EN

26.09.2020, 09:19 Wersja do druku

Katowice. Trzeci dzień Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door”

Od 24 do 27 września Teatr Śląski zaprasza na 3. Edycję Międzynarodowego Festiwalu Open The Door.

Dziś trzeci dzień Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door”. W programie festiwalu ponad 20 wydarzeń, w tym spektakle, pokazy plenerowe, słuchowisko, premierowy performance, pokazy online, spotkania oraz pierwszy raz nowa sekcja filmowa. Wybrane wydarzenia zostały dostosowane do osób o szczególnych potrzebach (audiodeskrypcja, napisy dla Głuchych, tłumaczenie na język migowy PJM).
Poniżej program trzeciego dnia festiwalu – pełny program na https://www.teatrslaski.art.pl/strefafestiwali/festiwal/7

26 września SOBOTA

>>11.00 Ważne Miejsce
STAŚ I ZŁA NOGA (słuchowisko) Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 60’ słuchowisko dla młodych słuchaczy 10+
Niezwykłe doświadczenie w całkowitej ciemności. Zapraszamy na śląską premierę słuchowiska na podstawie obsypanego nagrodami spektaklu „Staś i Zła Noga” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego, która odbędzie się w Ważnym Miejscu – katowickiej przestrzeni tworzonej przez osoby niewidome. Premiera słuchowiska odbyła się latem w 2020 r. w Kielcach podczas Wakacyjnego Festiwalu Sztuki dla Dzieci Hurra! ART!
„Staś i Zła Noga” to opowieść o kilkunastoletnim chłopcu z niepełnosprawnością, którego samotnie wychowuje Mama. O ich zmaganiach z codzienną rzeczywistością, przezwyciężaniu przeciwności i poszukiwaniu przyjaciół. Wszystko to podszyte solidną dawką ironicznego humoru, bo przecież ta historia to znacznie więcej. Mama walczy z systemem, Staś trenuje zdolności telepatyczne, a Zła Noga marzy, by zostać kosmonautką. Jak potoczą się ich historie?
występują K. Błaszczyńska,  D. Kobiela, M. Rolnicki / tekst T. „Spell” Grządziela / adaptacja K. Błaszczyńska / dźwiękowa adaptacja spektaklu, edycja dźwięku K. Kiczek / reżyseria B. Błaszczyński / muzyka J. Adamiak  / realizacja nagrań, miks, mastering K. Kurek  / koordynacja produkcji słuchowiska D. Gumkowska


>> 12.00 Kino Światowid
ŁOWCY CZAROWNIC (Zlogonje) Serbia, Macedonia, 2018 | czas trwania 86’ | seans przyjazny sensorycznie | pętla indukcyjna | dubbing
„Łowcy czarownic” to oryginalna propozycja kina familijnego. Dwójka przyjaciół, nieśmiały Jovan i niepokorna Milica, tworzą misterny plan, by odnaleźć wiedźmę i zdjąć zły urok rzucony na tatę dziewczynki. A to dopiero początek przygód. Główny bohater „Łowców czarownic” to 10-letni Jovan, który nocą jest odważnym superbohaterem potrafiącym latać, a za dnia – niepewnym siebie chłopcem, dla którego z racji niepełnosprawności proste czynności często bywają wyzwaniem. Jovan niemal każde popołudnie spędza na sali rehabilitacyjnej. Jego życie zmienia się, gdy do klasy dołącza nowa koleżanka – Milica. Dziewczynka ma inny problem, jej rodzice postanowili się rozstać, a ojciec związał się z… wiedźmą! Dwójka przyjaciół postanawia połączyć siły i działać!
występują m.in. S. Mahmuti, M. Milavic reżyseria R. Miljković


>> 14.00 Kino Światowid
BEZ TYTUŁU (Untitled) Austria, Niemcy, 2017 | czas trwania 105’ seans z napisami po polsku
Ostatni film Michaela Glawoggera „Bez tytułu” został dokończony dwa i pół roku po jego tragicznej śmierci przez Monikę Willi, jego wieloletnią montażystkę, która zmontowała nakręcony materiał, kierując się notatkami reżysera powstałymi podczas kręcenia zdjęć. Glawogger w 2013 r. postanowił uciec od rutyny i udać się w roczną podróż bez żadnego z góry założonego planu. Ruszył na południe, do krajów, które pojawiają się w naszej świadomości tylko jako paski sensacyjnych newsów o kolejnych klęskach żywiołowych, wojnach, falach głodu lub politycznego chaosu. Przez ekran płyną, wdzierając się w podświadomość, hipnotyczne obrazy będące śladem zapisu podróży przez Włochy, Bałkany, kraje Maghrebu i Saharę, aż po wschodnie wybrzeże Afryki. To trwająca ponad cztery miesiące, wiodąca z północy na południe, droga przez kolejne kręgi piekła, przez krzywe odbicia jeszcze sytej i bezpiecznej Europy.
występują m.in. B. Minichmayr,  F. Shaw, R.A. Townsend reżyseria M. Glawogger, M. Willi

mat. teatru

>> GŁOŚNIEJ NIE ZNACZY WYRAŹNIEJ (Louder is not always clearer) Mr and Mrs Clark (Wielka Brytania, 2017) czas trwania 70’ + spotkanie z twórcami  spektakl grany w języku angielskim | tłumaczony  na język polski | tłumaczony na język migowy (PJM)
Przewrotne przedstawienie, które przełamuje klisze związane z postrzeganiem osób głuchych i niedosłyszących, w dużej mierze osobista opowieść o potrzebie integracji i funkcjonowania na równych prawach w świecie słyszących. „Louder is not always clearer” to historia o mężczyźnie, który jest nauczycielem, właśnie został ojcem, jest zapalonym kibicem piłki nożnej, jest artystą i jest głuchy. Dla widzów słyszących to pełen szczerości monodram osoby głuchej, dla widzów niesłyszących to dobrze znana im opowieść o nieporozumieniach między dwoma światami, dla całej widowni to pełen humoru i ciepła spektakl o akceptacji i potrzebie wzajemnego szacunku.
Mr & Mrs Clark to działająca w południowej Walii od 2002 roku grupa twórców, którzy realizują spektakle teatralne, taneczne oraz projekty site-specific. Chętnie sięgają po aktualne tematy i badają nowe pomysły. Ich pracę i artystyczne podejście cechuje artystyczna oraz społeczna otwartość i wrażliwość.
występuje J. Cotsen / reżyseria G. Clark / scenariusz i opracowanie  G. Clark, J. Cotsen / ruch sceniczny C. Bennett / dźwięk Ch. Young / projekcje J. Lizalde światło M. Palser
Po pokazie odbędzie się spotkanie z twórcami, które poprowadzą Dagmara Stanosz oraz Michał Justycki (Muzeum Śląskie w Katowicach).

>> 19.00 Duża Scena
SPOKÓJ! (Calma!) Guillem Albà (Hiszpania, 2019) | czas trwania 60’  spektakl bez słów polecany widzom dorosłym oraz młodszej publiczności
„Calma!” to brawurowe komiczne przedstawienie łączące artystyczne szaleństwo z zabawą i wyjątkową energią zawierające poważny przekaz dotyczący współczesnego społeczeństwa. Tematem spektaklu jest przerażające tempo, w jakim żyjemy i nieustannie towarzyszący nam stres. Guillem Albà – sam, bez słów, językiem gestu i obrazu opowiada o tym, co definiuje każdy dzień naszego życia – o pośpiechu, pędzie, biegu. I o tym, czego, biegnąc, nie zauważamy i co tracimy. Czy jest nadzieja na to, by zwolnić?
Guillem Albà to hiszpański artysta tworzący wybuchową mieszankę klaunady, poezji, sztuki lalkarskiej i plastyki. Jest też autorem i reżyserem swoich projektów. Studiował rozmaite techniki i style teatralne. Niezwykle ceni sobie międzyludzkie spotkania, wierząc, że sztuka może być uniwersalnym, łączącym ludzi doświadczeniem. Prezentował swoje spektakle m.in. w Hiszpanii, Francji, Rumunii, Portugalii, Holandii, Szwecji i w Chinach. Obecność artysty na festiwalu jest możliwa dzięki wsparciu w ramach programu Acción Cultural Española (AC/E) – Programme for the Internationalisation of Spanish Culture (PICE).
reżyseria i wykonanie G. Albà  / kreacja A. Serrat, M. Angelet, A. Martínez, G. Albà / muzyka P. Pascual / dramaturgia A. Serrat, M. Angelet / lalki A. Martínez / scenografia L’Estaquirot Teatre,  A. Casas, X. Arbonés / kostiumy I.N. Fernandez / ruch sceniczny A. Peya / światło G. Gil
Po pokazie odbędzie się spotkanie z twórcą.


>>19.00 ONLINE
BLACK. MEDYTACJA W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 40’ link dostępny na teatrslaski.art.pl od 24.09
Realizacja teatralna stworzona w całości w technologii VR według koncepcji Krzysztofa Garbaczewskiego. Całość jest inspirowana powieścią „Germinal" E. Zoli i stanowi artystyczny prolog do premiery scenicznej, która w 2021 r. zostanie pokazana na katowickiej scenie. Garbaczewski wykorzystuje w swojej pracy VR/AR/AI i inne nowe technologie (virtual/augmented reality, artificial inteligence), tworząc eksperymenty z grą na żywo w wirtualnej rzeczywistości. W zaprojektowanej i wygenerowanej komputerowo przestrzeni spotykają się na cyberpróbach aktorzy, reżyser i inni twórcy, których efekty pracy na żywo mogą w finale oglądać użytkownicy w sieci.
Krzysztof Garbaczewski – reżyser teatralny i autor adaptacji, na podstawie których tworzy przedstawienia często nazywane ze względu na formę teatralnymi instalacjami. Charakterystyczna dla niego kolażowa stylistyka, stosowanie projekcji wideo i bezpośrednich transmisji stanowią o autorskim języku teatralnym artysty. W minionym roku Galeria Arsenał w jego rodzinnym Białymstoku poświęciła jego twórczości autorską wystawę „Badania terenowe".
obsada T. Mechowicki, M. Piotrowski, P. Smagała, I. Szostak / koncepcja, reżyseria, przestrzeń K. Garbaczewski / 3D, programming K. Motyka, A. Koszulińska, M. Korsak, S. Krysiak / video, programming S. Stępień / muzyka J. Duszyński, B. Zaskórski

Źródło:

Materiał nadesłany