Od 24 do 27 września Teatr Śląski zaprasza na 3. Edycję Międzynarodowego Festiwalu Open The Door.
Dziś drugi dzień Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door”. W programie festiwalu ponad 20 wydarzeń, w tym spektakle, pokazy plenerowe, słuchowisko, premierowy performance, pokazy online, spotkania oraz pierwszy raz nowa sekcja filmowa. Wybrane wydarzenia zostały dostosowane do osób o szczególnych potrzebach (audiodeskrypcja, napisy dla Głuchych, tłumaczenie na język migowy PJM).
Poniżej program drugiego dnia festiwalu – pełny program na https://www.teatrslaski.art.pl/strefafestiwali/festiwal/7
25 września PIĄTEK
>> 10.00 wydarzenie online
SZTUKA ŁĄCZENIA 2020 seminarium | Muzeum Śląskie w Katowicach, 2020 tłumaczenie na język migowy (PJM) link dostępny na muzeumslaskie.pl od 25.09
Spotkanie i dyskusja „Sztuka łączenia” organizowane przez Muzeum Śląskie w Katowicach, które od początku partneruje wydarzeniom Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door”. Tegoroczna „Sztuka łączenia” będzie poświęcona tematyce projektowania uniwersalnego oraz komunikacji między osobami słyszącymi i niesłyszącymi.
Wydarzenie odbędzie się 25 września w formie studyjnego spotkania dostępnego dla publiczności online. Zaproszono do udziału Głuchych nauczycieli i artystów oraz studentów Wydziału Projektowego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Studenci zaprezentują projekty graficzne wykonane we współpracy z osobami Głuchymi. Prezentacja prac będzie okazją do rozmowy na temat dostępności, integracji, ale również inspiracji, jakie niesie za sobą poznanie świata Głuchych. Do dyskusji na temat projektowania uniwersalnego włączą się również Głusi artyści wizualni. W spotkaniu będzie można uczestniczyć online od godziny 10.00 do 14.00, link umożliwiający dostęp do kanału wideo dostępny na stronie Muzeum Śląskiego w dniu wydarzenia.
>> 16.00 Ważne Miejsce
STAŚ I ZŁA NOGA (słuchowisko) Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 60’ słuchowisko dla młodych słuchaczy 10+
Niezwykłe doświadczenie w całkowitej ciemności. Zapraszamy na śląską premierę słuchowiska na podstawie obsypanego nagrodami spektaklu „Staś i Zła Noga” w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego, która odbędzie się w Ważnym Miejscu – katowickiej przestrzeni tworzonej przez osoby niewidome. Premiera słuchowiska odbyła się latem w 2020 r. w Kielcach podczas Wakacyjnego Festiwalu Sztuki dla Dzieci Hurra! ART!
„Staś i Zła Noga” to opowieść o kilkunastoletnim chłopcu z niepełnosprawnością, którego samotnie wychowuje Mama. O ich zmaganiach z codzienną rzeczywistością, przezwyciężaniu przeciwności i poszukiwaniu przyjaciół. Wszystko to podszyte solidną dawką ironicznego humoru, bo przecież ta historia to znacznie więcej. Mama walczy z systemem, Staś trenuje zdolności telepatyczne, a Zła Noga marzy, by zostać kosmonautką. Jak potoczą się ich historie?
występują K. Błaszczyńska, D. Kobiela, M. Rolnicki / tekst T. „Spell” Grządziela / adaptacja K. Błaszczyńska / dźwiękowa adaptacja spektaklu, edycja dźwięku K. Kiczek / reżyseria B. Błaszczyński / muzyka J. Adamiak / realizacja nagrań, miks, mastering K. Kurek / koordynacja produkcji słuchowiska D. Gumkowska
>> 16.00 Kino Światowid
DUMNI I WŚCIEKLI (Pride) Wielka Brytania, 2014 | czas trwania 120’ audiodeskrypcja | napisy dla Głuchych seans z napisami po polsku
Co łączy ludzi, których wszystko różni? Konserwatywne, górnicze miasteczko, z którego ucieka, kto może. Kiedyś spokojne, teraz targane strajkami lat 80. Kiedy poczucie wrogości wobec wszystkiego, co obce, osiąga apogeum, niespodziewanie przyjeżdżają tu kolorowym busem geje i lesbijki ze stolicy z propozycją współpracy i pomocy.
„Dumni i wściekli” to oparta na faktach historia, która stała się jednym z największych brytyjskich przebojów kinowych. Komedia produkcji BBC Films, której światowa premiera miała miejsce w Cannes, w tradycji takich hitów jak „Dziewczyny z kalendarza”, z udziałem plejady gwiazd, m.in. Billa Nighy („To tylko miłość”), Imeldy Staunton (seria „Harry Potter”), Andrew Scotta (Jim Moriarty w serialu „Sherlock”) i Dominica Westa („300").
występują m.in. B. Nighy, I. Staunton, D. West, P. Considine, A. Scott / reżyseria M. Warchus
>> 18.30 Duża Scena
VIRTUAL RITUAL Jan Mocek (Czechy, 2019) | czas trwania 60’ + spotkanie z twórcami | spektakl prezentowany w języku angielskim z napisami w języku polskim
Oryginalny projekt nawiązujący do gry komputerowej oferujący widzom doświadczenie wirtualnego miasta i społeczeństwa. Spektakl stawia pytania, czym jest nowoczesne miasto, jakie relacje łączą miasto – twór urbanistyczny i miasto – społeczność, ale dotyka też zagadnienia relacji między tym, co rzeczywiste, a tym, co wirtualne. Urbanista Osamu Okamura, YouTuber Atlet, fotografka i graczka Adéla Vosičková zapraszają nas do świata gry, oprowadzają nas po nim niczym przewodnicy. W drugiej części przedstawienia akcja przenosi się na zewnątrz teatru. Twórcy przed pokazem w Katowicach odwiedzili miasto, by nagrać część materiałów video w stolicy Górnego Śląska, które są częścią spektaklu na Festiwalu „Open The Door”.
Projekty Jana Mocka sytuują się na pograniczu teatru i sztuk wizualnych. Artysta porusza współczesne zagadnienia z całą ich złożonością, oferując widzowi intelektualne, ale też zmysłowe doświadczenie. Jego spektakle były prezentowane zarówno na czeskich, jak i zagranicznych festiwalach, np. na Fast Forward Dresden, Use the City Košice, Sumberge Digital Arts festiwal w Bristolu, 4+4 Days in Motion Prague.
występują O. Okamura, A. Vosicková, O. Pokorný (Atlet) / koncepcja, reżyseria i scenografia J. Mocek / współpraca artystyczna I. Andreeva, S. Lotker, T. Švehlová / światło P. Sedlák / dźwięk L. Šterba / video O. Pokorný (Atlet), J. Mocek / zdjęcia A. Vosicková / koprodukcja Teatr Archa, SixHouses
Po pokazie odbędzie się spotkanie z twórcami.
>> 19.00 ONLINE
BLACK. MEDYTACJA W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI Teatr Śląski (Katowice, 2020) | czas trwania 40’ link dostępny na teatrslaski.art.pl od 24.09
Realizacja teatralna stworzona w całości w technologii VR według koncepcji Krzysztofa Garbaczewskiego. Całość jest inspirowana powieścią „Germinal" E. Zoli i stanowi artystyczny prolog do premiery scenicznej, która w 2021 r. zostanie pokazana na katowickiej scenie. Garbaczewski wykorzystuje w swojej pracy VR/AR/AI i inne nowe technologie (virtual/augmented reality, artificial inteligence), tworząc eksperymenty z grą na żywo w wirtualnej rzeczywistości. W zaprojektowanej i wygenerowanej komputerowo przestrzeni spotykają się na cyberpróbach aktorzy, reżyser i inni twórcy, których efekty pracy na żywo mogą w finale oglądać użytkownicy w sieci.
Krzysztof Garbaczewski – reżyser teatralny i autor adaptacji, na podstawie których tworzy przedstawienia często nazywane ze względu na formę teatralnymi instalacjami. Charakterystyczna dla niego kolażowa stylistyka, stosowanie projekcji wideo i bezpośrednich transmisji stanowią o autorskim języku teatralnym artysty. W minionym roku Galeria Arsenał w jego rodzinnym Białymstoku poświęciła jego twórczości autorską wystawę „Badania terenowe".
obsada T. Mechowicki, M. Piotrowski, P. Smagała, I. Szostak / koncepcja, reżyseria, przestrzeń K. Garbaczewski / 3D, programming K. Motyka, A. Koszulińska, M. Korsak, S. Krysiak / video, programming S. Stępień / muzyka J. Duszyński, B. Zaskórski