EN

31.03.2021, 09:08 Wersja do druku

Katowice. Spektakle Teatru A Part w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu

Przedstawienia Teatru A Part - „Cztery” i Święto wiosny" - zostaną zaprezentowane w kwietniu na scenie Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia w Instytucie Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

fot. mat. teatru

Prezentacja „Cztery” (wspólnego spektaklu Teatru A Part i Teatru Amareya z Gdańska) odbędzie się  w piątek 16 kwietnia o godzinie 19:00.

CZTERY performerki, kobiety, osoby, ciała.
Cztery w Japonii i Korei jest homofonem słowa „śmierć”.
W kulturze europejskiej jest liczbą człowieka, symbolizuje materię i doczesny porządek.
Cztery strony świata, cztery pory roku i cztery żywioły.
Czterej jeźdźcy Apokalipsy.
Cztery rzeczy nienasycone: otchłań, łono niewiasty, ziemia i ogień.

Scenariusz i reżyseria: Marcin Herich
Współpraca choreograficzna: zespół
Występują: Alina Bachara (Daniela Komędera, Marta Zielonka), Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska, Monika Wachowicz
Muzyka: Angel, Kato Hideki, Mr Geoffrey & JD Franzke
Współpraca przy realizacji oświetlenia: Bartosz Gburek


fot. mat. teatru

Prezentacja „Święta wiosny” odbędzie się 17 kwietnia o godzinie 19:00.

„Święto wiosny” jest przedstawieniem solowym Teatru A Part w wykonaniu Marleny Niestrój i reżyserii Marcina Hericha. Spektakl jest przeznaczony jest widzów dorosłych.

W starożytnym Rzymie,  w okresach niebezpieczeństwa lub niedostatku poświęcano u progu wiosny bogom, aby ich przejednać, ludzkie płody (ver sacrum).

Echem okrutnych przebłagalnych ofiar z ludzi (kobiet) u starożytnych Słowian jest „topienie Marzanny” – niegdyś część pogańskiego Jarego Święta. Unicestwiano w ten sposób symbolizującego zimę i śmierć kobiecego demona.

Słynny balet Diagilewa i Strawińskiego „Święto wiosny”, prowokacyjne arcydzieło awangardy, którego paryska premiera w 1913 roku uznawana jest przez wielu za początek ery Sztuki Nowej (i przewrotną zapowiedź apokalipsy obu Wielkich Wojen), odwołuje się wprost do słowiańskich obrzędów ofiarnych. Społeczność w orgiastycznym szale poświęca młodą kobietę na ołtarzu zmiany: odradzającej się po zimowej „śmierci” przyrody.

Związek figury „kozła ofiarnego” i wiosny stanowi kamień węgielny kultury naiwnej oraz niemal wszystkich religii i mitów, w tym oczywiście czerpiącej garściami z repetytoriów poprzedników religii chrześcijańskiej. Śmierć mitycznego Jezusa „za nasze grzechy” i jego mające dawać nam nadzieję na „życie wieczne” (sic!) zmartwychwstanie ma miejsce, a jakże, wiosną.

ŚWIĘTO WIOSNY Teatru A Part ma wymiar jak najbardziej doczesny, fizyczny, cielesny i ludzki. Przedstawienie łączy wątki osobiste, które stały u podstawy pracy nad spektaklem, z odniesieniami i motywami o charakterze uniwersalnym. To spektakl o przezwyciężaniu smutku po utracie, po utratach, o momentach przesilenia i przejścia, o złości, o procesie odradzania się i nabierania siły. O cyklu natury i naturze cyklu, którego każda z nas, każdy z nas jest lub będzie częścią. O zimach i wiosnach, których przeżywamy w życiu najwyżej kilkadziesiąt, a które są najoczywistszą metaforą ludzkiego losu.

 Scenariusz i reżyseria: Marcin Herich
Ruch sceniczny, choreografia: Marcin Herich i Marlena Niestrój
Występuje: Marlena Niestrój
Muzyka: fragmenty utworów
Jean-Michel Blais, Gavin Bryars, Group 180, David Lang, Alexandre Lansqui, Daniel Lentz, Merzbow, Phill Niblock, Arvo Pärt, Jochen Vogel

Oprócz prezentacji, we Wrocławiu dojdzie do profesjonalnej rejestracji wideo obu spektakli  w ramach prowadzonego przez Instytut Grotowskiego cyklu zatytułowanego [off].REC.

Źródło:

Materiał nadesłany