EN

5.04.2023, 08:44 Wersja do druku

Już kiedyś zadziwił inscenizacją "Hamleta". Warlikowski znów nie daje widzowi wytchnąć

„Hamlet” Ambroise’a Thomasa w reż. Krzysztofa Warlikowskiego w Opere Narodowej  w Paryżu.  Pisze Anna S. Dębowska  w „Gazecie Wyborczej”.

fot. mat. arte.tv

Paryski "Hamlet" Krzysztofa Warlikowskiego to premiera operowa, którą trzeba zobaczyć. Miałam okazję obejrzeć ją na żywo i zapewniam, że spektakl długo zostaje w pamięci.

"Hamlet", dzieło Ambroise’a Thomasa, to mało znana francuska opera z połowy XIX w., która ostatnio jest częściej przypominana. Właśnie sięgnęła po nią Opera Bastille. Ma wpadające w ucho tematy, świetną instrumentację, atrakcyjnie napisane partie Hamleta i Ofelii, które dają śpiewakom możliwość wykazania się umiejętnościami aktorskimi oraz wokalnymi.

Operę "Hamlet" możecie zobaczyć TU

Reżyser spektaklu Krzysztof Warlikowski, stały gość w Operze Paryskiej, powrócił więc do tematów i wątków szekspirowskich, którymi zajmował się na początku kariery. Przypomnijmy jego słynną inscenizację oryginalnego, szekspirowskiego „Hamleta" w Teatrze Rozmaitości w Warszawie w 1999 r., gdy grany przez Jacka Poniedziałka tytułowy bohater w scenie z matką, królową Gertrudą, rozbierał się do naga. Warlikowski zaproponował wówczas lekturę „Hamleta" nie przez analizę mechanizmów władzy i historii, lecz przez freudowską psychoanalizę – skupił się na Hamlecie i jego konfliktach wewnętrznych.

Podobnie w paryskim „Hamlecie" – nikt się w nim nie rozbiera, za to widz – wraz z duńskim królewiczem, znakomicie kreowanym przez barytona Ludovica Téziera – zatapia się w kolejnych kręgach szaleństwa. Sposób, w jaki Warlikowski zapętla opowieść, zwodzi widza, przedstawiając Danię nie jako więzienie (jak u Szekspira), ale dom wariatów świadczy o mistrzowskim opanowaniu materii teatralnej przez reżysera i jego ekipę, ze scenografką Małgorzatą Szczęśniak na czele. Pomysł na postać Ducha ojca Hamleta jest absolutnie zaskakujący.

Obsada też jest znakomita – warto wejść na ARTE.tv, aby posłuchać takich śpiewaków, jak Lisette Oropesa, Eve-Maud Hubeaux i Jean Teitgen. Premiera wzbudziła kontrowersje, część widowni buczała, ale Paryż w ten sposób przyjmuje propozycje artystycznego Krzysztofa Warlikowskiego od 2006 roku – od tego czasu zrealizował w Paryżu 10 różnych inscenizacji, a publiczność zawsze na nie wraca.

Hamlet

Opera Narodowa w Paryżu, kompozytor: Ambroise Thomas, reżyser: Krzysztof Warlikowski, kierownik muzyczny: Pierre Dumoussaud
Arte.tv/Opera
Warlikowski - artysta niezwykły

Krzysztof Warlikowski urodził się w 1962 r. w Szczecinie. Na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie studiował historię, filozofię i filologię romańską, na paryskiej Sorbonie – historię teatru greckiego. Reżyserii uczył się w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Zaczynał jako asystent Krystiana Lupy. Jest założycielem i dyrektorem Nowego Teatru w Warszawie.

Tytuł oryginalny

Już kiedyś zadziwił inscenizacją "Hamleta". Warlikowski znów nie daje widzowi wytchnąć

Źródło:

„Gazeta Wyborcza” online

Link do źródła

Wszystkie teksty Gazety Wyborczej od 1998 roku są dostępne w internetowym Archiwum Gazety Wyborczej - największej bazie tekstów w języku polskim w sieci. Skorzystaj z prenumeraty Gazety Wyborczej.

Wątki tematyczne