Od 5 grudnia 2025 o godz. 19.00 na vod.teatrwielki.pl pojawi się jedno z najgłośniejszych wydarzeń sezonu – Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie. Podczas pięciu przedstawień opera zgromadziła w TW-ON komplet publiczności (8500 widzów), a teraz trafia do widzów w całej Polsce i za granicą.
Osiemdziesiąt lat po rozpoczęciu odbudowy Warszawy Teatr Wielki - Opera Narodowa w koprodukcji z Sinfonią Varsovią zaprezentował prapremierę Najlepszego miasta świata. Opery o Warszawie, inspirowanej książką Grzegorza Piątka pt. Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949 o powojennym wskrzeszaniu stolicy. Dzieło w reżyserii Barbary Wiśniewskiej i z muzyką Cezarego Duchnowskiego opowiada o jednym z największych projektów urbanistycznych XX wieku, ukazanym przez pryzmat ludzkich losów.
Libretto Beniamina Bukowskiego, oparte na języku epoki – od politycznych przemówień po żargon urbanistyki – tworzy dramat współczesny, a nie historyczną rekonstrukcję. Bohaterkami są modernistyczna architektka z BOS oraz amerykańska dziennikarka; ich spotkanie staje się konfrontacją idei, doświadczeń i wizji przyszłości miasta.
Muzyka łączy orkiestrowy rozmach z elektroniką i partiami chóralnymi, oddając zarówno skalę zniszczeń, jak i indywidualne perspektywy mieszkańców.
Spektakl podejmuje temat odbudowy Warszawy jako wysiłku zbiorowego, który z traumatycznego doświadczenia uczynił fundament nowej wspólnoty.To opowieść o przeszłości, mieście podnoszącym się z ruin, ale i aktualna historia o życiu miasta – między planami architektów, decyzjami polityków a marzeniami jego mieszkańców.
OGLĄDAJ ONLINE
na vod.teatrwielki.pl
od 5 grudnia 2025, godz. 19.00
do 4 lutego 2026 do końca dnia
Na szczęście twórcy »Najlepszego miasta świata« uniknęli natarczywego trzymania się konkretu (...) Choć ten spektakl proponuje narrację linearną – od roku 1939 do końca lat 40., to za sprawą reżyserki Barbary Wiśniewskiej oraz autorki świetnej scenografii Natalii Kitamikdo nie oglądamy natrętnego realizmu – Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”.
O realizatorach pisał Tomasz Pasternak w „Orfeo”: Szarość i przygnębienie epoki oddały kostiumy Emila Wysockiego, zaś scenografia Natalii K itamikado ukazała pył, ruinę i niezwyciężonego ducha miasta.
Muzykę komentowała Anna Dębowska w „Wyborczej”: Jest napisana bardzo przystępnie, co jest walorem w przypadku opery o tej tematyce. (…) Partytura – świetnie odczytana przez dyrygenta Bassema Akiki – to atrakcyjny, znakomicie napisany kolaż różnych technik i stylów kompozytorskich dobranych stosownie do charakteru poszczególnych scen.
Dorota Szwarcman w „Polityce” zwróciła uwagę na obsadę: Znakomite są obie solistki (laureatki Paszportu POLITYKI): Agata Zubel (Architektka) i Joanna Freszel (Dziennikarka), ale kolejnymi bohaterami są tu chóry (dorosły – z TWON i dziecięcy – Artos), symbolizujące społeczeństwo Warszawy.
Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie – prapremiera na scenie TW-ON 19 września 2025 r.
Obsada
Dziennikarka – Joanna Freszel
Architektka – Agata Zubel
Przewodnik – Filip Kosior
Realizatorzy
Dyrygent – Bassem Akiki
Reżyseria – Barbara Wiśniewska
Scenografia – Natalia Kitamikado
Kostiumy – Emil Wysocki
Choreografia – Maćko Prusak
Dramaturgia – Marcin Cecko
Reżyseria światła – Aleksandr Prowaliński
Projekcje video – Bartek Macias
Przygotowanie chóru – Łukasz Hermanowicz
Przygotowanie chóru dziecięcego – Danuta Chmurska
Charakteryzacja – Mateusz Stępniak
Cezary Duchnowski, Marcin Rupociński – Realizacja partii elektronicznej, programowanie mediów
Sinfonia Varsovia
Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
Oktet wokalny: Monika Łopuszyńska, Monika Sasinowska (soprany), Roksana Maria Maciejczuk, Elwira Janasik (alty), Paweł Kowalewski, Emil Ławecki (tenory), Michał Dembiński, Przemysław Szkodziński (basy)
Tancerze i tancerki: Justyna Białowąs, Maria Bijak, Katarzyna Hołtra-Kleiber, Zuzanna Kasprzyk, Katarzyna Koziorz, Agata Pankowska, Oliwia Przybyłowicz, Marek Bula, Stanisław Bulder, Daniel Leżoń, Dawid Sozański, Daniel Stanko
Pomysłodawcą i kuratorem opery jest Jarosław Trybuś, historyk sztuki, krytyk architektury, wykładowca. Dzieło powstało w koprodukcji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i Sinfonii Varsovii z okazji 80. rocznicy rozpoczęcia odbudowy Warszawy. Projekt finansowało m.st. Warszawa. Prezentacja opery 19 września 2025 była wydarzeniem inaugurującym 68. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.