EN

18.03.2021, 17:25 Wersja do druku

Internet. "Mamałyga" monodram cyrkowy - premiera online

10 kwietnia o godz. 19:00 zapraszamy na premierę online monodramu cyrkowego „Mamałyga” w reżyserii Joanny Zdrady. Wydarzenie będziemy transmitować na stronie www Instytutu Teatralnego oraz na fanpage’u FB i na naszym kanale YouTube. Zapis wideo udostępnimy bezpłatnie przez 24 godziny.

autor plakatu: Wacław Marat / fot. Bartosz Piotrowski / mat. Instytutu Teatralnego

Monodram cyrkowy „Mamałyga” łączy w sobie elementy teatru i sztuki cyrkowej. Inspiracją dla powstania spektaklu była powieść Aglaji Veteranyi „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze”. Bohaterką i narratorką tekstu jest mieszkająca w Niemczech dziewczynka, wychowana w rodzinie imigrantów z Rumunii. Jej rodzice są cyrkowcami – mama akrobatką wiszącą za włosy u kopuły cyrku, a ojciec klaunem.

Zakorzeniona w biografii autorki powieści osobista historia staje się pretekstem do fantasmagorycznej podróży przez świat widziany z perspektywy nieograniczonej dziecięcej wyobraźni. Cyrk jest zawsze za granicą – mówi dziewczynka. Granic jest w tej opowieści wiele: tych dosłownych, wskazujących granice krajów czy kontynentów, ale także umownych, przenoszących w różne ustroje polityczne i społeczne, wyznaczających ludzkie możliwości (nieustanne balansowanie cyrkowców na granicy ryzyka) czy granice dobrego smaku (cyrkowy kamp i kicz).

Przestrzeń cyrku to uniwersum: świat w świecie, w którym panują zintensyfikowane relacje międzyludzkie; arena silnych wrażeń i emocji, gdzie piękno i okrucieństwo to dwie strony tej samej karty. Tożsamość dziecka wyrastającego w barwnym, ale i niepokojącym świecie jest wielowarstwowym palimpsestem. Na tworzoną w odbiciu relacji z bliskimi osobowość bohaterki składają się ślady miłości i krzywd zadanych przez członków rodziny. Namacalność śmierci, z którą stykają się na co dzień cyrkowcy, każe szukać sposobu oswajania strachu. Receptą na przetrwanie w rzeczywistości pełnej dziecięcych niepokojów i traum staje się sztuka, a opowiadana bohaterce przez siostrę bajka o dziecku gotującym się w mamałydze rozbudza fantazję, która pozwala zapomnieć o lęku i samotności.

Teatralny wymiar cyrku oraz cyrkowość w teatrze stanowią dla twórczyń spektaklu – cyrkówki Sabiny Drąg i reżyserki teatralnej Joanny Zdrady – przestrzeń eksperymentu. Transgresyjność obu dyscyplin staje się impulsem do poszukiwań nowych form i środków wyrazu.

***

Spektakl powstał dzięki wsparciu Ambasady Szwajcarii w Polsce.
Wykorzystano w nim fragmenty filmów pochodzących z prywatnego archiwum Jensa Nielsena.

Aglaja Veteranyi: Warum das Kind in der Polenta kocht © 2013 by DVA Verlag München, an imprint of Penguin Random House Verlagsgruppe GmbH

***

„Mamałyga”
monodram cyrkowy
na podstawie tekstu Aglaji Veteranyi „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze”
występuje: Sabina Drąg
scenariusz, reżyseria, scenografia i kostiumy: Joanna Zdrada
tłumaczenie: Alicja Rosenau
muzyka: Miłosz Sienkiewicz
animacje video: Agnieszka Głód i Wacław Marat
produkcja: Joanna Zdrada & Sabina Drąg
autor plakatu: Wacław Marat
fotografia na plakacie: Bartosz Piotrowski

Partner projektu: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

***

O twórczyniach:

Joanna Zdrada - reżyserka teatralna, dramaturżka, scenografka. Absolwentka Wydziału Reżyserii Wyższej Szkoły Sztuk Scenicznych w Bratysławie (2010), stypendystka Goldsmiths, University of London, Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury oraz Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Debiutowała w teatrze A-ha w Bratysławie sztuką Pauli Vogel Desdemona (2007). Wyreżyserowała blisko trzydzieści spektakli w kraju i za granicą, m.in. sztuki Hanocha Levina Jakobi i Leidental (Teatr Śląski w Katowicach, 2011) i Sprzedawcy gumek (Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, 2012), Siła przyzwyczajenia Thomasa Bernharda (Teatr Śląski, Katowice, 2012), Gottland Mariusza Szczygła (Teatr Rozrywki, Chorzów, 2013), Na pełnym morzu Sławomira Mrożka (Teatr Maska, Rzeszów 2013), Białe małżeństwo Tadeusza Różewicza (Teatr Polski, Bielsko-Biała, 2013), Oblężenie Piotra Rowickiego (Teatr Polski w Poznaniu, 2014 - nagroda główna w konkursie Metafory Rzeczywistości), New Year’s Day Piotra Rowickiego (Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, 2016), "Baloniarze" wg tekstu autorstwa Sandry Szwarc i Joanny Zdrady (Teatr Miniatura, Gdańsk 2017 - wyróżnienie członków komisji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), Szwejk Jaroslava Haška (Państwowy Teatr Lalki Tęcza w Słupsku, 2018), Wyzwalanie kobiecości, czyli Wyspiańskiego legenda o Wandzie i jej siostrach, na podstawie Stanisława Wyspiańskiego, w ramach projektu Labirynt zwany Wyspiański (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 2018), Ale kino! wg własnego scenariusza (Teatr Lalek Guliwer, Warszawa, 2019). Zrealizowana przez nią w WFDiF w Warszawie ekranizacja książki A niech to Gęś kopnie! Marty Guśniowskiej otrzymała Grand Prix festiwalu Teatroteka Fest 2020.

Sabina Drąg - artystka, performerka i badaczka. Działa w obszarze teatru ruchu, pantomimy, mime corporel i biomechaniki. Eksperymentuje na pograniczu teatru i cyrku. Trenuje chinese pole. Brała udział w wielu festiwalach teatrów alternatywnych i ulicznych w kraju i za granicą. Interesuje ją cyrk w teorii i praktyce a zwłaszcza cyrkowe biografie z XIX wieku oraz historia klaunady. Pedagożka cyrkowa i teatralna. Obecnie działa i mieszka w Berlinie (Niemcy).

Źródło:

Materiał własny

Wątki tematyczne