EN

8.06.2021, 12:21 Wersja do druku

Gdynia. Dwie premiery wg Stanisława Lema w Teatrze Gdynia Główna

Teatr Gdynia Główna zaprasza 27 czerwca na podwójną premierę: „Kongres futurologiczny” Stanisława Lema w reżyserii Idy Bocian oraz „Teohiphip” wg „Podróży 20” z „Dzienników gwiazdowych” Stanisława Lema w reżyserii Grzegorza Kujawińskiego. Scenariusze obu spektakli: Ewa Ignaczak.

fot. Marzena Chojnowska/mat. teatru

„Kongres futurologiczny” Stanisława Lema

Jak odróżnić ułudę od rzeczywistości? Czy obudzenie się z koszmaru oznacza ostateczny powrót do prawdziwego życia?
Właśnie na takie pytania i dylematy będzie musiał znaleźć odpowiedź Ijon Tichy, gwiezdny podróżnik i prelegent Kongresu Futurologicznego. Mężczyzna oszołomiony silnymi środkami halucynogennymi trafi do świata, gdzie teraźniejszość wydaje się zbyt idealna. Tichy wyruszy więc w podróż pomiędzy jawą i snem w rozpaczliwej próbie dotarcia do prawdy. W trakcie swojej wyprawy odwiedzi światy, gdzie problemy społeczne udało się rozwiązać w sposób radykalny i będzie kuszony nową rzeczywistością. Bo może nie warto kwestionować przejmującego szczęścia, nawet jeśli wywołano je w sposób sztuczny?

Spektakl Idy Bocian wciągnie widzów w hipnotyczną wyprawę prelegenta Kongresu i zachęci do wspólnego podważania wytworów naszej ludzkiej percepcji.

fot. Marzena Chojnowska/mat. teatru

„Teohiphip” wg „Podróży 20” z „Dzienników gwiazdowych” Stanisława Lema

Naprawić, oczyścić, wyregulować i przede wszystkim uporządkować historię człowieka!

Właśnie takie są główne cele programu TEOHIPHIP, czyli Telechronicznej Optymalizacji Historii Powszechnej Hyperputerem, którego szefem w XXVIII wieku zostaje gwiezdny podróżnik - Ijon Tichy. Zapraszamy do uczestnictwa w burzliwym rozliczeniu i podsumowaniu efektów tego projektu w ramach Ósmego Światowego Kongresu Futurologicznego. Dyskusja naukowców ujawni katastrofalne porażki tego szeroko zakrojonego programu i równie tragiczne sposoby ich poprawek, pojawią się też próby znalezienia winnych i ich sprawiedliwego ukarania. Nie będzie to jednak łatwe, bo jak zdyscyplinować kogoś za nieprzemyślaną ewolucję ziemskich zwierząt?

Spektakl Grzegorza Kujawińskiego stanie się fascynującą podróżą przez historię ludzkości, odpowie na pytanie, dlaczego nasza historia wygląda tak, a nie inaczej i w przekonujący sposób pokaże, czym grożą zabawy w Boga.

fot. mat. teatru

Spektakle powstały w ramach projektu „2021 Odyseja Lemowska”.

Więcej o projekcie:

Podróże w czasie i między jawą oraz snem, rozmowy z intrygującym androidem i szansa na potwierdzenie (lub zaprzeczenie) człowieczeństwa mężczyzny, którego ciało składa się wyłącznie z protez. Teatr Gdynia Główna zaprosi widzów do aktywnego udziału w wizjonerskich światach Stanisława Lema. W ramach projektu "2021 Odyseja Lemowska" na gdyńskich ulicach pojawią się w lipcu cztery teatralne adaptacje prozy tego słynnego polskiego pisarza. Projekt stanie się częścią narodowej akcji #ROKLema i zaskoczy publiczność wyjątkowo błyskotliwymi i aktualnymi wątkami prozy Lema. Spektakle udowodnią również, że w rzeczywistości pandemicznej próby przewidzenia przyszłości stają się szczególnie cenne.

Więcej o twórcach:

Marek Kościółek - reżyser, aktor, społecznik, politolog i pedagog. Ukończył Akademię Praktyk Teatralnych Gardzienice, podyplomowe studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu. Założyciel Teatru Krzyk.

Bartłomiej Sudak – aktor, muzyk, wokalista, absolwent Lart StudiO i Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Występował na scenach m.in. Teatru Żydowskiego, Teatru Roma w Warszawie, Teatru Dramatycznego w Elblągu, Teatru Gdynia Główna, Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru Muzycznego w Toruniu. Można go zobaczyć w trójmiejskich spektaklach takich jak „Marysia ma Rysia”, „Bajka o bajce. Szczęśliwy koniec” oraz na deskach Teatru Muzycznego w Toruniu w spektaklach „Dzień, w którym porwano Papieża”, „Kamienie w kieszeniach” czy „Niesamowite przygody 10 skarpetek”. Były członek i solista warszawskiego chóru gospel Sienna Gospel Choir. Najlepiej czuje się w charakterystycznych rolach drugoplanowych, przede wszystkim w komediach czy farsach.

Krystian Wieczyński - Od 2011 r. aktor Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku, od 1991 aktor Teatru Wiczy, w latach 2006 – 2010 r. - aktor Teatru Biuro Podróży z Poznania. Jest też aktorem filmowym. W latach 2001 – 2017 r. instruktor, starszy specjalista ds teatru i cyrku w WOAK-u w Toruniu. Autor, współautor, instruktor, wykonawca, reżyser w wielu projektach teatralnych i kulturalnych. Współpracował i współpracuje m.in. z Fundacją Dorotkowo w Toruniu, Stowarzyszeniem Anima w Kobyłosze, Fundacją CircArt w Toruniu. Laureat wielu nagród i wyróżnień.

Ewa Ignaczak – reżyserka teatralna, scenarzystka, animatorka kultury, absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Założycielka Sceny Teatralnej Żak w Gdańsku, Sceny na Piętrze w Elblągu oraz Teatru Stajnia Pegaza, z którym zrealizowała ponad 40 premier. W 2003 roku założyła Sopocką Scenę Off de BICZ. Pomysłodawczyni i organizatorka licznych projektów teatralnych, polskich, jak i zagranicznych. Laureatka wielu festiwali w kraju i zagranicą. Dyrektor i współzałożycielka Teatru Gdynia Główna.

Ida Bocian – aktorka, reżyserka, scenarzystka, animatorka kultury. Absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej. Aktorka Teatru Stacja Szamocin, Teatru Stajnia Pegaza, Teatru Off de BICZ oraz Teatru Gdynia Główna. Prezes Fundacji Klinika Kultury, dyrektor i współzałożycielka Teatru Gdynia Główna.

Grzegorz Kujawiński - absolwent wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi. Przez lata związany z Teatrem Nowym w Łodzi oraz Sopocką Sceną Off de BICZ.  Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Gdynia Główna. Na co dzień zajmuje się promocją i działaniami PR.  Reżyser spektakli: „Dzielny kapitan Ahab” insp. „Moby Dickiem” Hermana Melville’a oraz „Zuchwała historia z zakurzonej półki” wg własnego tekstu.   

Źródło:

Materiał nadesłany