Już dziś na Dużej Scenie w Gdańsku prapremiera najbardziej malarskiego spektaklu Teatru Wybrzeże – „Memlinga, czyli historii końca świata” w reż. Agaty Dudy Gracz. W sobotę, 4 października, premiera na Scenie Kameralnej w Sopocie – „Z miłości” w reż. Radosława B. Maciąga. Dwie premiery otwierają tym samym sezon 2025/2026 w Teatrze Wybrzeże. Poniżej plany premierowe.
PRAPREMIERA „Memling, czyli historia końca świata” reż. Agata Duda Gracz
3 października, godz. 19:00 Duża Scena Teatru Wybrzeże
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że koniec świata nieodwołalnie się zbliża. Po piętnastowiecznej Europie szaleją dziesiątkujące ludność zarazy, wojna Hanzy z Europą zbiera krwawe żniwo, Turcy najechali Konstantynopol i ciągle im mało, Vlad Palownik w ciągu dwóch dni nabił na pal dwadzieścia tysięcy ludzi, na stosie spalono Joannę d’Arc i bez ustanku poszukuje się kolejnych ofiar.
Reżyserka (a także autorka scenariusza, scenografka, autorka kostiumów i ruchu scenicznego) zaprasza do świata inspirowanego „Sądem Ostatecznym” Memlinga. Wariacja sceniczna wokół powstania najsłynniejszego gdańskiego obrazu przenosi nas w czasy Średniowiecza i stawia pytania o siłę sztuki, kondycję artysty i ludzkie lęki, z którymi od wieków próbujemy radzić sobie za sprawą sztuki, religii i… wojny.
O spektaklu: https://teatrwybrzeze.pl/spektakle/memling-czyli-historia-konca-swiata
Materiał od kulis: https://youtu.be/nPnIdB33uDs
Teaser spektaklu: https://youtu.be/0RTm8Tq-GZo
PREMIERA „Z miłości” reż. Radosław B. Maciąg
4 października, godz. 19:00 Scena Kameralna w Sopocie
Co jesteśmy w stanie zrobić z miłości? Odpowiedzią na to pytanie może być tragikomedia o relacjach przyjacielskich, które kończą się tam, gdzie wkracza silniejsze uczucie.
Według Alana Ayckbourna, autora sztuki, dla miłości jesteśmy w stanie robić same najgorsze rzeczy, w tym zdradzać najbliższych przyjaciół i niszczyć wszystko dokoła siebie, a mimo to o samej miłości mówimy ciągle jak najlepiej.
O spektaklu: https://teatrwybrzeze.pl/spektakle/z-milosci
OSWAJAMY NIEPOKÓJ
Zaczynamy sezon 2025/2026
Nieustannie zmieniająca się rzeczywistość wywołuje w nas uczucie niepokoju. Może i coś się kończy, ale coś innego się zaczyna. Czym będzie to nowe? Czy będzie lepsze czy gorsze? Czy będziemy mieć na nie wpływ?
Chcemy zaprosić Was do oswajania niepokoju i potraktowania go jako okazji do transformacji. Poczucie chaosu oswajmy jako szansę na konstruktywną przemianę. Nie musimy znać odpowiedzi, nie musimy wszystkiego kontrolować, by przyjąć zachodzące zmiany. Nie bójmy się nie wiedzieć. Oswajajmy niepokój.
Z takim przesłaniem otwieramy sezon 2025/2026. Oswajajmy niepokój. Wspólnie. Do zobaczenia w Teatrze Wybrzeże.
Planowane premiery sezonu 2025/2026
Agata Duda-Gracz
„Memling, czyli historia końca świata”
Reżyseria: Agata Duda-Gracz
Premiera 3 października 2025 na Dużej Scenie
Alan Ayckbourn
„Z miłości”
Tytuł oryginalny: Things We Do for Love
Przekład: Małgorzata Semil
Reżyseria: Radosław B. Maciąg
Premiera 4 października 2025
„NOSFERATU”
Na motywach Filmu:"Nosferatu - symfonia grozy" Fredricha Wilhelma Murnaua
Reżyseria: Mariusz Grzegorzek
Premiera 12 grudnia 2025
Marius von Mayenburg
„ELLEN BABIĆ”
Reżyseria: Patryk Warchoł
Premiera luty 2026 na scenie Stara Apteka
Autorski spektakl Marcina Wierzchowskiego
Premiera marzec 2026 na scenie Malarnia
Ishbel Shatrawska
„ŻYWOT I ŚMIERĆ PANA HERSHA LIBKINA Z MIASTA SACRAMENTO W STANIE KALIFORNIA”
Reżyseria: Adam Orzechowski
Premiera kwiecień 2026 na Dużej Scenie
Jarosław Marek Rymkiewicz
„UŁANI”
Reżyseria: Cezary Tomaszewski
Premiera lipiec/sierpień 2026 na Scenie Kameralnej
Ważnym punktem w planach na nadchodzący sezon teatralny jest:
XII edycja Festiwalu Wybrzeże Sztuki
16 -31 października 2025
Festiwal powraca pod hasłem ODWAGA. Tegoroczna edycja nie szuka prostych definicji. Przygląda się odwadze nie jako spektakularnym czynom, lecz jako codzienne stawanie wobec tego, co niewygodne: siebie, innych i świata. Jako gotowości do zadawania pytań, które burzą spokój. Otwartości na kruchość i sprzeczność.
Teatr staje się tutaj nie miejscem ucieczki, lecz polem walki – subtelnej i intymnej.
Spektakle tegorocznej XII edycji Festiwalu Wybrzeża Sztuki nie są odpowiedziami – są pytaniami, które domagają się obecności. Są próbami uchwycenia tego, co wymyka się jednoznaczności.