W październiku odbywają się pokazy spektakli tanecznych i choreograficznych, we współpracy Instytutu Kultury Miejskiej oraz Gdańskiego Archipelagu Kultury. Spektakle zostały wybrane w ramach open calla, a ich prezentacje w terminach 11–13 oraz 26–27 października odbywają się w Stacji Orunia GAK, Klubie Żak oraz Muzeum Narodowym w Gdańsku i w przestrzeniach publicznych. Zapraszamy na dodatkowe pokazy 19-20 października.
Zapraszamy na jesienne pokazy spektakli różnych w formie i językach ruchu.
W programie znajdują się zarówno propozycje plenerowe dla rodzin (“Las i Ludzie” Magdy Jędry), dla najmłodszych dzieci (“Frajda Granda Bzik” Kolektacza), jak i spektakle dla dorosłych widzów. Na scenie zobaczymy choreograficzne duety (“Goździk w pustej muszli” Aleksandry Bożek-Muszyńskiej i “Streching” Liwii Bargieł-Kiełbowicz i Bartłomieja Kiełbowicza) i trójmiejskie zespoły taneczne: “Niesamowicie Blisko” Artura Grabarczyka i h.art company, oraz “Hotel H. ****” zespołu Hertz Haus. Przeniesiemy się też do przestrzeni muzealnej, żeby zobaczyć “Rzeźbiary” Magdy Fejdasz i Weroniki Pelczyńskiej z ramienia praktyk siostrzeństwa.
19.10, 19:00 – Katarzyna Chmielewska-Jankowska, “Janina. Ona i one” – premiera! – Klub ŻAK
20.10, 17:00 – Karolina Mielczarek, Małgorzata Stasiak, “taniec N* – nieskończony, naprawczy, natury” – Instytut Kultury Miejskiej
26.10, 19:00 – Artur Grabarczyk, „Niesamowicie Blisko” – GAK Stacja Orunia
27.10, 19:00 – Hertz Haus, „Hotel H. ****” – GAK Stacja Orunia
06.11, 10:00 – Kolekttacz, „Frajda Granda Bzik”. Spektakl taneczny dla dzieci od 3 lat – GAK Stacja Orunia
Wybrane do prezentacji spektakle uznajemy za takie, które powstawały w zgodzie z wartościami gdańskiej edycji programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, czyli z poszanowaniem zasobów materialnych i ludzkich oraz wrażliwością wobec otoczenia.
Tegoroczny Program Przestrzenie Sztuki – Taniec został zainspirowany myślą ekologiczną i zbudowany wokół idei zrównoważonej produkcji sztuki. Twórczynie Programu chcą skupić swoje działania na próbie zdefiniowania zrównoważonych aspektów sztuki tańca i choreografii oraz sprawdzić w praktyce, na czym może polegać ekologiczne myślenie i tworzenie w polu sztuk performatywnych. Sztuka i kultura nie mogą pozostać obojętne na zmianę kierunku myślenia: z nadprodukcji i nadkonsumpcji do świadomego tworzenia i uczestnictwa; z nastawienia na tworzenie jednorazowych produktów w kierunku pracy procesualnej. Formaty realizowane w ramach Programu są nastawione właśnie na rozwój tego rodzaju działań w polu tańca i choreografii.
Zapraszamy do udziału w wydarzeniach, które IKM, operator gdańskiej edycji Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, organizuje we współpracy ze Stacją Orunia GAK, Klubem Żak oraz Muzeum Narodowym w Gdańsku.
Wstęp na prezentacje spektakli w Stacji Orunia GAK jest biletowany.
Katarzyna Chmielewska, Ilona Trybuła, „Janina. Ona i one” – premiera!
19 października 2024, godz. 19:00
Klub Żak
Witam ponownie! Umiesz przenikać ściany? Umiesz to poczuć podskórnie? Rentgen prześwietla bryły czy obiekty stałe. Są bowiem rzeczy na niebie i ziemi, których nie widać tak po prostu. Czy zaskoczyło Cię kiedyś coś niewidocznego czy nieoczywistego? Czemu niedostrzegalne istnieje? Czy życie bywa zagadką? Pytania jedynie mnożą się … Jednak czasem znajduję odpowiedź, głęboko w sercu wierząc, że słuszną. Własnym sędzią też bywam… A śniąc? Czy wszystkie tamte postaci odzwierciedlają nas w pełni? Wszystko to, co mamy? Czy w snach odpowiedzi same do nas przychodzą? I jeszcze jedno… Dorastałam w lasach. I dzięki nim wiele rozumiem. Drzewa stojące tuż obok, rosnące razem, dają sobie tak wiele.
Pełny opis – [kliknij tutaj]
Obowiązują zaproszenia – bezpłatnie w punkcie informacji kulturalnej w IKM (Targ Rakowy 11) na hasło: „Janina. Ona i one”. Liczba zaproszeń ograniczona!
***
Karolina Mielczarek, Małgorzata Stasiak, “taniec N* – nieskończony, naprawczy, natury”
20 października 2024, godz. 17:00
Instytut Kultury Miejskiej
Punktem wyjścia dla projektu jest zwrócenie się do powszechnie obserwowanego, występującego zjawiska „powrotu do natury”, czyli nadania ważności naszym relacjom z przyrodą, a tym samym ponownego zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. Praca jest inspirowana tekstem „Alfabet” Inger Christensen, który powstał w 1981 r. jako poetycka refleksja nad naturą człowieka i jego więzią z przyrodą.
Pełny opis – [kliknij tutaj]
Wstęp wolny.
***
Kolekttacz, „Frajda Granda Bzik”.
Spektakl taneczny dla dzieci od 3 lat
6 listopada 2024, godz. 10:00
Stacja Orunia GAK
spektakl dla grup przedszkolnych
Spokój, bliskość, wspólnota, rodzina… Czego w niej doświadczamy? Różnorodności, niespodzianek, nieporozumień, frajdy, awarii, kłótni i bzika! Jesteśmy różni. Każdy niesie ze sobą historię. Spotykamy się, czekamy, uciekamy, lgniemy do siebie… Jesteśmy razem, połączeni niewidzialną siecią uczuć i myśli. Czy bywa nam ciężko? Jasne! Każdy przekracza swoje granice, każdy się potyka, każdy rozkręca od czasu do czasu swoją własną grandę!
Pełny opis – [kliknij tutaj]
Bilety – [wkrótce]
***
h.art company / Artur Grabarczyk, „Niesamowicie Blisko”
26 października 2024, godz.19:00
Stacja Orunia GAK
Jesteśmy pokoleniem, które w zimnym, szybkim i często brutalnym świecie poszukuje czułości, a jednocześnie nie wie, co z tą czułością zrobić. Trudno nam rozmawiać o emocjach i uczuciach, ale jesteśmy ich głodni. Otoczeni hałasem czujemy niepokój, ale boimy się totalnej ciszy. Jesteśmy pokoleniem skrajności, szybkiego jedzenia i szybkich relacji. Chcemy być nieprzyzwoicie blisko, niekoniecznie zostać w tej bliskości na długo. Boimy się tego, czego tak naprawdę chcemy.
Jesteśmy przebodźcowani, przemęczeni, rozdrażnieni.
Musimy się wszyscy uspokoić.
Pełny opis – [kliknij tutaj]
Bilety – [kliknij tutaj]
***
Hertz Haus, „Hotel H. ****”
27 października 2024, godz. 19:00
Stacja Orunia GAK
Tajemniczą przestrzeń hotelu – (nie)miejsca, przestrzeni prowizorycznej, emanującej aurą niebezpieczeństwa – twórczynie umieszczają w konwencji kryminału, żeby poddać przewrotnej analizie motyw kobiety-ofiary. „Hotel H.****” to przedstawienie inspirowane między innymi kinem Alfreda Hitchcocka, malarstwem Edwarda Hoppera oraz twórczością Petera Handke. Twórczynie podejmują w nim dialog z niesławnym, wizualnym dziedzictwem męskiego spojrzenia, które uprzedmiotawia, seksualizuje i wykorzystuje kobiety jako narzędzie dla budowania przewagi męskich postaci.
Pełny opis – [kliknij tutaj]
Bilety – [kliknij tutaj]
O minionych spektaklach TUTAJ