Inne aktualności
- Badów Górny. Koncert charytatywny dla Teatru Dramatycznego we Lwowie 06.07.2022 10:47
- Sopot. Jan Klata pokaże, czego nie widać. Premiera farsy na Scenie Kameralnej 06.07.2022 10:36
- Warszawa. Spektakle dla najnajów w ramach Latającego Teatru Sztuki Ciała 06.07.2022 10:14
- Legnica. Teatr i Stowarzyszenie o decyzji prezydenta 06.07.2022 10:01
-
Gdańsk. Wraca FETA: 5 spektakli, których nie można przegapić 06.07.2022 09:31
- Supraśl. "Między wierszami" – Teatr Wierszalin zaprasza na letni festiwal 06.07.2022 09:18
- Częstochowa. O zdalnym nauczaniu na wesoło. „[email protected] covidowa” w Teatrze Nowym 06.07.2022 09:15
- Kraków. Polskie premiery na Festiwalu ULICA 06.07.2022 09:15
- Gdynia. Janusz na plaży hitem internetu. Aktor Rafał Ostrowski w kampanii edukacyjnej ekoTurysta 06.07.2022 09:13
- Gorzów Wlkp. Scena Letnia 2022. Poznaj historię założycielki legendarnego Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze” 06.07.2022 08:52
- Legnica. Teatr Modrzejewskiej bez dotacji. Apel posła Krzysztofa Mieszkowskiego 06.07.2022 08:46
- Kraków. Ukazał się podwójny, wakacyjny numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” 06.07.2022 08:16
-
Wrocław. Przyznano nagrody 4. edycji „The Best Off” 06.07.2022 08:13
- Szczecin. Zbigniew Niecikowski z medalem Za zasługi dla Szczecina 06.07.2022 08:08
W poniedziałek, 23 maja, o godz. 19.00 w Klubie Żak odbędzie się czytanie performatywne sztuki „Alkestis 2.0” Agaty Olszewskiej, gdańskiej dziennikarki i dramaturżki. Współczesny dramat odwołujący się do greckiego mitu i klasycznej tragedii Eurypidesa „Alkestis”, jest półfinalistą zeszłorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Sztukę reżyseruje Tomasz Kaczorowski. Pisze Anna Umięcka w portalu www.gdansk.pl.
W mitologii greckiej Alkestis była piękną i bogobojną córką królewskiej pary z miasta Jolkos w Tesalii. Wyszła za mąż za Admeta, innego tesalskiego króla - miasta Feraj - który spełnił wyśrubowane wymagania jej ojca. A kiedy Admet otrzymał od Apollina obietnicę długowieczności, ale pod warunkiem, że znajdzie osobę gotową poświęcić za niego swe życie, tylko dobra i kochająca Alkestis zeszła do Hadesu za niego. Tak wzruszyła tym bogów, że przywrócili jej życie.
Ta miłośna historia i jedna z najszlachetniejszych postaw - poświęcenie życia w imię miłości (że wspomina o niej nawet w “Uczcie” Platon; a sztukę Sofoklesa tłumaczył Jan Kochanowski) - stała się kanwą dramatu Agaty Olszewskiej. Ale autorka z mitu czerpie tylko sedno, ponieważ interesują ją późniejsze losy małżonków. Zastanawia się, jakie skutki spowodowałby gest Aleksis, co stałoby się potem z ich relacją. I nie ma dla nas happy endu.