Inne aktualności
- Łódź. „Ocalić od zapomnienia” – projekt Fundacji Gra/nice 25.04.2024 20:30
- Bytom. „Late Lovers of Moon Snow” – premiera w Teatrze Rozbark 25.04.2024 18:35
- Radom. „Iwona, księżniczka Burgunda” w Teatrze Powszechnym 25.04.2024 18:16
- Warszawa. 13 spektakli w finale programu Teatr Polska 25.04.2024 18:12
- Wrocław. W czerwcu 7. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci 25.04.2024 17:39
- Kraków. Wiosna, lato, jesień, zima… na Scenie NCK! 25.04.2024 16:26
- Warszawa. „Cesarz” powraca do Ateneum 25.04.2024 15:44
- Poznań. Sukces „Łabędzi" Tobiasza Sebastiana Berga w Warszawie 25.04.2024 15:00
- Poznań. Najbliższe spektakle w Centrum Kultury Zamek 25.04.2024 14:25
- Kraj. GUS: w 2023 r. o 31,7 proc. wzrosła liczba widzów i słuchaczy w teatrach i instytucjach muzycznych 25.04.2024 12:13
- Łódź. Trudne rodzinne relacje w sztuce Thomasa Bernharda 25.04.2024 11:12
- Kielce. Premiera „Lokatora” Studia Pantmimy „Praca w toku" w KCK 25.04.2024 10:50
- Gdańsk. Czarci Krakowski Salon Poezji w Nadbałtyckim Centrum Kultury 25.04.2024 10:24
- Bytom. Trzy dni święta tańca 25.04.2024 10:03
W poniedziałek, 23 maja, o godz. 19.00 w Klubie Żak odbędzie się czytanie performatywne sztuki „Alkestis 2.0” Agaty Olszewskiej, gdańskiej dziennikarki i dramaturżki. Współczesny dramat odwołujący się do greckiego mitu i klasycznej tragedii Eurypidesa „Alkestis”, jest półfinalistą zeszłorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Sztukę reżyseruje Tomasz Kaczorowski. Pisze Anna Umięcka w portalu www.gdansk.pl.
W mitologii greckiej Alkestis była piękną i bogobojną córką królewskiej pary z miasta Jolkos w Tesalii. Wyszła za mąż za Admeta, innego tesalskiego króla - miasta Feraj - który spełnił wyśrubowane wymagania jej ojca. A kiedy Admet otrzymał od Apollina obietnicę długowieczności, ale pod warunkiem, że znajdzie osobę gotową poświęcić za niego swe życie, tylko dobra i kochająca Alkestis zeszła do Hadesu za niego. Tak wzruszyła tym bogów, że przywrócili jej życie.
Ta miłośna historia i jedna z najszlachetniejszych postaw - poświęcenie życia w imię miłości (że wspomina o niej nawet w “Uczcie” Platon; a sztukę Sofoklesa tłumaczył Jan Kochanowski) - stała się kanwą dramatu Agaty Olszewskiej. Ale autorka z mitu czerpie tylko sedno, ponieważ interesują ją późniejsze losy małżonków. Zastanawia się, jakie skutki spowodowałby gest Aleksis, co stałoby się potem z ich relacją. I nie ma dla nas happy endu.