Inne aktualności
- Bytom. Premiera „naznaczonych. the somatic practices of lunacy" w Rozbarku 31.03.2025 10:05
- Poznań. Książka „Żywy zapis/Live captured” Polskiego Teatru Tańca z prestiżowym medalem 31.03.2025 09:44
-
Wrocław. Sofinka laureatką Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki 31.03.2025 09:25
- Brwinów. Kiedrzyński – artysta przypomniany 31.03.2025 09:10
-
Katowice. Wręczono Fryderyki w 12. kategoriach muzyki klasycznej 31.03.2025 08:53
- USA. W wieku 90 lat zmarł aktor Richard Chamberlain 31.03.2025 08:23
-
Warszawa. Spektakl „Sam na sam” w ramach Otwartej Sceny IT 31.03.2025 08:20
- Bytom. Wydział Teatru Tańca AST zaprasza na „Bachantki” w reż. Darii Kopiec 29.03.2025 14:34
- Bytom. Rozbark zaprasza do udziału w konkursie teatrów tańca dzieci i młodzieży 29.03.2025 12:38
- Olsztyn. OTL z rekordowym dofinansowaniem z MKiDN 29.03.2025 12:29
- Gdańsk. Dziś premiera „Potopu” w Teatrze Wybrzeże 29.03.2025 10:41
- Częstochowa. Teatr Mickiewicza rozpoczyna współpracę z Uniwersytetem Jana Długosza 29.03.2025 09:48
- Rzeszów. Teatr Siemaszkowej wznawia „Okno na Parlament” w reż. Marcina Sławińskiego 29.03.2025 09:28
- Warszawa. We wtorek premiera „Karolci” w Teatrze Polskim 29.03.2025 09:23
Zakończył się międzynarodowy konkurs towarzyszący Gdańskiemu Festiwalowi Tańca, który do 6 września odbywa się w Klubie Żak. Pierwszą nagrodę Solo Dance Contest 2020 zdobyła Clémence Juglet z Francji. Ogłoszenie wyników odbyło się wczoraj podczas wideokonferencji z przewodniczącą jury Susanną Beltrami oraz finalistami Solo Dance Contest.
Przyznano następujące nagrody:
1 miejsce Clémence Juglet / Francja za solo „I need to”: 2.400,00 Euro.
„I need to” to ekscentryczne i dynamiczne solo, pełne inwencji, muzykalności i humoru. Solo nie wymaga specjalnych efektów świetlnych, tancerka po prostu wykorzystuje domowy salon i muzykę, aby stworzyć dzieło o nadzwyczajnej dramaturgii i fizyczności. Słownik ruchowy wykonawczyni jest bogaty, precyzyjny i oryginalny, a humor i subtelna krytyka świata tańca są naprawdę czytelne, sprawiając, że oglądanie tej choreografii jest przyjemnością.
Clémence Juglet / Francja
Studiowała taniec w Paryżu I Nowym Jorku, brała udział w licznych konkursach tanecznych i choreograficznych. Wystąpiła w scenach tańca w filmie „Tancerka” („La danseuse”, 2016), wyświetlanym podczas festiwalu w Cannes. Tańczyła z zespołami Cie 131, Cie LA, Cie Sarah Adjou, Cie Anybody i The Collectif Ongaeshi.
2 miejsce Andrea Ward / USA za „Tension of nature”: 1 000,00 Euro.
„Tension of Nature“ to krótkie, ale pięknie wykonane solo, które jest zarówno przestrzenne, jak i dynamicznie zwięzłe. Widoczna jest czystość intencji, klarowność ruchu, płynność i technika. To, co czyni ten spektakl tak wyjątkowym, to intensywność, której można doświadczyć w każdym pojedynczym geście. Tancerce udaje się wypełnić otaczającą ją przestrzeń subtelną materią życia. Bez użycia dodatkowych środków jest w stanie stworzyć silny związek pomiędzy swoją wewnętrzną energią (użytą intencjonalnie) a jakością ruchu, wyzwalając w widzach pokłady wyobraźni.
Andrea Ward / USA
Nowojorska choreografka, tancerka, nauczycielka tańca. Prezentowała swoją pracę w wielkim tanecznym wydarzeniu NYC Choreographer's Carnival. Nagrała serię filmów, przedstawiających taniec pod wodą. Jest choreografem-rezydentem w Center for World Arts na Florydzie.
Ex aequo z:
2 miejsce Mahalia Horvath/ Szwajcaria za „Shoes to lose”: 1 000,00 Euro.
Teatralne i pełne fantazji dzieło, które zaprasza widzów w zabawną podróż. Solo pozostawia widzom pole do interpretacji, a kiedy wydaje się, że koncepcja jest w pełni odkryta, tancerka i choreograf ponownie znajdują sposób na zmylenie widza. „Shoes to lose” wykorzystuje elementy tradycji tanecznych, teatralnych i performatywnych w tak zabawny i przemyślany sposób, że samo oglądanie tej choreografii staje się jednocześnie rozrywką i krytycznym kwestionowaniem tego, co się widzi.
Mahalia Horvath / Szwajcaria
Studiowała na uniwersytecie Folkwang w Essen na kierunku teatr fizyczny. W latach 2017 i 2018 wygrała nagrodę „Migros Art and Culture" w dziedzinie teatru fizycznego.
3 miejsce Antes Collado / Hiszpaniaza „Nereo ahogándose (Nereo drowning)”: 600,00 Euro.
„Nereo ahogándose (Nereo Drowing)” ukazuje tancerza, który doskonale opanował możliwości mowy ciała, którego ruch zdaje się pytać: „Czy wiesz, co jeszcze potrafi ciało?” To, co czyni ten spektakl wyjątkowym, to nieskończona eksploracja ludzkich możliwości. Ciało, pragnące wyrazić siebie, poszukujące sposobów ekspresji, przekraczające własne granice.
Antes Collado / Hiszpania
Prezentował swoje prace podczas Dance Venice Biennal w Wenecji, festiwalu Metropolitan Dance w Barcelonie, American Dance Festival w the USA, Cádiz en danza w Jerozolimie, a także festiwalu w Pekinie. Za solo „Nereo drowning” otrzymał pierwszą nagrodę w konkursach MasDanza oraz Distrito de Tetuán w Madrycie.
Nagrodę publiczności w wysokości 1000, 00 Euro otrzymała Magdalena Negowska, absolwentka Gdańskiej Szkoły Baletowej.
Magdalena Negowska
W 2016 roku ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Gdańsku, później przez dwa lata tańczyła w Operze Bałtyckiej. W okresie 2019-2020 brała udział w programie dla młodych tancerzy w teatrze tańca - Budapest Dance Theatre oraz Gangaray Dance Theatre (GAP).
JURY
Susanna Beltrami to jedna z najważniejszych włoskich choreografek i pedagogów. Po ukończeniu szkoły baletowej, studiowała między innymi w fundacji Merca Cunninghama w Nowym Jorku. Współpracowała z Carolyn Carlson, Jormą Uotinen i innymi. Od 2006 roku prowadzi prestiżową akademię tańca DanceHaus w Mediolanie.
James Wilton zaczął karierę choreograficzną w 2010 i szybko zdobył uznanie międzynarodowe , zdobywając nagrody na takich wydarzeniach tanecznych jak Masdanza, konkursy choreograficzne w Hannoverze i Bernie, a także podczas Sadlers Wells Global Dance Contest. James tworzył choreografie dla Konzert Theater Bern, Opera Graz, Theater Münster, Stadt Theater Giessen, Ballet Hagen i SzkockiegoTeatru Tańca, i dla swojej własnej kompanii, występującej ze spektaklami na całym świecie.
Arno Boehler wykłada filozofię na Uniwersytecie Wiedeńskim i na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Wiedniu. Jest kierownikiem programu rezydencji filozofii artystycznej i twórcą interdyscyplinarnych strategii łączących filozofię i sztukę. Był stypendystą na uniwersytetach w Bangalore, Heidelbergu, Nowym Jorku i Princeton, wykłada jako profesor wizytujący na kilku uniwersytetach w Europie.