W Hanowerze wyłoniono tegorocznych zdobywców najbardziej prestiżowej niemieckiej nagrody teatralnej - Der Faust. Polską artystkę nagrodzono w kategorii Reżyseria za spektakl „Der Boxer” na podstawie powieści "Król" Szczepana Twardocha. Doskonale przyjęta przez publiczność i krytyków sztuka została zrealizowana na scenie Thalia Theater w Hamburgu.
Tegoroczna gala rozdania nagród odbyła się 21 listopada w formie zdalnej. Podczas transmitowanej online uroczystości zostały przyznane nagrody w 8 kategoriach, w których nominuje się po trzech artystów. Zwycięzców w każdej konkursowej kategorii m.in. za reżyserię, scenografię i choreografię wybierało pięcioosobowe jury. Przyznawaną od 2006 roku statuetkę zaprojektowaną przez austriackiego artystę Ericha Wondera w przeszłości otrzymali m.in: Frank Castorf, Pina Bausch i Elfriede Jelinek. W tym roku nagrodę za całokształt twórczości odebrał William Forsythe.
Ewelina Marciniak jest etatową reżyserką Teatru Wybrzeże w Gdańsku oraz laureatką najważniejszych krajowych nagród teatralnych w tym m.in. Paszportu Polityki. Od 2016 roku reżyseruje także w Niemczech, gdzie dotychczas zrealizowała 4 spektakle na deskach teatrów w Hamburgu („Der Boxer”) oraz we Fryburgu („Sen nocy letniej”, „Noc świętego Bartłomieja” i mający zamkniętą premierę w marcu tego roku „Poskromienie złośnicy”). W 2021 roku powróci do Thalia Theater w Hamburgu, aby na dużej scenie wystawić „Księgi Jakubowe” według powieści nagrodzonej literacką nagrodą Nobla Olgi Tokarczuk. Premiera przewidywana jest na wiosnę 27 marca.
***
BIOGRAFIA
Absolwentka Europeistyki i Dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, które ukończyła przed Reżyserią Teatralną na krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej. Etatowo związana z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. O urodzonej w 1984 r. w Dusznikach-Zdroju reżyserce teatralny świat pierwszy raz usłyszał za sprawą „Zbrodni” zrealizowanej w Bielsku-Białej. Kolejne głośne tytuły to „Amatorki” na podstawie książki Elfriede Jelinek z gdańskiego Teatru Wybrzeże, gdzie pokazywała utowarowienie związków międzyludzkich bawiąc się konwencjami m.in. komedii romantycznej oraz zrealizowany w Bydgoszczy „Skąpiec”, w którym opowiadała o dehumanizującej wszechwładzy pieniądza. Jej najważniejsze i szeroko dyskutowane spektakle oparte na literaturze współczesnej to „Śmierć i dziewczyna” w Teatrze Polskim we Wrocławiu, „Portret damy” Henry'ego Jamesa (Teatr Wybrzeże) oraz „Morfina” na podstawie książki Szczepana Twardocha zrealizowana w Teatrze Śląskim. Jest laureatką Paszportów Polityki. Od 2016 roku reżyseruje również w Niemczech, w których dotychczas zrealizowała 4 spektakle na deskach teatrów w Hamburgu („Der Boxer”) oraz we Fryburgu („Sen nocy letniej”, „Noc świętego Bartłomieja” i mający zamkniętą premierę w marcu 2020 „Poskromienie złośnicy”). W 2020 roku otrzymała za reżyserię najbardziej prestiżową niemiecką nagrodę teatralną – Der Faust.