Inne aktualności
- Kraj. Wiceszefowa MKiDN: w najbliższym czasie rząd zajmie się ustawami o prawie autorskim i o statusie zawodowym artysty 06.05.2024 08:43
- Wielka Brytania. Zmarł Bernard Hill, aktor znany z „Titanica" i „Władcy pierścieni" 06.05.2024 08:41
- Warszawa. Znamy uczestników II etapu tegorocznego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego 06.05.2024 08:38
- Nowy RAPTULARZ: Fredro 04.05.2024 12:15
- Opole. Powstaje piąty Muzyczny Mural 04.05.2024 12:11
- Warszawa. Spotkanie wokół książki „Atrium spraw…” w Instytucie Teatralnym 04.05.2024 12:00
- Kraków. 25. edycja Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej już w maju 04.05.2024 11:20
- Litwa. Obchody Święta Konstytucji 3 Maja w Trokach 04.05.2024 09:34
- Warszawa. Koncert Sinfonii Iuventus z okazji 110. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika - 25 maja 04.05.2024 09:30
- Bielsko-Biała. Przegląd monodramów kobiecych po raz trzeci w Teatrze Polskim 04.05.2024 09:18
- Warszawa. Jerzy Maksymiuk: to najwspanialszy dzień w moim życiu 04.05.2024 09:15
- Warszawa. Jerzy Maksymiuk odznaczony Orderem Orła Białego 04.05.2024 09:03
- Warszawa. 25 lat temu zmarł Władysław Terlecki, pisarz i dramaturg 04.05.2024 08:53
- Poznań. Berlińska premiera „Ireny" Teatru Muzycznego - 5 maja 04.05.2024 08:52
Po raz pierwszy z tą nieznaną w Polsce operą Giuseppe Verdiego zetknąłem się w Poznaniu w roku 1968. Wtedy to Robert Satanowski zaprosił zespół operowy z Genui, a w drodze rewanżu poznaniacy zaprezentowali we Włoszech między innymi Straszny dwór i Damę pikową.
Przywieziony z Italii włoski Ernani zachwycił Poznań. Na czele fascynującej obsady tego spektaklu stała jako Elvira trzydziestoletnia wówczas Rita Orlandi-Malaspina, pochodząca z Bolonii i będąca przed debiutem w Metropolitan, bodaj jako Elżbieta w Don Carlosie. Pojawiła się w trzeciej scenie I aktu, śpiewając recitativ i arię „Ernani,... involami all'aborrito amplesso". Z ogromną posturą i korpulencją, ciemnym głosem dramatycznym, swobodnie przy tym operując techniką koloraturową i mocą dźwięku, który dosłownie wcisnął nas w fotele. Dotychczas zdarzało się, że zbyt lekki sopran pokonywał zbyt dramatyczną fakturę wokalną. Tutaj było odwrotnie. Głos dramatyczny zmierzył się z liryczno-koloraturowym zapisem arii, pokonując ją zwycięsko, wzbudzając niesłychany aplauz i entuzjazm na widowni. Po latach arię tę wykonywała perfekcyjnie w swym repertuarze koncertowym nasza Delfina Ambroziak. Nie odważyła się jednak podjąć na scenie swym pięknym lirycznym głosem całości jakże wokalnie dramatycznej partii Elviry.