EN

16.11.2024, 10:08 Wersja do druku

Bydgoszcz. Tydzień AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy w ramach XXIII Festiwalu Prapremier

W najbliższą niedzielę debata finalistek i finalistów czwartej edycji AURORY; od poniedziałku do piątku prezentacje szkiców scenicznych finałowych tekstów, a już w sobotę -  23 listopada - podczas gali zamknięcia Festiwalu Prapremier poznamy zwycięzcę AURORY 2024.

fot. mat. teatru

W 2024 roku nabór tekstów do kolejnej – czwartej edycji AURORY. - trwał do 15 kwietnia. Do tegorocznej edycji zgłoszonych zostało 268 utworów spełniających wymogi regulaminowe. Wśród nadesłanych utworów znalazło się 163 dramatów w języku polskim, 25 w języku ukraińskim, 30 w języku rosyjskim i 50 w języku angielskim. Ich autorki i autorzy pochodzili z 19 krajów.

Po przeczytaniu zgłoszonych sztuk, Jury w składzie: Davit Gabunia, Julia Holewińska, Agnieszka Lubomira Piotrowska, jednogłośnie do finału zakwalifikowało sztuki: „Say hi to Abdo“ autorstwa Mikity Ilyinchyka (Białoruś), „Norman Freeman“ autorstwa Agnieszki Jelonek (Polska), „The F Word“ autorstwa Lejli Kalamujić (Bośnia i Hercegowina), „Where the Glowing Trees Are“ autorstwa Niny Plavanjac (Serbia), „Luter / Von Bora“ autorstwa Adriana Szafrańskiego (Polska).

Teksty finałowe zostaną zaprezentowane w formie szkiców scenicznych w dniach od 18 do 22 listopada. Jednak tydzień AURORY rozpoczniemy już 17 listopada o godz. 17.00 na foyer Małej Sceny TPB. Tego dnia zapraszamy na debatę finalistów i finalistek AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy, która poświęcona będzie współczesnej dramaturgii. Z finalistami porozmawiamy o ich doświadczeniach teatralnych i życiowych, dramatopisarskim spełnieniu i zawodowych planach, a także o wyzwaniach, jakie stoją przed współczesną dramaturgią w obliczu dynamicznych zmian społeczno-politycznych. Debatę poprowadzi Anna Jazgarska – literaturoznawczyni i krytyczka teatralna. Podczas spotkania zaprezentujemy Antologię finałowych tekstów 2024.

Od poniedziałku – 18 listopada – każdego dnia prezentować będziemy szkice sceniczne finałowych sztuk, które stworzy zespół aktorski Teatru Polskiego w Bydgoszczy wraz z zaproszonymi do współpracy aktorami i twórcami. W tym roku reżyserii finałowych tekstów podjęli się (w kolejności prezentacji): Piotr Pacześniak, Anita Sokołowska, Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman, Małgorzata Warsicka oraz Michał Kotański.

Oto, jak przedstawiają się poszczególne prezentacje szkiców finałowych:

· 18.11 | poniedziałek | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)

SAY HI TO ABDO | Mikita Ilyinchyk |szkic sceniczny w reżyserii Piotra Pacześniaka

· 19.11 | wtorek | g. 19.00 | Mała Scena Teatru Polskiego w Bydgoszczy

LUTER/VON BORA | Adrian Szafrański | szkic sceniczny w reżyserii Anity Sokołowskiej

· 20.11 | środa | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)

GDZIE DRZEWA LŚNIĄ. ZBIÓR BAJEK I INNYCH WYMYSŁÓW | Nina Plavanjac | szkic sceniczny w reżyserii Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana

· 21.11 | czwartek | g. 19.00 | Mała Scena Teatru Polskiego w Bydgoszczy

NA LITERĘ F | Lejla Kalamujić | szkic sceniczny w reżyserii Małgorzaty Warsickiej

· 22.11 | piątek | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)

NORMAN FREEMAN | Agnieszka Jelonek | szkic sceniczny w reżyserii Michała Kotańskiego

Po każdym szkicu scenicznym zapraszamy na spotkanie z twórcami, które poprowadzi krytyk teatralny i filmowy Tomasz Domagała.

Laureata bądź laureatkę AURORY 2024 wybierze Kapituła pod przewodnictwem Marka Ravenhilla (brytyjskiego dramatopisarza i dramaturga) w składzie: Davit Gabunia (gruziński dramaturg, redaktor i tłumacz tekstów), Julia Holewińska (polska dramatopisarka i dramaturżka), Goran Injac (serbski kurator sztuk performatywnych, dramaturg i badacz) oraz Agnieszka Lubomira Piotrowska (tłumaczka literatury rosyjskojęzycznej, znawczyni teatru i kultury rosyjskiej, kuratorka projektów teatralnych w Polsce i za granicą; członkini Zarządu sekcji C Stowarzyszenia Autorów ZAiKS). Werdykt Kapituły poznamy podczas uroczystej gali zamknięcia Festiwalu, która odbędzie się 23 listopada.

Partnerem konkursu AURORA. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM SZKICÓW SCENICZNYCH AURORY 2024:

· 18.11 | poniedziałek | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)

fot. mat. teatru

SAY HI TO ABDO | Mikita Ilyinchyk |szkic sceniczny w reżyserii Piotra Pacześniaka

Inspiracją do napisania tekstu stało się podróżowanie wzdłuż granicy polsko-białoruskiej, gdzie autor znalazł dokumenty i rzeczy osobiste migrantów, którzy od 2021 roku próbują przekroczyć europejską granicę. Dokumenty te stały się impulsem do stworzenia interdyscyplinarnego tekstu o przyszłości Europy. Tekst zawiera zatem dokumentalne śledztwo związane z kryzysem humanitarnym / wojną hybrydową na granicy europejskiej oraz utopijną refleksję na temat europejskiej odpowiedzialności za śmierć migrantów.

Czas, w którym rozgrywa się tekst, to rok 2050, a zamiast UE istnieje Unia Euroislamska obejmująca 36 krajów kalifatu euroislamskiego. Rządząca partia fem-jihad organizuje Państwowy Instytut Ludobójstwa Narodów Arabskich, w ramach którego odbywają się procesy uczestników kryzysu humanitarnego: białoruskiej szefowej firmy turystycznej, która pracowała dla Łukaszenki i "sprowadzała" migrantów na granicę oraz europejskiego strażnika granicznego, który "chronił" swoją ojczyznę przed nielegalnymi uchodźcami. Proces opiera się na dowodach z dokumentów.

Tekst wykorzystuje cyfrowy model do odtworzenia bohatera-ofiary, 28-letniego migranta z północnego Kurdystanu, który zginął na granicy. W ten sposób, dzięki digitalizacji znalezionych dokumentów, telefonu, biletu, paszportu Kurda - mamy pełny obraz jego ruchów i ostatnich dni jego życia.

Tekst ma na celu postawienie przed europejską opinią publiczną palących pytań na temat migracji, akceptacji migracji, zaniedbań i kryzysu prawnego w Europie.

o autorze

Mikita Ilyinchyk – dramaturg i reżyser teatralny. Studiował w rosyjskim Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej (GITIS) na kierunku Wiedza o Teatrze (2013-2015), oraz na wydziale reżyserii (2015-2020). W latach 2018-2020 współpracował z mińskim teatrem ok-16, który został zamknięty przez białoruskie władze po protestach w Białorusi w 2020 roku.

Jako reżyser debiutował w 2021 roku spektaklem “Łaskawe” J. Littella. Swoje spektakle wystawiał w Belgii („Goat Island”), Białorusi („M”), Estonii („Say Hi to Abdo!”), Polsce („F***ing in Brussels”, „Emma”), Rosji („Córki Leara”, „Śmierć Pazuchina”). Od 2022 roku mieszka i pracuje w Polsce.

Był uczestnikiem konkursów dramaturgii „Write-Box” (Białoruś, 2016), „Lubimovka” (Rosja, 2018 i 2021). Jego sztuki „Pokój umiera”, „Dark Room” i „Say Hi to Abdo!” były wyróżniane w ramach Eurodram (European network for drama in translation). W 2021 roku został pierwszym laureatem AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy („Dark Room”). W 2023 roku jego teksty zostały włączone do pierwszej queerowej antologii literatury białoruskiej „Boys Get Out of Control”, wydawnictwa Skaryna Press, Londyn. Jest stypendystą programu Gaude Polonia 2024, w ramach którego współpracuje obecnie z Teatrem Polskim w Poznaniu. Obecnie współpracuje także z teatrami Vaba Lava (Estonia) i Gorki Theatre (Niemcy).

fot. mat. teatru

· 19.11 | wtorek | g. 19.00 | Mała Scena Teatru Polskiego w Bydgoszczy

LUTER/VON BORA | Adrian Szafrański | szkic sceniczny w reżyserii Anity Sokołowskiej

Akcja Luter/ von Bora rozpoczyna się wiosną 1523 roku, a kończy latem 1525 roku. Opowiada o okolicznościach spotkania zakonnicy z klasztoru w Nimbschen i mnicha z Wittenbergi. Ona to Katarzyna von Bora, on Marcin Luter. W tle niepokój reformacji, księża negocjują zmiany barw kościelnych, dyskutowane jest i na nowo interpretowane podejście do spraw wiary, organizowane są potajemne przemyty zakonnic i randki w ciemno z mnichami, którzy zastanawiają się nad zmianą wyznania. To czas, kiedy papież nie bardzo przejmuje się jeszcze wypadkami w Wittenberdze, za to sprawca całego zamieszania Marcin Luter, który przybił swoich 95 tez do drzwi kościoła zamkowego, czym wywołał niemałe poruszenie i w krótkim czasie stał się bardzo popularny, mierzy się z konsekwencjami swojego pomysłu.

o autorze

Adrian Szafrański – ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Opolskim pracą „Kategoria Realnego w pismach z zakresu krytyki filmowej Slavoja Żiżka” (2018). Współtwórca spektakli „Moją ulicą płynie rzeka” reż. Elżbieta Depta (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, 2018) i „Dwanaście prac Heraklesa” reż. Elżbieta Depta (Teatr Groteska w Krakowie, 2018). Scenarzysta paradokumentu „Lombard. Życie pod zastaw” (2020 - 2023). Uzyskał stypendium Marszałka Województwa Opolskiego za projekt „Judyta i niedźwiedź” (2021). Rezydent Sceny Nowej Dramaturgii w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (2023). Brał udział w warsztatach ADiT w Szkole Filmowej w Łodzi (2024). Finalista konkursu na sztukę teatralną inspirowaną postacią Triny Papisten w Teatrze im. Witkacego w Słupsku (2024).

fot. mat. teatru

· 20.11 | środa | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)

GDZIE DRZEWA LŚNIĄ. ZBIÓR BAJEK I INNYCH WYMYSŁÓW | Nina Plavanjac | szkic sceniczny w reżyserii Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana

Odizolowane w swoim wyimaginowanym królestwie położonym na małym peryferyjnym cmentarzu, dzieci, których dzieciństwo zostało skradzione, znajdują sposoby na pozostawienie śladu w kronikach historii, która nie jest nimi zainteresowana. Wychowane w przemocy, dochodzą do wniosku, że jedyną drogą do władzy i zbawienia jest dokonanie straszliwej zbrodni przeciwko słabszym niż oni. Zdolni do doświadczania świata jedynie poprzez narrację krwawych baśni, starają się wyprzedzić nieuchronnie nadchodzący dzień, w którym ich tajemnice zostaną wyjawione światu i sobie nawzajem.

o autorce

Nina Plavanjac – urodzona w Belgradzie dramatopisarka, dramaturżka i scenarzystka. W 2019 roku ukończyła studia na kierunku Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, Wydział Dramaturgii. Autorka sztuk "Just Voice", "Castle in the Lake" i "Clouds", wystawianych w teatrach narodowych w Serbii i Macedonii. Autorka, współautorka i dramaturżka 11 innych dramatów, sztuk zbiorowych i słuchowisk radiowych. Scenarzystka filmów krótkometrażowych wybranych i nagrodzonych na ponad 50 lokalnych i międzynarodowych festiwalach: "Chasing the Moon", "A Wife and a Cat", "Spoon", "I Just Want to Be Found" i "Long Road Ahead". Laureatka nagrody dramaturgicznej “Sterija”. Obecnie studentka studiów magisterskich na Wydziale Reżyserii Teatru i Radia.

fot. mat. teatru

· 21.11 | czwartek | g. 19.00 | Mała Scena Teatru Polskiego w Bydgoszczy

NA LITERĘ F | Lejla Kalamujić | szkic sceniczny w reżyserii Małgorzaty Warsickiej

Sztuka teatralna „The F Word” opowiada historię dwójki młodych i zagubionych osób w jednym z najtrudniejszych okresów ich życia. To moja próba zbadania doświadczeń tych, którzy czują się odrzuceni i niewidzialni, odkrycia ich lęków, bólu i głębokiego pragnienia miłości i akceptacji. Ostatecznie jest to opowieść o naszym i każdym innym społeczeństwie, które rozbija młode życie swoimi uprzedzeniami, niesprawiedliwością i presją.

o autorce

Lejla Kalamujić – pisarka pochodzącą z Sarajewa, autorka uznanych książek z opowiadaniami "Anatomia uśmiechu", "Call Me Esteban" (wydana w Polsce w 2020 roku nakładem wydawnictwa Pogranicze w tłumaczeniu Magdaleny Petryńskiej) i "Hurry and Imagine a City". Z wykształcenia jest filozofką i socjolożką. Pisze prozę, eseje i recenzje ze szczególnym uwzględnieniem tematów dotyczących seksualności, szaleństwa i śmierci.

Zdobyła między innymi nagrodę literacką Istrii "Edo Budiša" za "Call Me Esteban" (2016) oraz regionalną nagrodę literacką "Štefica Cvek" za "Hurry and Imagine a City" (2022).

Obok swojej twórczości prozatorskiej w 2020 roku Kalamujić wydała zbiór dramatów "Fists Full of Clouds". Zbiór ten zawiera sztuki takie jak "Kanibal lub jak zabiłem moją rodzinę" i "Wyłączmy światło", obie z powodzeniem wystawione w Bośniackim Teatrze Narodowym w Zenicy.

fot. mat. teatru

· 22.11 | piątek | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)

NORMAN FREEMAN | Agnieszka Jelonek | szkic sceniczny w reżyserii Michała Kotańskiego

„Żeby przeżyć, musiałem wybrać depresję” usłyszałam od znajomego z chorobą afektywną dwubiegunową. Wyobrażałam sobie, co to właściwie znaczy. Jak może wyglądać relacja dwóch męskich „ja”, z których jeden w swoim szaleństwie jest aktywny, ryzykujący i działający, a więc również atrakcyjny społecznie, a drugi - depresyjny, nieszczęśliwy i wątpiący. Który zdominuje którego?

Norman i Freeman są ze sobą w dziwnej, trochę przyjacielskiej, trochę braterskiej relacji, do momentu, w którym Norman orientuje się, że spotykanie się z Freemanem zaczyna go drogo kosztować.

Norman próbuje zakończyć toksyczną znajomość, ale okazuje się, że to nie jest łatwe, jakby był uzależniony, jakby nie potrafił uwierzyć w możliwość życia bez Freemana.

Freeman, pozornie niezależny, nie zamierza pozwolić Normanowi odejść. Być może nowa znajomość z dziewczyną, która zdaje się akceptować Normana pozwoli mu stanąć na nogi?

Ostatecznie, nie potrzeba choroby psychicznej, żeby mieć w sobie nie tylko Normanów i Freemanów, ale także inne postaci. Być całym chórem, często sprzecznych głosów, starać się wybierać te, które są dobre, ponosić porażki, szukać równowagi.

o autorce

Agnieszka Jelonek – pisarka, autorka opowiadań i scenariuszy telewizyjnych. Studiowała socjologię oraz podyplomowe studium scenopisarskie w PWSFTviT w Łodzi. Brała udział w warsztatach teatralnych Sztuka Dialogu nad Wigrami oraz współpracowała z Laboratorium Dramatu Towarzystwa Autorów Teatralnych w Warszawie.

W 2015 roku za zbiór opowiadań „Babidło” otrzymała pierwszą nagrodę Konkursu Literackiego im. Henryka Berezy. Za książki „Koniec świata umyj okna” (2020, Cyranka) i „Trzeba być cicho” (2022, Cyranka) została nominowana do Nagrody Literackiej GDYNIA (2021 i 2023).
W 2024 roku nakładem wydawnictwa Cyranka ukazała się jej najnowsza powieść „West Farragut Avenue”.

najnowsza powieść „West Farragut Avenue”.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne