Inne aktualności
- Białystok. Teatralne propozycje na kwiecień w BTL-u 29.03.2024 12:00
- Łódź. Premiera nagrania wideo opery „Raj utracony” 29.03.2024 10:41
- Kalisz. Prolog 64. Spotkań Teatralnych 29.03.2024 09:49
- Szczecin. List intencyjny o współpracy między Uniwersytetem Szczecińskim a Teatrem Współczesnym 29.03.2024 09:39
- Bydgoszcz. Międzynarodowy Dzień Teatru 2024 – ze specnagrodą 29.03.2024 09:08
- Poznań. „Bestia” Polskiego Teatru Tańca z nagrodą dla najlepszego filmu tańca 28.03.2024 17:43
- Łódź. Agnieszka Skrzypczak z wyróżnieniem aktorskim II Festiwalu Sztuki Aktorskiej Teatropolis 28.03.2024 17:15
- Lublin. Wyniki kontroli ws. zastrzeżeń wobec dyrektora Teatru Osterwy - pod koniec kwietnia 28.03.2024 15:46
- Warszawa. Przed nami X Konkurs „Klasyka Żywa” 28.03.2024 15:15
- Warszawa. Wkrótce premiera monodramu Sławomira Grzymkowskiego w Teatrze Polskim 28.03.2024 13:55
- Warszawa. Zintensyfikowane światy wewnętrzne. TR Warszawa żegna Renégo Pollescha 28.03.2024 13:28
- Łódź. Edukacyjna odsłona festiwalu OFF-Północna 28.03.2024 13:23
- Gdańsk. „Coppélia" Léo Delibesa - premiera baletowa w Operze Bałtyckiej 28.03.2024 12:37
- Poznań. Rozstrzygnięcie naboru do programu pisarskiego Centrum Sztuki Dziecka 28.03.2024 12:28
Fantasmagoria na motywach "Faraona" Bolesława Prusa i "Aidy" Giuseppe Verdiego to propozycja, którą bielski Teatr Polski zamierza wystawić z początkiem czerwca. Impresariat poinformował, że trwają już intensywne próby na dużej scenie.
Twórcy spektaklu zaznaczyli, że przywykło się interpretować "Faraona" jako powieść o mechanizmach władzy, o walce młodego następcy tronu z potężną kastą kapłanów. "Tak odczytał to dzieło Jerzy Kawalerowicz w swojej wybitnej filmowej adaptacji. Powieść Prusa zawiera jednak jeszcze inne wątki: przedstawia rozpad wielkiego państwa, jego kultury, jego instytucji. Militarne ambicje młodego Ramzesa rozbijają się nie tylko o władzę kapłanów. Toną w morzu konfliktów narodowościowych, religijnych, kulturowych. W tyglu napięć toczy się miłosny dramat bohatera" – czytamy w piśmie impresariatu.
Zaznaczono w nim, że "Faraon" Prusa, podobnie jak "Aida" Verdiego, przedstawia starożytny Egipt jako alegorię XIX-w. Europy, która "rewolucyjnym zmianom znoszącym podziały klasowe, przeciwstawia ideologię nacjonalizmu, głoszącego potrzebę silnych granic, autorytarnej władzy i mocnych tożsamości narodowych".
"Ten temat dzisiaj wydaje się o wiele bardziej nośny niż walka młodego władcy z kapłanami. Wojenne zapędy Ramzesa nie budzą już naszej sympatii, a wszechobecny populizm sprawia, że politycznym wrogiem stają się nie tylko potężni kapłani, ale także społeczeństwa, do których należymy" – uważają twórcy spektaklu.
Adaptacji "Faraona" dokonał Grzegorz Niziołek. Spektakl reżyseruje Cezary Tomaszewski. W obsadzie znaleźli się m.in. Oriana Soika (Kama), Mateusz Wojtasiński (Ramzes), Karol Pruciak (sobowtór Ramzesa), Michał Czaderna (Tutmozis) i Marta Gzowska-Sawicka (Sara).
Spektakl będzie miał premierę 4 czerwca.
"Faraon" będzie czwartą premierą sceny w tym sezonie.
Bielski teatr powstał w 1890 r. Pierwszą premierą był szekspirowski "Sen nocy letniej". Do końca II wojny światowej działał jako zawodowa scena niemiecka, a od 1945 r. jako polska.