Teatr Gdynia Główna oraz Miasto Gdynia zapraszają 30 lipca o godz. 18.00 na premierę online czytania performatywnego "Czy Pan istnieje, Mr. Johns?" Stanisława Lema w reż. Marzeny Chojnowskiej.
Ten proces sądowy będzie wyjątkowo trudny!
Ciało kierowcy wyścigowego Harry’ego Johnsa, w wyniku wielu wypadków samochodowych zostało sukcesywnie wymienione na protezy. Nie został z niego nawet skrawek miękkiej tkanki, jest w pełni zgenializowany. Mr. Donovan, Prezes Cybernetics Company uważa zatem, że pozwany jest zespołem protez, maszyną, którą może rozebrać na części, albo zrobić z niej makietę reklamową.
Czy Harry Johns zdoła przekonać nas o swoim człowieczeństwie? W którym zakątku ciała mieszkają cechy stanowiące o tym, że jesteśmy ludźmi? Czy da się je usunąć mechanicznie, czy może są one wartością niezbywalną?
Wspólnie z Lemem spróbujemy odpowiedzieć na te pytania.
Wartka akcja dramatu sądowego wypełniona zostaje błyskotliwymi argumentami, zaskakującymi zwrotami akcji i próbą ustalenia zawartości człowieka w człowieku. Wypełniony inteligentnym humorem spektakl (Lem opublikował swój tekst w 1955 roku!) staje się też niebezpiecznie aktualny.
Spektakl powstał w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.
Spektakl prezentowany bezpłatnie i online. Wydarzenie na Facebooku.
Więcej o projekcie:
Lem na cztery sposoby!
Dla wielu z nas efektem domowej kwarantanny spowodowanej pandemią koronowirusa jest męcząco powtarzalna codzienność. Właśnie dlatego najnowsza propozycja teatralna Teatru Gdynia Główna będzie wyjątkowo niecodzienna, gdyż zaprezentujemy podróże w czasie, fascynujące dylematy cyborgizacji, halucynogenne wizje splątane z rzeczywistością i uczucia, które wbrew programowi pojawiają się w umyśle robota.
Nasza teatralna inicjatywa to cztery czytania performatywne tekstów Stanisława Lema – „Czy pan istnieje, Mr. Johns?” (opracowanie i reżyseria: Marzena Chojnowska), „Kongres Futurologiczny” (adaptacja i reżyseria: Ida Bocian), „Maska” (adaptacja i reżyseria: Ewa Ignaczak) i „TEOHIPHIP, czyli Telechroniczna Optymalizacja Historii Powszechnej Hyperputerem” (na podstawie opowiadania „Podróż dwudziesta”, adaptacja i reżyseria: Grzegorz Kujawiński).
Czemu właśnie Lem? Bo proza tego pisarza, filozofa i futurologa idealnie poddaje się teatralnej transkrypcji i cechuje się ona znakomitym językiem, niejednoznacznym humorem i solidną porcją groteski. Wybrane przez nas teksty stawiają także wyjątkowo celne pytania na temat kształtu przyszłych stosunków społecznych, co jest aktualnym tematem w czasie społecznej izolacji i oczekiwań na powrót upragnionej „normalności”.
Wszystkie nasze czytania performatywne zostaną udostępnione bezpłatnie w serwisie YouTube. Spektakle powstają w ramach Gdyńskiego Falochronu Kultury, czyli miejskiego programu pomocy dla sektora kulturalnego.