EN

12.06.2024, 14:09 Wersja do druku

Wrocław/Montpellier. „Balkony” Lupy na festiwalu we Francji

Spektakl „Balkony – pieśni miłosne” w reż. Krystiana Lupy zostanie pokazany na Festivalu Printemps des Comédiens à Montpellier. Przestawienie zostanie zagrane w dniach 14 i 15 czerwca.

fot. Natalia Kabanow / mat. teatru

To już nie pierwszy spektakl Krystiana Lupy, który był pokazywany na festiwalu w Montpellier. 1 czerwca 2018 r odbyła się francuska premiera przedstawienia Proces (Teatr Powszechny w Warszawie), którego Teatr Polski w Podziemiu był partnerem.

Balkony są próbą pokazania niekompletnych przebiegów komunikacji. Przypomnieniem, że nasze prędkie wspomnienie cudzej wypowiedzi zawsze jest jedynie interpretacją. Trwa tu praca projekcji: nie rozważamy realnych intencji rozmówcy, tylko nasze wyobrażenia. Wciąż powraca pytanie, którego głośno nie zadajemy: co chciałeś przez to powiedzieć? Które komunikaty kodujesz podwójnie? Co pozostaje zaszyfrowane? Jeżeli nasza jaźń jest także, a może przede wszystkim, jaźnią odzwierciedloną – czy to oznacza, że jesteśmy tacy, jakimi widzą nas inni? Co jest w takim razie rdzeniem osobowości, czy istnieje element tożsamości, który nie podlega wpływom? Krystiana Lupę od dawna interesuje niekompletność – teraz, w Balkonach – ten temat powraca ze zdwojoną siłą, reżyser ustawia go w centrum opowieści. Czy potrafimy odtworzyć obraz umarłego, jeśli jest on zapośredniczony przez przekazy osób, z których każda nadaje mu inną rangę, inny koloryt i kształt?- Agnieszka Wolny-Hamkało

Obsada: Anna Ilczuk, Andrzej Kłak, Tomasz Lulek, Michał Opaliński, Halina Rasiakówna, Piotr Skiba, Ewa Skibińska, Janka Woźnicka, Wojciech Ziemiański, Marta Zięba oraz Ola Rudnicka, Oskar Sadowski

„Balkony – pieśni miłosne” - na motywach Lata Johna Maxwella Coetzee’ego w tłumaczeniu Dariusza Żukowskiego i Domu Bernardy Alby Federica Garcíi Lorki w tłumaczeniu Rubi Birden (Summertime: Scenes from Provincial Life III, La casa de Bernarda Alba)

Licencjodawcy: Agencja Dramatu i Teatru „ADiT”; Copyright © J. M. Coetzee, 2009 (wszelkie prawa zastrzeżone); Peter Lampack Agency, Inc.; P. & R. Permissions & Rights Ltd. (we współpracy z Prava I Prevodi, Belgrade); Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa; Dariusz Żukowski
 
W spektaklu wykorzystano utwory: La Llorona Chaveli Vargas, Dreams zespołu Fleetwood Mac, Sinnerman Niny Simone, Last Christmas zespołu Wham!, Sonatina Op.168 No. 1 Moderato cantabile Antona Diabellego, String Quintet in C major (D. 956, Op. posth. 163) Franza Schuberta w wykonaniu Amadeus Quartet i Roberta Cohena.

Źródło:

Materiał nadesłany