EN

7.12.2022, 17:31 Wersja do druku

Wrocław. Wykład o teatrze radykalnym i „Ludobójstwo” w OKiS

mat. organizatora

We wrocławskim Ośrodku Kultury i Sztuki wykład o teatrze radykalnym i spektakl o Pasolinim.

Otwarty Uniwersytet Poszukiwań. Współczesny teatr radykalny: przypadki Olivera Frljića, Janeza Janšy i Žigii Divjaka

9 grudnia 2022, godz. 17:00
Współczesny teatr radykalny: powiązania z awangardą historyczną i dotykanie czułych strun w społeczeństwie (przypadki Olivera Frljića, Janeza Janšy i Žigii Divjaka)
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena

Wykład w języku angielskim.

W moim wykładzie omówię, jak w pierwszych dekadach XXI wieku koło historii spełniło niektóre z utopijnych idei historycznej awangardy. Teatr radykalny wydaje się reaktywować pewne podstawowe idee utopijnych kwestii podejmowanych przez konstruktywistyczne i futurystyczne awangardy, przedstawiając je ‒ w formie fragmentarycznej, zdekonstruowanej i zawłaszczonej w globalnym świecie wymiany ‒ jako trwałe źródło inspiracji i możliwy punkt wyjścia dla współczesnej pracy. Nowe pokolenia z dumą ogłaszają, że są spadkobiercami historycznych neo- i postawangard. Jako przykłady współczesnego teatru politycznego i teatru współpracy posłużą nam spektakle Olivera Frljića („Przeklęty niech będzie zdrajca ojczyzny!”, „Balkan macht frei”, „Nasza przemoc wasza przemoc”, „Klątwa”), Janeza Janšy („Słoweński teatr narodowy” i „Republika Słowenii”) oraz Žigii Divjaka („Człowiek, który przyglądał się światu”, „Projekt 6”, „Gejm”, „Żar”). Przyjrzymy się spektaklom, w których osobiste, wojenne i polityczne traumy posłużyły jako pretekst, by zadać uniwersalne pytania o granice wolności artystycznej i społecznej.

Postaramy się odpowiedzieć na następujące pytania: Czy sztuki performatywne mogą wytworzyć specyficzną formę krytyki procesów społecznych, politycznych i etycznych współczesnej Europy? Czy ta forma krytyki podważa ideologiczne zaplecze społeczeństwa neoliberalnego i jego orientalizmów? W jaki sposób nadmiar niepoprawności politycznej i tworzonego przez nią teatru mieszanych środków odzwierciedla hybrydyzację kultur i polityk performansu w Europie po transformacji?

Tomaž Toporišič

LUDOBÓJSTWO. Spektakl o Pier Paolo Pasolinim

W sobotę, 10 grudnia 2022 o godzinie 19.00, w rocznice wrocławskiej premiery spektaklu wraz PLAZACIEMNIA.PL zapraszamy do Wolskiego Centrum Kultury na pokaz spektaklu „Ludobójstwo”. Dramat „Ludobójstwo” Jacka Żebrowskiego w reżyserii Marcina Czerwińskiego (czervo01) to historia legendarnego lewicowego intelektualisty włoskiego Pier Paolo Pasoliniego opowiedziana przez pryzmat procesu, który mu wytoczono, idei, które zawarł w swoich pismach, oraz jego ostatnich dni.

Realizatorzy skupiają się na politycznym kontekście ostatnich lat życia Pasoliniego, w który wplecione są jego relacje towarzyskie. Na ich tle Pasolini jawi się jako odważny krytyk społeczeństwa i nonkonformista, a to właśnie stało się zaczynem jego legendy.

„Dopiero co umarłem. Moje ciało przedziwnie ubrane
kołysze się na sznurze. Przed chwilą zabrzmiały też
ostatnie słowa: Nareszcie ktoś zrobił dobry użytek ze śmierci”

Pier Paolo Pasolini

TWÓRCY:
SCENARIUSZ: Jacek Żebrowski
REŻYSERIA: czervo01
WIZUALIZACJE: Piotr Bartos
MUZYKA: Ju Ghan / Tymon Trąbczyński

WYSTĘPUJĄ:
PASOLINI: Jacek Zawadzki
ALBERTO MORAVIA: Arkadiusz Cyran
KOMISARZ: Orfeusz Jakubiszyn
PROKURATOR REPUBLIKI: Kamil D. Gałuszka
LAURA BETTI: Anna Skubik
BISKUP: Chrystian Talik
CHŁOPIEC/DZIENNIKARZ: Piotr Downar-Zapolski

„Dramat polega na tym, że przez kilkadziesiąt ostatnich lat ludzkość, dokładniej, zachodnia Europa, nie wyciągnęła żadnych wniosków z postępującej destrukcji, dała wmanewrować się we wszechpotężny, odczłowieczający konsumpcjonizm. Ten zaś Pasolini nazwał ludobójstwem” – pisze w recenzji ze spektaklu Aneta Wybieralska (kwartalnik „Nasze Argumenty”).

Źródło:

Materiał nadesłany