Wchodząc w drugi wiosenny miesiąc w Instytucie Grotowskiego, zwracamy się w stronę Dalekiego Wschodu – z fascynacją spoglądamy na tradycję japońską. Przełom kwietnia i maja w Instytucie to składający się z ośmiu wydarzeń projekt „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”. Wcześniejsze dni kwietnia to powrót do uznanych pozycji repertuarowych Instytutu Grotowskiego.
W pierwszym tygodniu obejrzymy „Anhelli. Skowyt” w reżyserii Jarosława Freta, następnie zobaczymy „Matki wyklęte” w reż. Ady Tabisz, a w ostatnim tygodniu zaprezentujemy Państwu spektakl „Camille” w reż. Kamili Klamut.
Wierzymy, że taka rozmaitość wydarzeń skłoni Państwa do częstych odwiedzin Instytutu w nadchodzącym miesiącu.
Uwaga: Program „Sakury. Wrocławskich dni japońskich inspiracji” został załączony w tej wiadomości w oddzielnym pliku.
Program wydarzeń kwietniowych:
czw.–pt. 7–8.04.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Anhelli. Skowyt
Spektakl Teatru ZAR
„Anhelli. Skowyt” jest spektaklem muzycznym, śpiewanym na żywo i skomponowanym na bazie pieśni ormiańskich, greckich hymnów i prawosławnych irmosów.
W spektaklu zadajemy podstawowe pytanie o niemożność doświadczenia i wyrażenia śmierci, której nie można ani opowiedzieć, ani zbudować żadnej jej reprezentacji. Dlatego skupiamy się na tych kilku minutach żałoby, kiedy w domu osoby, która odeszła, zbierają się żałobnicy i dokonują pożegnania, odprawienia zmarłego. Nie chodzi jednak tylko o gest pożegnania, ale o prawdziwe odłączenie, odesłanie, może uwolnienie duszy. Śmierć jest nie tylko momentem przejścia, ale także procesem, który wymaga czasu.
Bilety: 20/30 PLN
sob.–pon. 9–11.04.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Matki wyklęte
Spektakl dokumentalny w reżyserii Ady Tabisz
W ramach „Teatru na faktach”
Bilety: 20/30 PLN
Po pokazie spektaklu 9 kwietnia odbędzie się spotkanie z twórczyniami spektaklu „Matki wyklęte” oraz Łucją Lange z Instytutu Dobrej Śmierci – „Terapia sztuką w procesie żałoby”.
Spektakl dokumentalny na podstawie wywiadów przeprowadzonych z kobietami, które doświadczyły poronienia, które chciały dokonać pochówku swojego dwumilimetrowego dziecka, ale bez księdza i „pokropku” się nie dało. O tych, które nie chciały, aby ich „wyskrobiny” wbrew ich woli trafiły do grobowca dzieci utraconych. O tych, które po stracie dziecka płakały za długo lub za krótko. O tych, które modliły się, aby ich ciężko uszkodzone zarodki obumarły same, albo żeby, mimo wszystko, nie umierały nigdy. O nich i innych matkach wyklętych. Wyklętych, czyli tych, o których się nie mówi, bo ważniejsze są ich zarodki.
Bilety: 20/30 PLN
W ramach spektaklu „Matki wyklęte” odbędą się jeszcze dwa wydarzenia towarzyszące: „Podróż bohaterki” – warsztaty dla kobiet i dziewczyn Aleksandry Pulcer (5.04 | 18:00–22:00, Studio Na Grobli) oraz „Jak rozmawiać o poronieniu?” – warsztaty dla studentów psychologii (8.04 | 17:00–20:00, Czytelnia im. Ludwika Flaszena). Zgłoszenia do obu wydarzeń odbywają się za pomocą formularza (do 4 kwietnia).wt.–śr. 26–27.04.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Camille
Spektakl Kamili Klamut we współpracy z Marianą Sadovską
Camille Claudel była rzeźbiarką. Była również siostrą Paula Claudela i przez dziesięć lat towarzyszką i twórczą partnerką Auguste’a Rodina. Zmarła ponad siedemdziesiąt lat temu. Ostatnie trzydzieści lat życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Impulsem, który bezpośrednio wpłynął na kształt spektaklu, było ostatnie zdjęcie, jakie zrobiono Camille. Przedstawia ono Claudel w szpitalu z przyjaciółką. Wyobraziłam sobie, że odwiedziny, które rzadko zdarzały się jej podczas pobytu w zakładzie, mogły wywołać kaskadę wspomnień. Wspomnień, których kształt przeczułam i ubrałam we własną wrażliwość.
Bilety: 20/30