EN
25.11.2021, 14:59 Wersja do druku

Wrocław. WARTO 2021. Teatr. Ponadczasowa wartość sztuki

W gronie nominowanych do nagrody znalazły się dwie aktorki, reżyser i dramaturżka, kompozytor oraz czteroosobowy team reżyserski.

fot. mat. organizatora

Agata Cejba: aktorka Wrocławskiego Teatru Lalek
Za stworzenie niezwykłej - zabawnej i mądrej, roli bezimiennego Chłopca w spektaklu „Ile żab waży księżyc". Jej aktorska kreacja pozwala najmłodszym widzom zapomnieć, że słowa ich scenicznego rówieśnika wypowiada osoba dorosła. Aktorka buduje zadziornego bohatera precyzyjnie i z finezyjnym poczuciem humoru. Chłopiec nie tylko mówi w imieniu dzieci, ale też sprytnie zmusza ich opiekunów do aktywnego słuchania. Jest absolwentką aktorstwa na Wydziale Lal-karskim AST im. Ludwika Solskiego Filia we Wrocławiu oraz licen-cjatką filologii angielskiej na Uniwersytecie Zielonogórskim. W zespole Wrocławskiego Teatru Lalek zadebiutowała w 2017 roku rolą Rozedrganej Gardenii w spektaklu „Ziemianie" w reżyserii Leny Frankiewicz.

Wojtek Rodak (reżyseria) i Marcelina Obarska (adaptacja i dramaturgia)
Duet współpracujący przy spektaklu „Żeglarz" w Teatrze Dramatycznym im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Nominacja za precyzyjne, pełne szacunku i jednocześnie odważne opracowanie sceniczne dramatu Jerzego Szaniawskiego „Żeglarz". Osiągnięciem jest już skondensowanie trzyaktowego, bez mała stuletniego dramatu w widowisko skromne, choć jednocześnie przepełnione arcyciekawymi rozwiązaniami formalnymi. Rodak i Obarska idą jednak krok dalej i w oryginalny sposób wpisują warstwę fabularną dramatu Szaniawskiego w hybrydową, kapryśną, plastyczno-ruchową instalację artystyczną.
Dla Wojtka Rodaka, studenta krakowskiej AST, „Żeglarz" był debiutem reżyserskim. Marcelina Obarska jest absolwentką teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także redaktorką działu Taniec i Teatr w portalu culture.pl.

Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Ada Tabisz i Robert Traczyk: reżyserki i reżyserzy spektaklu „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą"

Twórcy związani z projektem „Teatr na faktach" realizowanym w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.
Otrzymują nominację za odwagę podjęcia niewygodnych i kontrowersyjnych tematów w sposób budzący żywą reakcję publiczności. Za trud zbierania autentycznych historii, pozwalających głębiej wniknąć w mechanizmy konfliktów nurtujących nasze społeczeństwo oraz nieustanne poszukiwania w obrębie estetyki i poetyki teatru dokumentalnego.

Grzegorz Rdzak: pianista, kompozytor, producent muzyczny, multiinstrumentalista
Nominacja za porywającą muzykę do spektaklu „Mock. Czarna burleska". Debiutując jako kompozytor musicalowy, stworzył 21 utworów, z których każdy kolejny jest pozytywnym zaskoczeniem. Oprócz odwagi, z jaką muzyk zrealizował swoje pomysły, docenić trzeba także jego świetne wyczucie teatralnego klimatu - taką intuicją pochwalić się może niewielu kompozytorów, nawet tych pracujących przy musicalach od lat. Również recenzenci muzyczni, komentując wydaną w 2020 roku płytę z muzyką ze spektaklu „Mock. Czarna burleska", doceniają zabawę gatunkami oraz niebanalne brzmienia.
Absolwent OSM I i II st. im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu oraz Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fortepianu. Współpracował i koncertował z wieloma artystami. Stworzył także aranżacje muzyczne do spektaklu dyplomowego Studium Musicalowego CAPITOL „Piękna nasza Polska cała".

Ewa Szlempo-Kruszynska: aktorka Teatru Muzycznego „Capitol"
Nominacja za rolę Elly w musicalu „Lazarus". Aktorka po raz kolejny udowodniła, że nawet gdy nie kreuje głównych bohaterek, jej pojawienie się na scenie jest gwarancją wysokiego poziomu zarówno wokalnego, jak i aktorskiego. Jako Sophie w „Mocku. Czarnej burlesce" zmieniła utwór „Wybacz, że nie podlałam kwiatów" w porywający minimonodram. W reżyserowanym przez Jana Klatę „Lazarusie" fenomenalnie wykonała utwór „Changes" i całą rolą potwierdziła swój wielki talent.
Jest absolwentką Studium Musicalowego Capitol z 2011 roku, a w Teatrze Muzycznym „Capitol" rozpoczęła pracę w sezonie 2011/12. Została laureatką (ex aequo z Mają Kleszcz) wyróżnienia Jury w Konkursie Aktorskiej Interpretacji Piosenki na 31. PPA.

Tytuł oryginalny

WARTO 2021. Teatr Ponadczasowa wartość sztuki

Źródło:

Gazeta Wyborcza - Wrocław nr 274

Wszystkie teksty Gazety Wyborczej od 1998 roku są dostępne w internetowym Archiwum Gazety Wyborczej - największej bazie tekstów w języku polskim w sieci. Skorzystaj z prenumeraty Gazety Wyborczej.