Program tegorocznej edycji SZCZELIN skupia się na performatywnych formach twórczości kobiet, które eksplorują kobiece emocje, ale również są krytycznym komentarzem do aktualnych wydarzeń, takich jak ludobójstwo w Strefie Gazy. Trwać będzie od 6 do 9 marca.
Program tegorocznej edycji SZCZELIN skupia się na performatywnych formach twórczości kobiet, które eksplorują kobiece emocje ("Monodram OUN" Katarzyny Pawłowskiej), podważają kulturowo im przypisywane role społeczne ("Wszystko robisz źle" Anny Steller), ale również są krytycznym komentarzem do aktualnych wydarzeń, takich jak ludobójstwo w Strefie Gazy (performans "Lament" Aurory Lubos). Pokażemy również nastrojową kantatę performatywną pt. "Kobieta", w którą wpisane jest koło Rity Jankowskiej i Mai Miro, która jest splotem reportersko-onirycznych medytacji wokół nowego rozumienia życia i relacji po doświadczeniu transformacji traumy. Forma kantaty wpływa na odbiór publiczności - jest wielowątkową opowieścią wokół teatru, koncertu i performansu, łączy medytacyjny tekst, dźwiękową warstwę elektroniczną oraz instrumentalną (flety, instrumenty perkusyjne). Performans taneczny Eleni Ploumi pt. "Misslightenment" to otwarte pytanie o miłość i próba uchwycenia tego, co ulotne. Performans „2” Katarzyny Pastuszak z muzyką Joanny Dudy wprowadza dialogiczność w sytuację stawania się wobec innego, o byciu pomiędzy dwoma bytami. Szczeliny 2025 to również zmaganie się z ludzkimi emocjami i (auto)wiwisekcja nad własnymi przeżyciami, herstoria walki z chorobą i dorastania w toksycznym środowisku. Agata di Masternak w performansie/instalacji "Wielkie głowy" zaprasza nas do swojego prywatnego świata, dzieląc się najintymniejszymi przeżyciami, które w procesie artystycznym (malowanie na żywo) stanowią próbę przełamania własnych ograniczeń i traumatycznego procesu dorastania. Hana Umeda, poruszając traumatyczny wątek przemocy seksualnej wobec kobiet (gwałt) w swoim performansie "Rapeflower" przywołuje tradycję XIX-wiecznej sztuki japońskiej uprawianej wyłącznie przez kobiety, z których część doświadczyła przemocy seksualnej. Umeda przeprowadza śledztwo na własnym ciele, a doświadczenie gwałtu nie traktuje jako pojedyncze doświadczenie traumy, lecz stan permanentny.
Nie pokazujemy tylko performansu!
Zapraszamy również na wystawę fotografii Joanny Nowickiej pt. "Portret kobiety", która opowiada o kobietach po doświadczeniu onkologicznym. Pozowanie przed obiektywem stało się dla nich formą terapii. Każdy portret zawiera autorski komentarz bohaterki zdjęcia, w formie wzmacniających „słów na życie”. Z kolei pokaz filmu "Twarze Agaty / Faces of Agata" w reżyserii Małgorzaty Kozery stanowi dokumentalny zapis historii choroby artystki Agaty di Masternak. Jej twarz, w wyniku choroby nowotworowej, została poddana 30 operacjom, a sama artystka postanowiła zmagania ze śmiertelną chorobą przekuć w proces artystyczny. To opowieść o mocy tworzenia, kruchości i sile, umieraniu, ale też odradzaniu się i zwycięstwie, w którym nie ma wygranej.
Ważnym punktem Szczelin jest spektakl "Materiały do pokojówek" Studia Wachowicz / Fret. To opowieść o kobietach z różnych stron świata z doświadczeniem uchodźczym, które są zamknięte w przestrzeni schroniska dla uchodźców. Sytuacja ta zmusza je do wypracowania wspólnego języka, który nie jest ich językiem ojczystym. Stanowi on jednak narzędzie do zbudowania nowej tożsamości i odzyskania godności.
Program powstał pod opieką kuratorki Monika Wachowicz i eksponowany będzie w następujących punktach Wrocławia:
Sala Teatru Laboratorium (Przejście Żelaźnicze, Rynek-Ratusz 27)
Czytelnia im. Ludwika Flaszena (Przejście Żelaźnicze, Rynek-Ratusz 27)
Studio na Grobli (ul. Na Grobli 30-32)
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, ul. Księcia Witolda 62
Bulwary, ul. Księcia Witolda 11