Podziemie we wrześniu rozpocznie sezon brawurowym spektaklem Marcina Libera „Planeta małp” w Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego.
W październiku spektakl „Balkony – pieśni miłosne” w reż. Krystiana Lupy będzie można zobaczyć na XII Festiwal Wybrzeże Sztuki w Gdańsku. W maju premiera nowego projektu Katarzyny Kalwat.
◆ „Planeta małp”, reż. Marcin Liber | Spektakle: 12, 13, 14 września.
Co by było, gdyby ewolucja potoczyła się inaczej? Gdyby Ziemią zamiast homo sapiens zawładnął pan sapiens, czyli rozumny szympans? To się mogło zdarzyć – ludzkie DNA różni się od szympansiego tylko o nieco ponad 1 procent. Przez miliony lat szliśmy w tym samym kierunku. Być może wysforowaniu się człowieka w wyścigu ewolucyjnym pomogło wykształcenie mowy, która jeszcze bardziej zacieśniła więzi wspólnotowe, pozwoliła rozkwitnąć myśleniu abstrakcyjnemu, przekazywać wiedzę o przeszłości, a w konsekwencji powiększyć mózg. Co jednak by się stało, gdyby małpy opanowały mowę? Co by nam powiedziały? We wrześniu można się o tym przekonać na scenie Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego.
Spektakle: 12, 13 września o godz. 19:00 oraz 14 września o godz. 17:00
◆ „Balkony – pieśni miłosne”, reż. Krystian Lupa | XII Festiwal Wybrzeże Sztuki w Gdańsku, 17, 18 października.
To już kolejny pokaz festiwalowy spektaklu „Balkony – pieśni miłosne” w reż. Krystiana Lupy. Tym razem spektakl Podziemia zostanie zaprezentowany dwukrotnie podczas XII edycji Festiwalu Wybrzeże Sztuki. Pokazy są zaplanowane na 17 i 18 października 2025 r. o godz. 18:00 w Hali AMBEREXPO.
Hasłem tegorocznej edycji Festiwalu Wybrzeże Sztuki jest Odwaga.
„Tegoroczny festiwal nie szuka prostych definicji. Traktuje odwagę nie jako spektakularny czyn, lecz jako codzienne stawanie wobec tego, co niewygodne: siebie, innych i świata. Jako gotowość do zadawania pytań, które burzą spokój. Otwartość na kruchość i sprzeczność.
Teatr staje się tutaj nie miejscem ucieczki, lecz polem walki – subtelnej i intymnej.
Spektakle tegorocznej XII edycji Festiwalu Wybrzeża Sztuki nie są odpowiedziami – są pytaniami, które domagają się obecności. Są próbami uchwycenia tego, co wymyka się jednoznaczności” – opis festiwalowy.
◆ „Słońce, Powietrze, Popiół. Tryptyk” [tytuł roboczy], reż. Katarzyna Kalwat | premiera – maj 2026 r.
Drugi muzyczny projekt Katarzyny Kalwat w Podziemiu nosi roboczy tytuł „Słońce/Powietrze/Popiół. Tryptyk”, a premiera zaplanowana jest na maj 2026 roku w koprodukcji z Narodowym Forum Muzyki w ramach Festiwalu Musica Polonica Nova.
Jak zapowiadają twórcy, będzie to opera performatywna zbudowana w oparciu o najnowszy dramat Elfriede Jelinek (2024). Napisany w poetyckim języku utwór z wieloma odniesieniami do literatury, sztuki, mitologii i bieżących wydarzeń opowiada o katastrofie klimatycznej. Pierwsza część „Słońce, do dzieła“, to wielogłosowy monolog zmęczonego Słońca, przybierającego diabelski ton Mefistofelesa z Prologu w Niebie „Fausta“ - Słońca, które postanawia zniszczyć ziemię i ukarać ludzi. Natomiast w ostatniej części "Popiół" autorka opisuje śmierć planety i w bardzo osobistym tonie nawiązuje również do niedawnej śmierci męża, utraty, żałoby, przemijania.
Za tłumaczenie i libretto odpowiadać będzie Monika Muskała, która z Kalwat zrealizowała docenioną przez krytykę operę “Rechnitz. Anioł Zagłady” w TR Warszawa. Muzykę skomponuje Wojciech Błażejczyk. W projekcie weźmie udział Agata Zubel, polska wokalistka, kompozytorka, autorka wielu prawykonań dzieł współczesnych kompozytorów.