EN

29.06.2022, 14:38 Wersja do druku

Wrocław. Podsumowanie sezonu 2021/22 w Capitolu

Wydarzeniem jesieni był 24-godzinny maraton z poezją Tadeusza Różewicza „24’21 Różewicz Jam Session”, a dwie zimowe premiery sezonu to „Cesarz” wg książki Ryszarda Kapuścińskiego, w reż. Ceziego Studniaka na Scenie Ciśnień i sylwestrowa „Gala Światowych Musicali” na Dużej Scenie, w reż. Konrada Imieli.

fot. mat. teatru

42. Przegląd Piosenki Aktorskiej powrócił do tradycyjnego marcowego terminu i zgromadził rekordową liczbę widzów – ponad 13 tysięcy.

• Zagraliśmy 227 spektakli, w tym 137 na Dużej Scenie, jeden koncert w streamingu na żywo z publicznością, trwający 24 godziny.
• Nasze spektakle repertuarowe obejrzało ponad 95 tysięcy widzów
• 21 razy zaprosiliśmy dzieci na Czytanie na Dywanie na żywo, 13 razy online
• 37 razy na Podwórku Capitolu miały miejsce zajęcia jogi

Na koniec sezonu zagraliśmy koncert charytatywny „Capitol dla Ukrainy” i plenerowe pożegnanie z widzami „Capitol od kuchni”.

Pełna wersja Raportu ze zdjęciami

24’21 Różewicz Jam Session
Specjalne 24-godzinne wydarzenie według pomysłu Konrada Imieli, przygotowane z okazji stulecia urodzin Tadeusza Różewicza, zaczęło się 2 października w samo południe i trwało do południa w niedzielę 3 października 2021. Nieprzerwany, częściowo improwizowany koncert można było oglądać na żywo i w streamingu na teatralnym Facebooku. Aktorki i aktorzy interpretowali wiersze Tadeusza Różewicza, deklamując je lub śpiewając, a towarzyszyli im improwizujący muzycy. Co pół godziny na scenie pojawiał się kolejny muzyczno-aktorski tandem stanowiący nową inspirację dla wciąż zmieniającego skład zespołu muzycznego. Po zapadnięciu zmroku, aż do świtu, na ścianie Podwórka można też było oglądać wyświetlane zdjęcia Tadeusza Różewicza, autorstwa Adama Hawałeja, znanego wrocławskiego fotoreportera, który fotografował poetę przez 25 lat w prywatnych i publicznych okolicznościach. Począwszy od 13 grudnia 2021, w każdy poniedziałek udostępniamy kolejny półgodzinny odcinek tego wydarzenia na kanale YouTube i na Facebooku Capitolu.

Kobieta i życie
Wspólnie z czterema wrocławskimi instytucjami: Akademią Sztuk Teatralnych - Filia we Wrocławiu, Instytutem Grotowskiego, Strefą Kultury Wrocław i Wrocławskim Teatrem Współczesnym, przy wsparciu finansowym Urzędu Miejskiego Wrocławia, zrealizowaliśmy spektakl „Kobieta i życie”. Tekst Maliny Prześlugi, inspirowany ubiegłorocznym strajkiem kobiet, wyreżyserował Piotr Łukaszczyk. Capitol reprezentowało dwoje naszych aktorów, Katarzyna Pietruska i Albert Pyśk. Premiera miała miejsce w Pierkarni w listopadzie 2021.

Gala Światowych Musicali
Największe musicalowe przeboje w wykonaniu artystek i artystów Teatru Muzycznego Capitol – dwugodzinny sylwestrowy koncert złożony z ponadczasowych broadwayowskich hitów. W różnorodności stylów i opowieści – od Skrzypka na dachu po Króla Lwa, od Berlina po Oz, od Gershwina po Abbę – te utwory łączy jedno: absolutna ekstraklasa muzyczna i światowa popularność.
Reż. Konrad Imiela, premiera 31 grudnia 2021 na Dużej Scenie
2 spektakle sylwestrowe / 1430 widzów
20 spektakli styczeń-czerwiec 2022 / 13 300 widzów
więcej: teatr-capitol.pl/spektakle/gala

Cesarz
Paradokument sceniczny na podstawie książki Ryszarda Kapuścińskiego. Opowieści dworzan o strachu, służalczości, donosach, pochlebstwach i staraniach o cesarską łaskę układają się w historię o kulisach skorumpowanej władzy.
Reż. Cezi Studniak, premiera 5 lutego 2022 na Scenie Ciśnień
17 spektakli / 2695 widzów
więcej: teatr-capitol.pl/spektakle/cesarz

Wystawa studenckich plakatów do „Cesarza”
Przy okazji premiery „Cesarza” poprosiliśmy studentów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Pracowni Projektowania Graficznego/Plakatu, o przygotowanie projektów plakatu do spektaklu. W ramach pracy semestralnej powstały prace tak interesujące, że w czerwcu postanowiliśmy zaprezentować je w ramach wystawy dostępnej w foyer teatralnym Sceny Ciśnień. Plakaty będzie można oglądać do końca bieżącego roku.

42. Przegląd Piosenki Aktorskiej – w dniach 18-27 marca 2022 – zgromadził 13 353 widzów na 49 spektaklach i koncertach, z frekwencją 92,41%. Na festiwalu wystąpili: John Grant, Sarah McCoy, Sages Comme des Sauvages, Maja Kleszcz w premierowym koncercie z tekstami Bogdana Loebla, ze specjalnym udziałem Mariusza Wilczyńśkiego, Zalewski śpiewający Niemena i Jan Młynarski grający Grzesiuka, Maria Peszek, pisarz Andrzej Stasiuk z koncertem „Opla Stasiuk Trzaska”. Widzowie obejrzeli „Między nogami Leny, czyli Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Michelangela Caravaggia” – spektakl Agaty Dudy-Gracz z Kłajpedy, „Świętą Kluskę” z TR Warszawa, w reż. Agnieszki Smoczyńskiej, studencki koncert-spektakl z AT w Warszawie „A planety szaleją… Młodzi w hołdzie Korze” oraz koncert „Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady” Wojtka Blecharza i Katarzyny Kalwat wg tekstu Elfriede Jelinek. Galę „Witamy w świątyni sztuki, słuchajcie, a będzie wam dane” – hołd dla Sztuki jako „szóstej największej religii świata” – reżyserowała Martyna Majewskiej. Koncert Finałowy – „Donosy rzeczywistości”, poświęcony twórczości Mirona Białoszewskiego w stulecie jego urodzin – muzyczne dzieło Mateusza Pospieszalskiego reżyserował Jerzy Jan Połoński, Premiery to także dziesięć spektakli Nurtu Off, produkowanych przy wsparciu finansowym i realizacyjnym PPA.

Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki wygrała Lena Witkowska, która otrzymała też Tukana Dziennikarzy i Tukana Publiczności oraz Nagrodę Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica. Nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS trafiła w ręce Klaudii Waszak. Jury wyróżniło Julię Szewczyk i Martynę Guzy, która dostała też Nagrodę specjalną Radia RAM im. Moniki Jaworskiej i Nagrodę Muzeum Piosenki Polskiej w Opolu. Konkurs Off wygrał Olek Talkowski spektaklem „Rap Magister”, dostał też Tukana Publiczności Off. Jury przyznało także wyróżnienia Ewie Rucińskiej i Weronice Kowalskiej za spektakl „Gloria Amore Victis”, i Ewie Żurakowskiej i Tomaszowi Wódkiewiczowi za spektakl „Ballady i romanse”.
Kapituła im. Aleksandra Bardiniego przyznała Nagrodę – Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana Kapituły – Marii Peszek. Autorem tegorocznego plakatu jest grafik i scenograf Damian Styrna.

Serial „Bez maski”
Od połowy września 2021 można oglądać bezpłatnie w internecie nasz edukacyjny serial „Bez maski” – składa się on z krótkich odcinków, pokazujących pracę teatru od kulis, uzupełniają je rozmowy z ludźmi teatru. teatr-capitol.pl/serial-o-teatrze/ Fundusze na realizację serialu pozyskaliśmy w zbiórce crowdfundingowej na produkcję serialu. Przewodnikami po zakamarkach i pracowniach Capitolu są artyści – postaci z różnych spektakli oraz pracownicy teatralnych działów, na planie pojawili się też nasi darczyńcy. Serial opatrzony jest audiodeskrypcją i napisami. Polecamy go widzom od 14. roku życia. Może być również narzędziem edukacyjnym dla szkół. Pozwoli zobaczyć, jak powstaje przedstawienie, zachęci do odwiedzin w prawdziwym teatrze, rozwinie kompetencje kulturowe, a być może sprawi, że młodzi widzowie zechcą związać z teatrem swoją zawodową przyszłość.

Koncert charytatywny „Capitol dla Ukrainy”
20 czerwca, w Światowy Dzień Uchodźcy, na Dużej Scenie Capitolu zaśpiewaliśmy koncert charytatywny dla Ukrainy. Wystąpili artystki i artyści Teatru Muzycznego Capitol, koncert poprowadził Konrad Imiela. Cały dochód z koncertu przekazany został Fundacji Ukraina na tymczasowe domy w Zaporożu dla rodzin ewakuowanych z Mariupola. Oddział Ogólnoukraińskiego Stowarzyszenia „Patriot” przyjmuje uchodźców z Mariupola, Chersonia i miejscowości regionu Zaporoża. 170 osób dziennie otrzymuje pierwszą pomoc, tymczasowe schronienie – dach nad głową na dwa do siedmiu dni. Potem jadą na zachód Ukrainy, w bezpieczniejsze miejsca. Pieniądze z biletów-cegiełek pozwolą zaspokoić najpilniejsze potrzeby. Partnerami koncertu byli: Fundacja Ukraina, CUKR, Fundacja Capitol, ZAiKS
Więcej szczegółów na teatr-capitol.pl/capitol-dla-ukrainy

Koncert na zakończenie sezonu „Capitol od kuchni”
W piątek 24 czerwca 2022 zaśpiewaliśmy ostatni koncert sezonu. Tytułowa „kuchnia” to ulica Bogusławskiego, przy której mieści się służbowe wejście do Capitolu. Jest jednym z ciekawszych miejsc we Wrocławiu – to rząd małych pubów, restauracji i kawiarni, które zajmują wszystkie przęsła kolejowego, ceglanego nasypu. Tam właśnie stanęła nasza plenerowa scena. Po raz pierwszy „od kuchni” zaśpiewaliśmy w 2019 roku. Wspaniale przyjęty letni, plenerowy koncert miał rozpocząć serię corocznych spotkań z publicznością na tyłach teatru. Pandemia pokrzyżowała nam plany, ale po trzech latach możemy spotkać się ponownie. Były piosenki z „Lazarusa”, „Mocka”, „Alicji”, z Gali Światowych Musicali, Z „Cesarza” i z „Gracjana Pana”. W koncercie udział wzięli artystki i artyści Capitolu.
Więcej szczegółów na teatr-capitol.pl/capitol-od-kuchni

Nowi dyrektorzy
Z dniem 1 września 2021 roku nowym dyrektorem naczelnym Teatru Muzycznego Capitol został Hubert Zasina, dotychczasowy dyrektor finansowy teatru. Konrad Imiela pozostaje na stanowisku dyrektora artystycznego. Od 10 stycznia mamy również nowego dyrektora administracyjnego: to Marcin Zając, dotąd kierownik działu zarządzania obiektem w Narodowym Forum Muzyki. Jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej (kierunek Elektrotechnika i Telekomunikacja) i podyplomowych studiów zarządzania inteligentnym budynkiem.

Nagrody i wyróżnienia
Marcin Czarnik otrzymał Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza 2021 m.in. za rolę Thomasa Newtona w naszym „Lazarusie”. To pierwsze w historii takie wyróżnienie za rolę w musicalu. Wcześniej, za najlepszą kreację aktorską nominowana była do Nagrody Zelwerowicza Justyna Szafran – za rolę Matki w spektaklu Tomasza Mana „Sex machine” (w sezonie sezonu 2011/2012). Wśród twórczyń i twórców teatru muzycznego laury Miesięcznika Teatr otrzymał dotąd jedynie Wojciech Kościelniak – jako Nagrodę Specjalną w sezonie 2013/2014. Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza jest nagrodą dla najlepszej aktorki i najlepszego aktora sezonu teatralnego. Jest przyznawana od 1984 roku, stworzono ją przy okazji XXIV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu.

Kostiumy Krystiana Szymczaka i scenografia Anny Haudek do naszej „Alicji” w reżyserii Martyny Majewskiej, znalazły się w finale konkursu „Złota Kieszeń” wśród ośmiu spektakli „o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumograficznych”, które miały premierę w poprzednim sezonie. „Złota Kieszeń” to nagroda lubelskiego Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie. W 2019 roku otrzymała ją Agata Duda-Gracz za plastyczną wizję „Makbeta” zrealizowanego w naszym teatrze.

Wśród nominowanych do nagrody WARTO 2021 Gazety Wyborczej Wrocław, w kategorii teatr znalazła się Ewa Szlempo-Kruszyńska, absolwentka Studium Musicalowego Capitol, w zespole Capitolu od 10 sezonów. Zagrała m.in. Konstancje w „Trzech muszkieterach”, Sophie w „Mocku. Czarnej burlesce”, Elly w „Lazarusie” (za tę rolę jest nominacja), Niegrzeczną Dziewczynę w „Alicji”, Violettę Villas w „Rat Packu”.

W ankiecie Miesięcznika Teatr „Najlepszy, najlepsza, najlepsi 2020/2021” znalazły się wyróżnienia dla spektaklu „Lazarus”: za najlepszą rolę męską dla Marcina Czarnika i Konrada Imieli, za najlepszą rolę epizodyczną dla Klaudii Waszak, za najlepsze przedstawienie teatru muzycznego, za najlepszą muzykę i dla spektaklu „Gracjan Pan. Musical” – za najlepszą realizację teatralną w sieci.

Dziękujemy naszym Mecenasom i Przyjaciołom
Mecenasi
Miasto Wrocław
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Partnerzy i sponsorzy
Modern Art
ZAiKS
Muzeum Polskiej Piosenki
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu
Nowe Horyzonty
Dolnośląskie Centrum Filmowe
Fundacja Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową
EPI
Domar
Pasaż Grunwaldzki
Fundacja Ukraina
CUKR
Fundacja Capitol
Centrum Handlowe Borek

Patroni medialni
Gazeta Wyborcza
TVP 3 Wrocław
Radio RAM
Radio Wrocław
Radio Wrocław Kultura
AMS

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne