EN

29.06.2022, 11:40 Wersja do druku

Wrocław. Podsumowanie sezonu 2021/2022 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym

Sezon 2021/2022 upłynął pod znakiem powrotu widzów do teatru po pandemii. Od początku nastawiliśmy się na relacje z naszymi widzami.

fot. mat. teatru

W październiku, z okazji 100. rocznicy urodzin Tadeusza Różewicza, prezentowaliśmy jego twórczość w performatywnych odsłonach (Kartoteka, Wyskubki, Wyszedł z domu, W tłumaczeniu, Do piachu). W trakcie festiwalu prowadziliśmy warsztaty i rozmawialiśmy z widzami. Byliśmy ciekawi, jak dziś odbierana jest twórczość wybitnego poety i dramaturga. Ten bliski kontakt z odbiorcami pozwolił nam wybrać trzy festiwalowe pozycje i wprowadzić je do repertuaru.


Sukces muzycznych Wyskubków w reżyserii Pawła Kamzy uświadomił nam także silną potrzebę działań wspólnotowych w teatrze. W naszym repertuarze w tym sezonie pojawiły się również inne tytuły, w których istotną rolę odgrywa muzyka i śpiew (Kobieta i życie, W co wierzą Polacy, Widzę nic).

Wrocławski Teatr Współczesny reaguje na problemy współczesnego świata – wykluczenie to temat, który zdominował mijający sezon. W naszych spektaklach mówiliśmy o wykluczeniu w sensie społecznym, politycznym czy obyczajowym. Przeprowadziliśmy także wiele warsztatów dla młodzieży, zbudowanych głównie wokół spektakli W tłumaczeniu i Widzę nic.

Doceniając rolę kobiet w historii, przywróciliśmy pamięć o Marii Wiercińskiej, wybitnej postaci polskiego teatru, która przez wiele lat pozostawała w cieniu swojego męża, Edmunda. Od listopada ubiegłego roku pełna nazwa naszego teatru to Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich.

Sezon 2021/2022 zakończył się pokazem Wody w usta Sandry Szwarc w reż. Leny Frankiewicz, czyli trzecim spektaklem (obok Kobiety i życia oraz Widzę nic) na podstawie sztuk nagrodzonych w ubiegłorocznym IV Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU.

Przypominamy, że za nami:

7 PREMIER:

- W tłumaczeniu Tadeusza Różewicza, reż. Wojciech Ziemilski (premiera: 8 października 2021)

- Wyszedł z domu. Tak zwana komedia Tadeusza Różewicza, reż. Marek Fiedor (premiera: 8 stycznia 2022)

- Kobieta i życie Maliny Prześlugi, reż. Piotr Łukaszczyk (premiera: 20 listopada 2021)

- W co wierzą Polacy Tomasza Kwaśniewskiego, reż. Szymon Kaczmarek (premiera: 22 lutego 2022)

- Widzę nic Filipa Zawady, reż. Paweł Palcat (koprodukcja z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy, premiera: 15 marca 2022)

- Woda w usta Sandry Szwarc, reż. Lena Frankiewicz (premiera: 29 kwietnia 2022)

- Wyskubki Tadeusza Różewicza, adaptacja i reżyseria Paweł Kamza (premiera: 3 czerwca 2022)

WYDARZENIA SPECJALNE:

- Ja, Feuerbach. Benefis Zdzisława Kuźniara (4 i 5 września 2021)

- wtw://zawsze_Różewicz – festiwal performansów na stulecie urodzin Tadeusza Różewicza (4-9 października 2021)

- Maria Wiercińska - zapomniana postać polskiego teatru. 120. rocznica urodzin patronki Wrocławskiego Teatru Współczesnego (27 marca 2022)

KONKURS STREFY KONTAKTU

Sezon 2021/2022 był zdominowany przez realizacje sceniczne sztuk nagrodzonych w IV Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU – spektakle: Widzę nic, Woda w usta oraz Kobieta i życie. Ostatni z nich powstał wspólnymi siłami Wrocławskiego Teatru Współczesnego, Strefy Kultury Wrocław, Teatru Muzycznego Capitol, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie filii we Wrocławiu i Instytutu im. Jerzego Grotowskiego. Kobieta i życie miała premierę 20 listopada 2021 w Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia, a od 4 stycznia tego roku na stałe weszła do repertuaru Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

FESTIWAL ZAWSZE RÓŻEWICZ

W październiku odbył się zaś cykl wydarzeń z okazji 100-lecia urodzin Tadeusza Różewicza. W czasie tygodniowego projektu wtw://zawsze_Różewicz można było zobaczyć pięć wydarzeń performatywnych zrealizowanych we współpracy z: Teatrem Muzycznym Capitol, Komuną Warszawa i Teatrem Polskim w Podziemiu / Polski Theatre in the Underground oraz warsztaty scenograficzne (koprodukcję Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego i Wrocławskiego Teatru Współczesnego).

PROGRAM FESTIWALU:

- Kartoteka, reż. Daria Kopiec

- Wyskubki, reż. Paweł Kamza (Teatr Capitol)

- Wyszedł z domu, reż. Marek Fiedor

- W tłumaczeniu, reż. Wojtek Ziemilski (Komuna Warszawa)

- Do piachu, reż. Jan Hussakowski (Teatr Polski w Podziemiu)

- Kartoteka 2021 – warsztaty scenograficzne (Muzeum Teatru i WTW)

Otwarta formuła październikowych performansów pozwoliła ponownie wsłuchać się w Różewiczowskie utwory, wmyślić się w ich sens dzisiaj i zaproponować nowe, często zaskakujące interpretacje, wydawać by się mogło dobrze znanych tekstów. Pełne sale na pokazach i reakcje widzów dały nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie o żywotność tej twórczości.

Wyszedł z domu. Tak zwana komedia, W tłumaczeniu i Wyskubki po festiwalu trafiłydo repertuaru Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

WARSZTATY

750 osób wzięło udział w warsztatach zorganizowanych w minionym sezonie we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Część młodzieży uczestniczyła w zajęciach towarzyszących festiwalowi wtw://zawsze_Różewicz. Pod koniec sezonu kilka grup młodych ludzi z Dolnego i Górnego Śląska wzięło zaś udział w zajęciach zbudowanych wokół spektakli W tłumaczeniu i Widzę nic. W ich trakcie staraliśmy się rozprawić z naszą protekcjonalną postawą wobec tych szczególnych „braków”, jakimi są brak słuchu i brak wzroku oraz odkrywaliśmy różnorodne sposoby komunikacji i opisu świata.

NOWA PATRONKA WTW

Maria Wiercińska stała się współpatronką naszego teatru 17 listopada ubiegłego roku, kiedy to Rada Miejska Wrocławia na wniosek WTW uchwaliła jednogłośnie, że pełna nazwa naszego teatru to Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich.

Maria Wiercińska była aktorką, tancerką, reżyserką teatralną i radiową, wykładowczynią, która przez lata pozostawała w cieniu swojego męża, Edmunda, choć w równym stopniu jak on współtworzyła ten szczególny i niezwykle ważny dla polskiego teatru duet artystów.

W Międzynarodowy Dzień Teatru, 27 marca, zorganizowaliśmy wydarzenia z okazji 120 urodzin tej artystki – wykład dr Anny Chojnackiej zatytułowany Opowiadana biografia Marii Wiercińskiej i performans Marzeny Sadochy z muzyką na żywo pt. Ludzi zapomina się szybciej niż wojny.

CO W NOWYM SEZONIE?

Nowy sezon rozpocznie się 10 września 2022 prapremierą spektaklu Syrena. Anatomia Miłości w reż. Darii Kopiec. Sztuka autorstwa Zuzanny Bojdy została zainspirowana opowiadaniem Amandy Lee Koe z tomu Ministerstwo Moralnej Paniki.

Na 19 listopada zaplanowana jest natomiast prapremiera spektaklu Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem Pana de Sade Petera Weissa w reż. Marcina Libera.

Premierowe spektakle przygotowują też m.in. Agnieszka Jakimiak i Weronika Szczawińska.

W przyszłym roku poznamy laureatów V Konkursu Dramaturgicznego STREFY KONTAKTU, do którego zaprosiliśmy 30 autorów.

NOWI AKTORZY

Do zespołu aktorskiego WTW dołączyli: Dominika Probachta, Ewa Niemotko, Rafał Cieluch oraz Tomasz Taranta. Z kolei Maria Kania, Wiesław Cichy oraz Marcin Łuczak od minionego sezonu występują w WTW gościnnie.

WAKACJE W WTW

W ubiegłym roku zainaugurowaliśmy cykl TRZY W JEDNYM, w ramach którego offowe teatry mają możliwość pokazać swoje spektakle na scenach Wrocławskiego Teatru Współczesnego. Tym razem będą to:

- Teatr Ad Spectatores (w koprodukcji z WTW): Śledztwo, reż. Maciej Masztalski (19, 20 i 21 sierpnia o godz. 20:00)

- Teatr Formalina: Plemię, reż. Magdalena Młynarczak (28 sierpnia o godz. 17:00 i 20:00)

- Fundacja Jubilo: Po drugiej stronie, reż. Diego Pileggi (3 i 4 września o godz. 19:15).

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne