Najnowszy numer „Performera” został poświęcony instytucjom, które od lat odgrywają coraz większą rolę w Polsce, a jednocześnie z racji swojej specyfiki i działania w wielu tradycyjnie definiowanych i rozgraniczanych obszarach niejako umykają opisowi i refleksji. Jak napisał w tekście otwierającym numer Dariusz Kosiński, redaktor naczelny: „W trzydziestą rocznicę powstania Ośrodka Grotowskiego uznaliśmy, że zamiast snuć swoje wspomnienia, lepiej przyjrzeć się bujnej i wielokształtnej działalności innych, pokazując na różne sposoby jej formy i odmiany. Zgodnie z własną genealogią, a także z powiązaniami i polem działalności dzisiejszego Instytutu im. Jerzego Grotowskiego, skupiamy się na instytucjach związanych z teatrami, które z braku lepszego określenia nazywa się dziś offowymi. Jednak – Bogiem a prawdą – sztywna i wyraźna granica między nimi a teatrami, zwanymi kiedyś przecież – właśnie w imię tej granicy – instytucjonalnymi, zanika […].”
W dziale „Przewalczyć myślą” można przeczytać m.in.: tekst Doroty Buchwald „Parasole” odnoszący się do strategii zarządzania instytucjami kultury teatralnej, realizowanej w Polsce po 1989 roku; omówienie Moniki Czajkowskiej dotyczące dwóch współcześnie funkcjonujących modeli produkcji teatralnej: tradycyjnego i producenckiego, a także studia i rozmowy poświęcone konkretnym zespołom i instytucjom, takim jak: Teatr Ósmego Dnia, Teatr CHOREA, Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza, Teatr Węgajty, Teraz Poliż, Teatr Nowy Proxima.
W numerze znajdziemy również teksty dotyczące pandemicznej rzeczywistości teatralnej: listy Eugenia Barby pisane w czasie pandemicznego kryzysu („List do tęskniących za przeszłością” i „Odpowiedź Gregoriowi Amicuziemu”) oraz artykuł Oliviera Ponte di Pino „Teatr we Włoszech w czasach koronawirusa” przedstawiający sytuację włoskiego teatru w czasie pandemii COVID-19, która w pierwszej kolejności i najdotkliwiej uderzyła na początku 2020 roku właśnie we Włochy oraz tekst Jana Karowa „Zarażony sezon”, w którym zwraca szczególną uwagę na akcję TR Warszawa „Zostań w domu, nie wychodź z teatru!” i realizowany w internecie „Projekt Kwarantanna” STUDIA teatrgalerii i Komuny// Warszawa.
Dział „Opowieści źródeł” otwiera rozmowa Pawła Passiniego z Przemysławem Wasilkowskim – członkiem zespołu artystycznego Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w latach 90. („Geniusz, który zajął się teatrem ubogim”), a „Reakcje” recenzja spektaklu „The Prisoner” w reżyserii Petera Brooka i Marie-Hélène Estienne.
Te oraz inne teksty znajdziecie na: https://grotowski.net/performer/performer-19