EN

30.04.2022, 13:37 Wersja do druku

Wrocław. Niemiecka Scena Tańca w ramach 16. Mandala Performance Festival

Zapraszamy na pokazy NON-PLAYABLE CHARACTER w wykonaniu Juli Plawgo, performansu Antoni Steffens  „An Attende” i na spotkanie z Mateuszem Szymanówką.

fot. Gaia Lamarre/mat. organizatora

Wsparcie finansowe: Fundacja Polsko-Niemiecka

08.05.2022
Godz.19.00
Centrum na Przedmieściu
ul. Prądzyńskiego 39 A Wrocław
wstęp wolny
Antonia Steffens
„An Attende”

Choreografia i wykonanie: Antonia Steffens
Scenografia: Nikola Knezevic i Antonia Steffens
Projekt dźwięku : Antonia Steffens (źródła: Teresa Winter, Darmowe archiwum dźwięków) Projekt oświetlenia: Paulina Prokop
 Kostium: Ginta Tinte
 Współpraca artystyczna: Keerthi Basavarajaiah  Produkcja: Veem House  Współprodukcja: Projekt Nicole Beutler

W "An Attendee" publiczność jest zaproszona do skupienia się na szczegółach przestrzeni, spotkania rozwijające się w czasie dzięki subtelnemu i niepewnemu podejście. Małe bodźce otwierają się na większe krajobrazy i pytania, emocjonalnie i energetycznie naładowane. Performerka znajduje się w towarzystwie zestawu obiektów. Po spotkaniu przekształcają się one w rzeczy, przedmioty, w mikro narracje i lokalizacje szkicujące miejsce pamięci, straty i nadziei, gdzie wiele głosów dzieli się swoimi relacjami. W miarę jak performerka porusza się wraz z nimi, wyłania się precyzyjne, miękkie i skoncentrowane ciało, które stara się uczestniczyć w tych historiach zamkniętych w środowisku. Środowisku nieuniknionych informacji dzielonych w zbiorowej pamięci. Praktyka, którą ta praca wysuwa na pierwszy plan, stara się nalegać na możliwość pozostania w zepsutym świecie, który nie próbuje ani naprawić, ani uniknąć swojego stanu rzeczy, lecz objąć go z delikatnością i troską, zmartwionym, ale uważnym. Widz jest zaproszony do przyłączenia się i odpoczynku w tej przestrzeni, bez domagania się odpowiedzi, osądu, czy rozgrzeszenia. Przyglądając się filozofii ekologicznej i niepewności środowiska naturalnego, Antonia Steffens bada na nowo, co pojęcie “środowiska" może oznaczać w sztucznej i teatralnej przestrzeni. W swojej praktyce odwołuje się do kontekstu sztuk wizualnych i balansuje na linii między dwiema różnymi tradycjami mediacji, między spektaklem a instalacją, teatrem a martwą naturą/wystawą. Wrażliwa na zachodnią tradycję artystyczną, Steffens imituje "przestrzeń galeryjną", aby na pierwszy plan wysunąć siłę rzeczy, obiektów i ponadludzkiej rzeczywistości, nie lekceważąc złożonych relacji wyłaniających się z ludzkich i nie-ludzkich interakcji. Tutaj wykorzystuje performance i teatr z naciskiem na ruch, aby pozwolić tym rzeczom otworzyć się, stworzyć tajemnicę i dyskurs, objąć prowadzenie opowieści i zakwestionować ludzkie ciało w ich układzie i spotkaniu.

Antonia Steffens studiowała taniec współczesny i choreografię w Kolonii i w Amsterdamie.  W swojej praktyce poszukuje dialogu między widzem a materiałem. Często można go znaleźć w środowisku zbudowanym z ruchu, obiektów, materiałów, światła i dźwięku, Jej ostatnie zainteresowania dotyczą badań nad sposobami uwagi, które przekraczają odrębną/ binarną ideę podmiotowości i koncentrują się na koncepcji współ-wyłaniania. Jesienią 2019 roku współinicjowała projekt “Unfamiliarities" platformę dla artystów, na której pokazali oni prace w procesie (work-in-progess). Przy jej realizacji współpracowała z QRU i Subbacultcha Amsterdam. W 2020 roku została zaproszona przez Juliana Webera do  udziału w "New Fears, gallery for dance and performance” w Berlinie. Pod koniec 2020 roku była jedną z kuratorek 10 dni poświęconych ruchowi dla Veem House for Performance wraz z Keerthi Basavarajaiah. Obok “An Attendee" stworzyła pracę "Spinner" z Sigrid Stigsdatter która była pokazywana na "Batard Festival" 2021 i  miała oficjalną premierę na Flam Festival 2021 w Amsterdamie. Jej prace były pokazywane w Galerii New Fears w Berlinie, Uferstudios Berlin, Veem House for Performance, Flam Festival, Frascati Theatre, Tanzhaus NRW, Come Together Festival, Bologna C.C., Batard Festival Brussels.

fot. Sebastian Ladwig/mat. organizatora

11.05.2022
Godz. 20.30
Centrum na Przedmieściu
ul. Prądzyńskiego 39 A Wrocław
wstęp wolny


JULIA PLAWGO
NON-PLAYABLE CHARACTER
KONCEPCJA, CHOREOGRAFIA, WYKONANIE: Julia Plawgo
ŚWIATŁA:  Emese Csornai
KOSTIUMY:  Maldororor  WSPARCIE DRAMATURGICZNE:  Maciej Sado               PODZIĘKOWANIA SPECJALNE:  Bastian Ladwig Audiodeskrypcja Rike Flämig, Lavinia Knop-Walling, Silja Korn

Produkcja Julii Plawgo w koprodukcji z SOPHIENSÆLE  w ramach 31 edycji Tanztage w Berlinie. Przy wsparciu ada Studio. 31.

NON-PLAYABLE CHARACTER Julii Plawgo bada ograniczenia doświadczenia i poznawcze dysonanse życia w przestrzeni cyfrowej. Ciało, hybryda między człowiekiem, sztuczną inteligencją i postacią z gry komputerowej, porusza się w cyberprzestrzeni. Ciało, które jesy pozornie bezsenne, nigdy nie chore ani głodne, samooptymalizujące się i wysoce adaptacyjne, poznaje swój własny świat. Podobnie jak w grach wideo, jego wszechświat rozszerza się w miarę jak się po nim porusza. To właśnie w tej nieskończoności tkwi wywrotowy potencjał: próbując odnaleźć się w tym cyfrowym świecie, zdajemy się wpływać na formy, które powstają na naszych oczach. NON-PLAYABLE CHARACTER jest próbą przeniesienia doświadczenia oducieleśnionego życia w cyberprzestrzeni na żywe ciało. I tęsknotą za cyfrowymi utopiami w czasach, kiedy są one pilnie potrzebne.

JULIA PLAWGO -  pracuje z tańcem i choreografią jako strategią przetrwania. Studiowała w HZT w Berlinie, pracuje głównie z przyjaciółmi, a jej ulubione piosenki pop to Gypsy Woman (She's Homeless) Crystal Waters i You Keep Me Hangin' On Kim Wilde.

Mateusz Szymanówka – dramaturg i kurator zajmujący się choreografią, tańcem i performansem. Jako dramaturg współpracował przede wszystkim z młodym pokoleniem choreografek i choreografów, mieszkających w Berlinie i w Warszawie, których praktyka artystyczna zakorzeniona jest w pytaniach stawianych przez współczesny feminizm i teorię queer. Od 2019 do 2020 roku wspólnie z Michałem Grzegorzkiem był kuratorem performatywno-dyskursywnego programu To Be Real, badającego związki współczesnego performansu i kultury klubowej. Od 2020 roku pracuje jako dramaturg tańca w berlińskiej Sophiensaele oraz dyrektor artystyczny festiwalu Tanztage Berlin. Pracował z i dla instytucji i inicjatyw takich jak Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Nowy Teatr, Teatr Studio i festiwal Pomada w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Art Stations Foundation w Poznaniu, HAU Hebbel am Ufer i Performing Arts Festival w Berlinie.

Dofinansowano z budżetu  Miasta Wrocławia, z Fundacji Polsko – Niemieckiej  oraz dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego  pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca .

Organizator festiwalu: stowarzyszenie JEST CZŁOWIEK
Partner festiwalu:   Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu
Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu
Kuratorzy festiwalu: Adam Kamiński, Maciej Sado

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne