"Najważniejszy jest aktor" - pod takim hasłem otwarto oficjalnie VI Międzynarodowy Festiwal Monospektakli MonoWschód 2022. W części artystycznej na scenie Domu Kultury Polskiej wystąpili Przemysław Tejkowski i Adrianna Kieś w spektaklu muzycznym pt. „Przesłuchanie człowieka. Rzecz o Przemysławie Gintrowskim”.
Dzień przed oficjalnym otwarciem festiwalu Przemysław Tejkowski zaprezentował w Pałacu Kultury w Trokach monodram pt. „Melduję Tobie Polsko. Rotmistrz Pilecki”. Fot. Piotr Wyszomirski
– Monodram jest szczególnym wyzwaniem, ale i zarazem szansą. Brak partnerów powoduje, że odpowiedzialności za obecność na scenie nie można podzielić. Z drugiej strony monodram stwarza aktorowi wyjątkową możliwość zaprezentowania pełnego wachlarza umiejętności. Sceniczna solówka to gatunek trudny i wymagający, ale dający zarazem szczególną satysfakcję. Mam nadzieję, że zaprezentowane spektakle przyniosą satysfakcję także naszym widzom – powiedziała Lila Kiejzik, dyrektorka Festiwalu MonoWschód i Polskiego Teatru „Studio” w Wilnie, organizatora teatralnego biennale.
Różnorodny program
Na tegorocznym festiwalu zobaczymy spektakle i koncerty z Anglii, Litwy, Niemiec Szkocji, Ukrainy i Polski. Prezentacjom będą towarzyszyć rozmowy pospektaklowe. Po raz pierwszy w Wilnie wystąpią artystki z Niemiec i Szkocji. Zofia Delest z OFF Theater Zigarre w Brunszwiku zaprezentuje spektakl „Między światami”, który próbuje odpowiedzieć na pytania: co to znaczy przekraczać granice i czym jest dla jednostki opuszczenie własnej ojczyzny i rozpoczęcie wszystkiego od nowa w nowym miejscu. „Podszepty” Patrycji Zając z teatru Lustro Sceny w Edynburgu to z kolei: „emocjonalnie epicki, wymyślony solowy horror, którego wyobraźnia wykracza daleko poza możliwości ludzkiego rozumu…”.
Ze Lwowa przyjedzie Polski Teatr Ludowy ze sztuką „Nic dwa razy…” wg Wisławy Szymborskiej w reżyserii Zbigniewa Chrzanowskiego. W monodramie inspirowanym wierszami noblistki wystąpi Jadwiga Pechaty. Najbardziej zaśpiewany i zatańczony spektakl to „Być jak Charlie Chaplin” w wykonaniu Mateusza Deskiewicza, solisty Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Śpiewu będzie więcej, bo Stanley Łopuszyński i Dorota Sacewicz zaprezentują program „Piosenka, kabaret, recital” a spotkanie poetycko-muzyczne „Nie-dopasowana do dźwięków” to propozycja Doroty Górczyńskiej-Bacik i Remiego Juśkiewicza. Gospodarzy festiwalu reprezentować będzie Łukasz Kamiński w brawurowym monodramie „Kolega Mela Gibsona”, a festiwal zamknie pokaz „Wenus w futrze” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
W czasie Festiwalu odbędzie się I Zjazd Unii Teatrów Polskich poza Polską.
Powołana w zeszłym roku Unia Teatrów Polskich poza Polską będzie miała okazję do rozwinięcia formuły poprzez wymianę doświadczeń, informacji oraz kontaktów przez jej sygnatariuszy. W ramach zjazdu odbędą się również warsztaty specjalistyczne: „Aktor totalny. Master class Konrada Imieli”, „Jeśli masz dobry pomysł, pieniądze się znajdą. Praktyczne wskazówki na temat finansowania idei”, „Twój teatr w mediach społecznościowych. Praktyczny warsztat prezentujący nowe i skuteczne formy promocji”.
– Unia Teatrów Polskich poza Polską w założeniu ma stać się platformą i narzędziem do stworzenia zdywersyfikowanej, dobrze celowanej pomocy polskiemu teatrowi poza Macierzą. Skupiając zainteresowane teatry i twórców spoza ojczyzny oraz przyjaciół z Polski, ma możliwość wypracowania najlepszych rozwiązań, określenia celów i potrzeb, stając się wzorcem wspólnotowej współpracy mówi Magdalena Olszewska, prezeska Fundacji Pomysłodalnia, która jest pomysłodawcą Unii.
Zjazd Unii Teatrów Polskich poza Polską odbywa się w ramach projektu „Teatr polski poza Polską” realizowanego przez Fundację Pomysłodalnia, w partnerstwie z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie i dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.