Inne aktualności
- Kielce. Zmarł literaturoznawca prof. Zdzisław Adamczyk 16.08.2024 09:34
- Litwa. Zmarła Hanna Strużanowska-Balsienė 16.08.2024 09:28
- Szwajcaria. „Matki. Pieśń na czas wojny” na Zürcher Theater Spektakel 16.08.2024 09:22
- Łódź. Weekend poświęcony Markowi Hłasce w Narodowym Centrum Kultury Filmowej 16.08.2024 09:18
- Warszawa. Kontratenor Jakub Józef Orliński odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 16.08.2024 09:07
- Wrocław. Rozmowa z Eweliną Pankowską w nowym numerze „Notatnika Teatralnego” 16.08.2024 09:00
- Pruszcz Gdański. "Wszystko szwindel" - premiera na Scenie Letniej Teatru Wybrzeże 14.08.2024 17:44
- Kraków. Zamek na Wawelu i Cricoteka podpisały list intencyjny ws. współpracy 14.08.2024 16:32
- Mazowieckie. 21. Festiwal Ensemble w Pałacu w Radziejowicach – od 31 sierpnia 14.08.2024 16:25
- Gdańsk. Spotkanie z Dorotą Masłowską w IKM. Premiera powieści „Magiczna rana” 14.08.2024 15:49
- Bydgoszcz. Premiera „ahat ili. Siostra bogów” w reż. Anny Augustynowicz – na koniec sezonu w Polskim 14.08.2024 14:33
- Legnica. Żeromski wg Kopiec. „Dzieje grzechu” we wrześniu u Modrzejewskiej 14.08.2024 13:35
- Warszawa. Premiera spektaklu ,,Niemyte dusze/ Narkotyki’’ z Sebastianem Fabijańskim w roli Każdego 14.08.2024 12:12
- Wrocław. Performans „Granica” Instytutu Grotowskiego z prestiżową nagrodą na festiwalu w Edynburgu 14.08.2024 11:44
Premierę dramatu „Przed sklepem jubilera” Karola Wojtyły przedstawiły w środę budapeszteńska Opera i Teatr im. Voeroesmartyego z Szekesfehervaru z okazji Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego.
Reżyser przedstawienia, Janos Szikora powiedział PAP, że dramat Wojtyły jest dużo trudniejszy niż jakikolwiek inny tekst dramatyczny, którego zrozumienie ułatwia fabuła czy akcja. - Nie wystarczy go raz usłyszeć, trzeba nad nim myśleć.(…) Tutaj za tekstem kryje się wprawdzie historia, ale nie ona niesie słowa, tylko odwrotnie: słowa niosą historię. Dlatego podtytuł sztuki brzmi "Medytacja o sakramencie małżeństwa". Na scenie trzeba znaleźć odpowiednią formę dla tej medytacji – wskazał.
Jak podkreślił, tekst sztuki ma być wprowadzeniem w rozważania duchowe, a jego zrozumienie ułatwia muzyka wykorzystana w przestawieniu.
- Skoro już łączyć utwór Karola Wojtyły z muzyką, to najbardziej odpowiednia byłaby twórczość kompozytora, który poznał go za młodu i także studiował w Krakowie. W ten sposób wybór padł na utwory Krzysztofa Pendereckiego. Teraz uważam, że bardzo dobrze się stało, bo muzyka Pendereckiego bardzo pogłębia duchową warstwę tekstu – powiedział.
W przedstawieniu wykorzystano dwa utwory Pendereckiego: „Pieśń cherubinów” na chór mieszany oraz kwartet smyczkowy nr 3.
Szikora powiedział, że po raz pierwszy zetknął się z twórczością dramatyczną św. Jana Pawła II w 1991 r., gdy przyjechał on na Węgry z pierwszą pielgrzymką. Papież odprawił wówczas mszę pod gołym niebem w Peczu przy granicy z Serbią. Szikora był wtedy reżyserem w Teatrze Narodowym w Peczu i postanowiono pokazać papieżowi jego sztukę „Brat naszego Boga”.
- Papież nie mógł wtedy obejrzeć tego przedstawienia i dostał tylko album z fotosami. Ale miałem wtedy okazję zobaczyć młodzieńczą twarz tego niezwykłego człowieka. Mnie, reżysera teatralnego, bardzo zaskoczyło, że ktoś, kto całkowicie zerwał z życiem świeckim, może tak dobrze znać trudności, pułapki i problemy świeckiego życia – powiedział Szikora.
52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny w Budapeszcie rozpoczął się w niedzielę i potrwa do 12 września, kiedy to zakończy się mszą św. odprawioną przez papieża Franciszka.