Inne aktualności
-
Nowy RAPTULARZ: Misterium Wielkiej Nocy 18.04.2025 15:18
-
E-teatr życzy radosnej i spokojnej Wielkanocy! 18.04.2025 09:00
-
Warszawa. Michał Merczyński dyrektorem Nowego Teatru 17.04.2025 18:58
- Łódź. Stypendia artystyczne Miasta Łodzi dla 16 laureatów 17.04.2025 18:03
- Warszawa. Maraton spektakli z nutką ekologii na urodziny Teatru Bohema House 17.04.2025 17:05
- Katowice. Ruszył nabór ofert do XX edycji programu „Lokal na kulturę” 17.04.2025 16:24
-
Kielce. Jacek Jabrzyk wygrał konkurs na dyrektora Teatru im. Stefana Żeromskiego 17.04.2025 16:13
- Dolny Śląsk. Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy oraz Teatr Tańca MOMENTUM zapraszają do udziału w konkursie 17.04.2025 15:48
- Warszawa. II Festiwal Musica Sacra w stolicy od 27 kwietnia do 4 maja 17.04.2025 14:51
- Pomorskie. Spotkanie z Krzysztofem Zanussim i spektakl „Być jak Charlie Chaplin” w Kębłowie 17.04.2025 14:21
- Gdańsk. Misterium Krzyża w Wielki Piątek. Organizuje je Bractwo św. Pawła 17.04.2025 13:49
- Warszawa. W Operze Narodowej – warsztat choreograficzny „Kreacje 17” 17.04.2025 13:46
- Pogrzeb Jadwigi Jankowskiej-Cieślak – w środę w Józefowie pod Warszawą 17.04.2025 13:30
- Katowice. Adam Balas zarekomendowany na dyrektora NOSPR 17.04.2025 13:02
Premierę dramatu „Przed sklepem jubilera” Karola Wojtyły przedstawiły w środę budapeszteńska Opera i Teatr im. Voeroesmartyego z Szekesfehervaru z okazji Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego.
Reżyser przedstawienia, Janos Szikora powiedział PAP, że dramat Wojtyły jest dużo trudniejszy niż jakikolwiek inny tekst dramatyczny, którego zrozumienie ułatwia fabuła czy akcja. - Nie wystarczy go raz usłyszeć, trzeba nad nim myśleć.(…) Tutaj za tekstem kryje się wprawdzie historia, ale nie ona niesie słowa, tylko odwrotnie: słowa niosą historię. Dlatego podtytuł sztuki brzmi "Medytacja o sakramencie małżeństwa". Na scenie trzeba znaleźć odpowiednią formę dla tej medytacji – wskazał.
Jak podkreślił, tekst sztuki ma być wprowadzeniem w rozważania duchowe, a jego zrozumienie ułatwia muzyka wykorzystana w przestawieniu.
- Skoro już łączyć utwór Karola Wojtyły z muzyką, to najbardziej odpowiednia byłaby twórczość kompozytora, który poznał go za młodu i także studiował w Krakowie. W ten sposób wybór padł na utwory Krzysztofa Pendereckiego. Teraz uważam, że bardzo dobrze się stało, bo muzyka Pendereckiego bardzo pogłębia duchową warstwę tekstu – powiedział.
W przedstawieniu wykorzystano dwa utwory Pendereckiego: „Pieśń cherubinów” na chór mieszany oraz kwartet smyczkowy nr 3.
Szikora powiedział, że po raz pierwszy zetknął się z twórczością dramatyczną św. Jana Pawła II w 1991 r., gdy przyjechał on na Węgry z pierwszą pielgrzymką. Papież odprawił wówczas mszę pod gołym niebem w Peczu przy granicy z Serbią. Szikora był wtedy reżyserem w Teatrze Narodowym w Peczu i postanowiono pokazać papieżowi jego sztukę „Brat naszego Boga”.
- Papież nie mógł wtedy obejrzeć tego przedstawienia i dostał tylko album z fotosami. Ale miałem wtedy okazję zobaczyć młodzieńczą twarz tego niezwykłego człowieka. Mnie, reżysera teatralnego, bardzo zaskoczyło, że ktoś, kto całkowicie zerwał z życiem świeckim, może tak dobrze znać trudności, pułapki i problemy świeckiego życia – powiedział Szikora.
52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny w Budapeszcie rozpoczął się w niedzielę i potrwa do 12 września, kiedy to zakończy się mszą św. odprawioną przez papieża Franciszka.