Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Premierę dramatu „Przed sklepem jubilera” Karola Wojtyły przedstawiły w środę budapeszteńska Opera i Teatr im. Voeroesmartyego z Szekesfehervaru z okazji Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego.
Reżyser przedstawienia, Janos Szikora powiedział PAP, że dramat Wojtyły jest dużo trudniejszy niż jakikolwiek inny tekst dramatyczny, którego zrozumienie ułatwia fabuła czy akcja. - Nie wystarczy go raz usłyszeć, trzeba nad nim myśleć.(…) Tutaj za tekstem kryje się wprawdzie historia, ale nie ona niesie słowa, tylko odwrotnie: słowa niosą historię. Dlatego podtytuł sztuki brzmi "Medytacja o sakramencie małżeństwa". Na scenie trzeba znaleźć odpowiednią formę dla tej medytacji – wskazał.
Jak podkreślił, tekst sztuki ma być wprowadzeniem w rozważania duchowe, a jego zrozumienie ułatwia muzyka wykorzystana w przestawieniu.
- Skoro już łączyć utwór Karola Wojtyły z muzyką, to najbardziej odpowiednia byłaby twórczość kompozytora, który poznał go za młodu i także studiował w Krakowie. W ten sposób wybór padł na utwory Krzysztofa Pendereckiego. Teraz uważam, że bardzo dobrze się stało, bo muzyka Pendereckiego bardzo pogłębia duchową warstwę tekstu – powiedział.
W przedstawieniu wykorzystano dwa utwory Pendereckiego: „Pieśń cherubinów” na chór mieszany oraz kwartet smyczkowy nr 3.
Szikora powiedział, że po raz pierwszy zetknął się z twórczością dramatyczną św. Jana Pawła II w 1991 r., gdy przyjechał on na Węgry z pierwszą pielgrzymką. Papież odprawił wówczas mszę pod gołym niebem w Peczu przy granicy z Serbią. Szikora był wtedy reżyserem w Teatrze Narodowym w Peczu i postanowiono pokazać papieżowi jego sztukę „Brat naszego Boga”.
- Papież nie mógł wtedy obejrzeć tego przedstawienia i dostał tylko album z fotosami. Ale miałem wtedy okazję zobaczyć młodzieńczą twarz tego niezwykłego człowieka. Mnie, reżysera teatralnego, bardzo zaskoczyło, że ktoś, kto całkowicie zerwał z życiem świeckim, może tak dobrze znać trudności, pułapki i problemy świeckiego życia – powiedział Szikora.
52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny w Budapeszcie rozpoczął się w niedzielę i potrwa do 12 września, kiedy to zakończy się mszą św. odprawioną przez papieża Franciszka.