Inne aktualności
- Poznań. „Bestia” Polskiego Teatru Tańca z nagrodą dla najlepszego filmu tańca 28.03.2024 17:43
- Łódź. Agnieszka Skrzypczak z wyróżnieniem aktorskim II Festiwalu Sztuki Aktorskiej Teatropolis 28.03.2024 17:15
- Lublin. Wyniki kontroli ws. zastrzeżeń wobec dyrektora Teatru Osterwy - pod koniec kwietnia 28.03.2024 15:46
- Warszawa. Przed nami X Konkurs „Klasyka Żywa” 28.03.2024 15:15
- Warszawa. Wkrótce premiera monodramu Sławomira Grzymkowskiego w Teatrze Polskim 28.03.2024 13:55
- Warszawa. Zintensyfikowane światy wewnętrzne. TR Warszawa żegna Renégo Pollescha 28.03.2024 13:28
- Łódź. Edukacyjna odsłona festiwalu OFF-Północna 28.03.2024 13:23
- Gdańsk. „Coppélia" Léo Delibesa - premiera baletowa w Operze Bałtyckiej 28.03.2024 12:37
- Poznań. Rozstrzygnięcie naboru do programu pisarskiego Centrum Sztuki Dziecka 28.03.2024 12:28
- Warszawa. W kwietniu premiera „Gry snów” Strindberga w Teatrze Narodowym 28.03.2024 11:20
- Białystok. Spektakl „Cicho… sza…” z ministerialnym dofinansowaniem 28.03.2024 11:19
- Elbląg. Aleksandry wręczone w Teatrze Sewruka 28.03.2024 10:53
- Łódź. Prof. Elżbieta Aleksandrowicz ponownie rektorem Akademii Muzycznej 28.03.2024 10:35
- Łódź. Grand Prix festiwalu Teatropolis dla Marcina Hycnara 28.03.2024 10:17
Premierę dramatu „Przed sklepem jubilera” Karola Wojtyły przedstawiły w środę budapeszteńska Opera i Teatr im. Voeroesmartyego z Szekesfehervaru z okazji Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego.
Reżyser przedstawienia, Janos Szikora powiedział PAP, że dramat Wojtyły jest dużo trudniejszy niż jakikolwiek inny tekst dramatyczny, którego zrozumienie ułatwia fabuła czy akcja. - Nie wystarczy go raz usłyszeć, trzeba nad nim myśleć.(…) Tutaj za tekstem kryje się wprawdzie historia, ale nie ona niesie słowa, tylko odwrotnie: słowa niosą historię. Dlatego podtytuł sztuki brzmi "Medytacja o sakramencie małżeństwa". Na scenie trzeba znaleźć odpowiednią formę dla tej medytacji – wskazał.
Jak podkreślił, tekst sztuki ma być wprowadzeniem w rozważania duchowe, a jego zrozumienie ułatwia muzyka wykorzystana w przestawieniu.
- Skoro już łączyć utwór Karola Wojtyły z muzyką, to najbardziej odpowiednia byłaby twórczość kompozytora, który poznał go za młodu i także studiował w Krakowie. W ten sposób wybór padł na utwory Krzysztofa Pendereckiego. Teraz uważam, że bardzo dobrze się stało, bo muzyka Pendereckiego bardzo pogłębia duchową warstwę tekstu – powiedział.
W przedstawieniu wykorzystano dwa utwory Pendereckiego: „Pieśń cherubinów” na chór mieszany oraz kwartet smyczkowy nr 3.
Szikora powiedział, że po raz pierwszy zetknął się z twórczością dramatyczną św. Jana Pawła II w 1991 r., gdy przyjechał on na Węgry z pierwszą pielgrzymką. Papież odprawił wówczas mszę pod gołym niebem w Peczu przy granicy z Serbią. Szikora był wtedy reżyserem w Teatrze Narodowym w Peczu i postanowiono pokazać papieżowi jego sztukę „Brat naszego Boga”.
- Papież nie mógł wtedy obejrzeć tego przedstawienia i dostał tylko album z fotosami. Ale miałem wtedy okazję zobaczyć młodzieńczą twarz tego niezwykłego człowieka. Mnie, reżysera teatralnego, bardzo zaskoczyło, że ktoś, kto całkowicie zerwał z życiem świeckim, może tak dobrze znać trudności, pułapki i problemy świeckiego życia – powiedział Szikora.
52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny w Budapeszcie rozpoczął się w niedzielę i potrwa do 12 września, kiedy to zakończy się mszą św. odprawioną przez papieża Franciszka.