Nagrody otrzymały spektakle z Gdańska, Wrocławia i Torunia. Najlepszym spektaklem mijającego sezonu okazały się „Dropie” w reż. Marcina Libera.
Inne aktualności
- Zabrze. Muzeum Górnictwa Węglowego przygotowuje performance „Symfonia Kopalni” 02.11.2024 20:41
- Kraków. W krakowskich kościołach trwają Zaduszki Organowe 02.11.2024 20:29
- Ukraina. Grzegorz Jarzyna wystawi sztukę w Kijowie 02.11.2024 12:34
- Poznań. Teatr Wielki wystawi pierwszą operową inscenizację „Ślubu” Gombrowicza 02.11.2024 12:07
- Warszawa. Premiera „Rasputina” w reż. Michała Walczaka w Teatrze Rampa 02.11.2024 10:58
- Warszawa. MKiDN podało terminy naborów do kolejnych Programów Ministra 02.11.2024 09:33
- Warszawa. Szefowa MKiDN o ustawie o zabezp. socjalnym artystów: będzie nas to kosztować ok. 350 mln zł 31.10.2024 20:58
- Niemcy. Joanna Lewicka reżyseruje „Raj niekochanych“ Roberta Menasse 31.10.2024 20:52
- Kraj. Odeszli w minionych 12 miesiącach 31.10.2024 20:00
- Kraj. „Wiara nadzieja miłość” – premiera Teatru Telewizji w reżyserii Agnieszki Glińskiej – 4 listopada 31.10.2024 15:11
- Gdańsk. Premiera „Hate Haus" Cór Kultury w Teatrze Szekspirowskim 31.10.2024 15:09
- Warszawa. Ciało/Umysł: Śmiech, taniec i refleksja – podsumowanie 23. edycji festiwalu 31.10.2024 14:11
- Białystok. Listopad w Operze i Filharmonii Podlaskiej 31.10.2024 13:34
- Warszawa. MKiDN: 71 uczniów ze szkół artystycznych otrzymało stypendia ministra kultury 31.10.2024 13:24
1 lipca w Instytucie Teatralnym odbył się finał jubileuszowej 30. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, podczas którego jury przedstawiło listę laureatów i laureatek.
W finale Konkursu rywalizowało ze sobą 14 najciekawszych wystawień polskiego dramatu współczesnego 2023/2024. Wśród nich znalazły się spektakle z Bydgoszczy, Częstochowy, Gdańska, Kielc, Torunia, Wałbrzycha, Warszawy, Wrocławia i Zakopanego. Jury w składzie: Adam Cywka, Justyna Czarnota-Misztal, Sławomir Narloch, Piotr Olkusz i Małgorzata Sikorska-Miszczuk (przewodnicząca) zdecydowało się przyznać 6 nagród o łącznej wartości 145 tysięcy złotych.
Radość nagradzania
GRAND PRIX30. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w wysokości 80 tys. złotych otrzymał spektakl „Dropie” autorstwa Natalki Suszczyńskiej w adaptacji Michała Kmiecika w reżyserii Marcina Libera z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Przyznano też inne nagrody zespołowe i indywidualne. Nagrodę im. Jana Świderskiego ufundowaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich otrzymali ex aequo Karolina Kowalska i Piotr Biedroń za role w spektaklu „Piękna Zośka” autorstwa Justyny Bilik i Marcina Wierzchowskiego w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Jury doceniło w „Pięknej Zośce” również choreografię, za którą nagrodzona została Aneta Jankowska, a także pracę zespołu aktorskiego w składzie: Karolina Kowalska, Piotr Biedroń, Marzena Nieczuja Urbańska, Katarzyna Dałek, Maciej Konopiński, Marek Tynda, Justyna Bartoszewicz, Grzegorz Otrębski.
Marcin Liber otrzymał nagrodę za reżyserię dwóch przedstawień: „Dropie” z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz „Dramat rodzaju męskiego” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. Marii i Edmunda Wiercińskich autorstwa Jakuba Tabaczka.
Obrady finałowego Jury były ujmująco radosne – podsumowała Małgorzata Sikorska-Miszczuk, przewodnicząca Jury. – Wiem, że ci, którzy nie otrzymali nagród, mogą na nas psioczyć, ale jesteśmy dorośli i mamy prawo być ujmująco radośni uzgadniając werdykt. Obejrzeliśmy dobre albo świetne spektakle, a nagrody rozdzieliliśmy zgodnie z tym, o jaki teatr walczymy i jak sobie wyobrażamy rozmowę z widzem o współczesnej Polsce. Mnie roztopiły serce spektakle, które patrzą na nas, „biednych ludzi”, ze współczuciem.
Nagrody Komisji Artystycznej dla teatrów i dramatopisarzy
Nagrody oraz wyróżnienia przyznała także Komisja Artystyczna Konkursu, która podczas tegorocznej edycji obradowała w składzie: Dominik Gac, Piotr Hildt, Anna Jazgarska, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Jacek Sieradzki (przewodniczący) i Wanda Świątkowska.
Komisja wyróżniła nagrodami teatry, które w mijającym sezonie postawiły na polskie sztuki współczesne. Nagrodę główną w wysokości 80 tys. złotych otrzymał Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich za konsekwentne inwestowanie w polską dramaturgię, w tym organizowany od ośmiu lat konkurs dramaturgiczny Strefy Kontaktu, a także staranne wprowadzanie nagrodzonych tekstów do repertuaru.
Teatr Wybrzeże w Gdańsku doceniono za tworzenie odważnych, często ryzykownych prapremier tekstów pisanych na zamówienie sceny przez rodzimych twórców. Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach nagrodzono za jednoznaczne stawianie na polską literaturę współczesną, o czym świadczy pięć zgłoszonych do Konkursu prapremier. Nagrodę otrzymał także Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie za poziom wykonania, atrakcyjność i zróżnicowane potraktowanie materiału biograficznego w spektaklach poświęconych nietuzinkowym osobowościom.
Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały: Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu za wystawienie spektaklu dyplomowego „Bowie w Warszawie” Doroty Masłowskiej w reż. Jarosława Tumidajskiego, przedłużającego żywot sceniczny tego dramatu. Fundacja Analog wyróżniona została za „Mleko w tubce” Agaty Biziuk i Anny Domalewskiej w reż. Agaty Biziuk, będące udaną próbą portretu pokolenia wchodzącego w życie wraz z transformacją ustrojową Polski. Teatr Malabar Hotel otrzymał wyróżnienie za spektakl „Nieosobni. Program romantyczny podszyty mykologią, ezoteryką i psychotroniką” Marcina Bartnikowskiego w reż. Marcina Bartnikowskiego i Marcina Bikowskiego. Uznano, że jest on artystycznym hołdem dla jednego z najważniejszych zjawisk w polskiej dramaturgii i teatrze ostatnich dziesięcioleci – Teatru na Tarczyńskiej i Teatru Osobnego Mirona Białoszewskiego i towarzyszących mu twórców.
Komisja Artystyczna nagrodziła także dramatopisarzy i dramatopisarki. Triumfowało dwoje autorów: Ishbel Szatrawska oraz jej dwie sztuki: „Polowanie” i „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia” oraz Piotr Rowicki i dramat „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej”.
Emilię Nagórko-Łakomik wyróżniono za adaptację tekstu niedramatycznego, czyli powieści „Traktat o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego. Drugie wyróżnienie przyznano autorce najciekawszego scenicznego debiutu dramatopisarskiego – Joannie Mueller za tekst „Niko, czyli prosta zwyczajna historia”.
Kończymy właśnie 30. edycję Konkursu, który został powołany do tego, aby polski dramat i polska literatura nie zniknęły ze sceny. Pod względem liczb ten cel został osiągnięty – 135 pozycji to bardzo przyzwoity wynik – powiedział Jacek Sieradzki, przewodniczący Komisji Artystycznej. – Ale oczywiście zawsze chciałoby się lepiej. Życzyłbym sobie, aby w polskim teatrze było mniej wyraźnych „jednorazówek”, aby najlepsze teksty podlegały wielu interpretacjom scenicznym oraz żeby współpraca pisarzy i reżyserów była jeszcze czulsza, niż bywa dziś.