EN

13.07.2022, 11:21 Wersja do druku

Warszawa. Znamy zwyciężczynie Open Call Idolki 2022

Znamy już zwyciężczynie OPEN CALL IDOLKI 2022. Wyłonione zostały dwa projekty, które zostaną zrealizowane w warszawskiej klubokawiarni Chmury od października do grudnia 2022.

Są to koncepcje Karoliny Szczypek "O tym się nawet nie gwiżdże" i Agnieszki Nasierowskiej "Boska farma".

fot. mat. organizatora

Jedną z finalistek OPEN CALL IDOLKI 2022 jest Karolina Szczypek – reżyserka, dramaturżka, performerka, studiowała na Wydziale Reżyserii Warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza i absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim.

Działanie "O tym się nawet nie gwiżdże", które zaproponowała Karolina Szczypek opiera się na pracy z archiwum dotyczącym idolki, bohaterki nagłówków prasy z okresu przedwojennego. Ta osoba, nazywana m.in. demoniczną i uwodzicielką, oraz kobietą lekarzem, automobilistką, bizneswoman, aktywistką i lesbijką, to Zofia Sadowska. Praca, bazująca na skompletowanym archiwum, czyli książce reporterskiej Wojciecha Szota "Panna Doktór Sadowska" oraz na tym rozproszonym archiwum, czyli pozostałych artykułach, publicystyce przedwojennej i innych formach zapisu oddających ikoniczny charakter wybranej przez autorkę bohaterki. Projekt obejmuje przygotowanie z zebranego archiwum czytania performatywnego oraz stworzy pokaz tego czytania poszerzonego o partie improwizowane oraz instalacyjne, których głównym tematem będzie odbiór kobiecego ciała w przestrzeni publicznej oraz przeprowadzenie herstorii Zofii Sadowskiej.

Drugim wybranym przez zespół TERAZ POLIŻ projektem w OPEN CALL IDOLKI 2022 jest "Boska farma" Agnieszki Nasierowskiej, reżyserki teatralnej, absolwentki kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserii teatralnej na AST we Wrocławiu.

"Boska farma" to czytanie performatywne nawiązujące do reality show i trendów z Instagrama pokazujący ten świat od kulis. To współczesna satyra na taśmowe wytwarzanie celebrytów i bóstw. Ludzie stają się znani z tego, że są znani. Coraz łatwiej jest zostać instant idolką.

- Głównymi bohaterkami są kopie Kardashianek - w świecie memów nie powinno nikogo dziwić, że mamy do czynienia z zalewem kopii. Prawdziwe Kardashianki, doprowadziły sztukę medialnego istnienia do perfekcji i zbudowały na tym imperium biznesowe, nic dziwnego, że są wzorem dla wielu młodych kobiet. Same wyglądają jak klony hodowane przez kogoś na celebryckiej farmie. Bycie idolką nigdy nie było tak demokratyczne, a wszystko to za sprawą mediów społecznościowych. - w swoim zgłoszeniu napisała Agnieszka Nasierowska.

OPEN CALL IDOLKI 2022 / TERAZ POLIŻ skierowany był do wszystkich twórców i twórczyń performatywnych, bez względu na wiek i wykształcenie. Motywem przewodnim były gwiazdy
i ikony popkultury.

Projekt zapraszał do nadsyłania różnych form koncepcji, w dowolnej formie odnoszącej się do tradycji czytań performatywnych: performansu, działania ruchowego, dźwiękowego, interwencji, instalacji etc. i powinien zostać rozpisany na trzy aktorki zespołu: Dorotę Glac, Martę Jalowską i Kamilę Worobiej.

Temat idolek z perspektywy TERAZ POLIŻ jest lustrem, nie tylko codziennego życia, ale także wyborów artystycznych, ego, współczesnych społecznych relacji. Idolki przewijają się w pracach grupy nieustannie, począwszy od jej ikony: Świrszczyńskiej, czy Hercówny, po Beyonce i młode gwiazdy instagramowej rzeczywistości. Idolka jest nie tylko konkretną figurą, ale też rodzajem więzi wytworzonej w wyniku wybuchowej mieszanki kultury, rozrywki i religii (ze szczyptą marketingu!) i doprowadzającej do wyobrażenia, w którym dochodzi do współdzielenia z idolką świadomości i tożsamości.

Idolki to projekt w ramach cyklu "Córy warszawskie" realizowanego jako regularna działalność TERAZ POLIŻ w Warszawie, współfinansowanego przez m.st. Warszawa

W plikach audio i video ogłoszenie wyników i wypowiedzi członkiń TERAZ POLIŻ o OPEN CALL IDOLKI

Pliki audio: https://we.tl/t-FDQCqvwE9G

Plik video: https://we.tl/t-RoEaqN2OQU

Źródło:

Materiał nadesłany