Teatr Polski w Warszawie zaprasza na pierwszą premierę w sezonie artystycznym 2025/2026: „Rękopis znaleziony w Saragossie. Dziedzictwo Gomelezów” w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Spektakl na motywach powieści Jana Potockiego w przekładzie Anny Wasilewskiej.
Grzegorz Jarzyna sięga po powieść Jana Potockiego, polsko-francuskiego podróżnika, badacza i ekscentryka z przełomu XVIII i XIX wieku. Owiana legendą książka, która w całości ukazała się ponad 30 lat po śmierci autora, zawiera w sobie wszystkie sprzeczności epoki Oświecenia. Z jednej strony głosi potęgę rozumu i stawia w centrum indywidualnego człowieka, z drugiej zawiera ukrytą pod powierzchnią zdarzeń, zakodowaną ezoterykę i wiedzę tajemną, której znakiem są odwołania do żydowskiej Kabały i kart tarota.
Alex, młody mieszkaniec współczesnej metropolii, otrzymuje zaproszenie do tajemniczej gry, która przenosi go do XVIII-wiecznej Hiszpanii. Wplątany w labirynt inscenizacji, nadprzyrodzonych zjawisk i kabalistycznych rytuałów, odkrywa, że stał się kandydatem do przejęcia przywództwa w tajnym bractwie Gomelezów, które od wieków wpływa na losy świata. Musi zdecydować czy odrzucić dziedzictwo Gomelezów, czy stać się częścią ich systemu.
Spektakl „Rękopis znaleziony w Saragossie. Dziedzictwo Gomelezów” w reżyserii Grzegorza Jarzyny inspirowany jest XIX-wiecznym arcydziełem Jana Potockiego, które łączy oświeceniową wizję świata z przygodami Alfonso van Wordena, młodego oficera gwardii walońskiej, przemierzającego owiane złą sławą hiszpańskie góry Sierra Morena. To gra o władzę, wiarę i tożsamość, w której stawką jest przyszłość ludzkości.
Wejdź do gry. Przekrocz granice czasu. Odkryj dziedzictwo Gomelezów.
Grzegorz Jarzyna: Jako społeczeństwo historycznie nie doświadczyliśmy oświeceniowego zwrotu. W XIX wieku wpadliśmy w pułapkę romantycznego mesjanizmu, w którego konsekwencje są odczuwalne po dziś. Podobnie jak ludzie oświecenia, odrzuciliśmy religię na rzecz rozumu, coraz bardziej jednak odczuwamy metafizyczną pustkę. Sięgamy po tarota, horoskopy, wschodnią medytację, aby ją zapełnić. W ślad za rozwojem technologicznym nie idzie rozwój duchowy człowieka. Im bardziej rozwija się współczesna nauka i technologia, tym silniejsza staje się potrzeba poszukiwań duchowych. Nasz spektakl będzie inicjacyjną opowieścią o drodze młodego bohatera do samopoznania.
Spektakl przeznaczony dla widzów od 16. roku życia, zawiera sceny intymne oraz sceny nagości.
W spektaklu używane są światła stroboskopowe i sztuczny dym.
PREMIERA 26 września 2025
Duża Scena
***
GOŚCIE W POLSKIM
Clean girl
Reżyseria: Ewa Platt
Wykonanie: Zuzanna Radek
Opieka Artystyczna: Bartosz Porczyk
Scenografia: Zuzanna Radek, Ewa Platt
Radek i Platt podczas półrocznego okresu pracy na materiale biograficznym (pamiętniki z okresu dziesięciu ostatnich lat Zuzanny Radek) i komentujących go improwizacji (zarówno dramatycznych jak i muzycznych) spisują pełnometrażowy scenariusz uniwersalizujący historię młodej kobiety w jej podróży przez normatywność ciała, seksualności oraz zdrowia psychicznego.
Widz staje się świadkiem chwil najbardziej samotnych, intymnych i stabuizowanych najpierw przez otoczenie, a następnie nią samą – alter ego Zuzanny – Wanda – spędza godziny na rozmowach z mężczyznami zaspokajającymi swoje potrzeby seksualne na internetowych wideo-czatach, prosząc ich o wyrażenie żalu nad jej osobą; wychodzi w nocy na ulicę spotykać 'tych starych i bezdomnych’, a potem masowo fotografuje swoją płaczącą twarz. Jej codzienność determinują stałe i powtarzalne schematy odrzucania oraz wspomnienia autoagresywnych zachowań z okresu zaburzeń odżywiania.
CLEAN GIRL to obraz kobiecości, który w dyskursie publicznym nie jest dzisiaj szeroko ani przedstawiany, ani omawiany. Jest to kobiecość spod cienia, spod śmietnika, dla której eksploracja własnych potrzeb i mechanizmów jest ważniejsza niż rozmowa o tym, co potrzebne, zdrowe, moralne i normalne. Eksploracja wywrotowa i prowokująca, miejscami bardzo bolesna i osamotniająca.
CLEAN GIRL otrzymało główną nagrodę na Festiwalu Jednego Aktora MONOFEST 2024 w Teatrze Szwalnia w Łodzi, GRAND PRIX Monopolis 2025 oraz nagrodę publiczności tego festiwalu.
Partnerem spektaklu jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
2 i 3 października 2025, godz. 19.30
Scena Kameralna
 
 
      