EN

5.06.2023, 15:40 Wersja do druku

Warszawa. Zbliża się premiera „Przemiany” w Nowym Teatrze

9 czerwca w Nowym Teatrze odbędzie się premiera spektaklu „Przemiana” w reż. Grzegorza Jaremki. W tym miesiącu na scenie przy Madalińskiego odbędą się również wykłady i spotkania.

fot. proj. Martyna Wędzicka-Obuchowicz

Gdy Gregor Samsa obudził się pewnego rana z niespokojnych snów, stwierdził, że zamienił się w łóżku w potwornego robaka – otwierające „Przemianę” Franza Kafki zdanie stało się popkulturową kliszą opisującą współczesne społeczeństwa alienacji i wyczerpania. Choć na pierwszy rzut oka brzmi ono jak początek body-horroru albo metafora depresji, uwodzi przede wszystkim jako forma sprzeciwu wobec uczestnictwa w globalnej pogoni za zyskiem i efektywnością.

Jeśli potraktujemy przemianę Gregora Samsy jako polityczny gest, możemy w niej dostrzec powidoki odmowy Kopisty z noweli Melville’a.

Punktem wyjścia do eksperymentu na opowiadaniu Kafki jest potrzeba zmapowania rzeczywistości nadmiaru, przebodźcowania i wypalenia oraz wytyczenie drogi wyjścia z opresyjnego terytorium. Opisujemy świat, którego metafizyką jest recykling. Kafka powraca raz za razem, coraz bardziej zabawny i upiorny. Transformacja Samsy zaczyna lawinę mutacji. Przemiana staje się opowieścią o egzystencjalnej improwizacji oraz ucieczce, która jest formą wewnętrznej emigracji i strategią obronną „gatunku” zagrożonego przez późnokapitalistyczne realia."

Mimo że przypowieść Kafki kończy się śmiercią głównego bohatera na śmietniku, to jej lektura otwiera dostęp do laboratorium własnej podmiotowości. Jak odkryć transgresyjny potencjał mutacji? Czy da się uchwycić przyjemność płynącą z przeistaczania się w Coś Innego?

Taktyka ontologiczna, polegająca na operacji na sobie samym, zasilana jest przez wywrotowe poczucie humoru Kafki, jego wampiryczne wcielenia z listów, a także fascynację wczesnym etapem rozwoju kinematografii i zawarte w licznych miniaturach protokoły ze stawania-się-zwierzęciem.

Reżyseria: Grzegorz Jaremko

Scenariusz i dramaturgia: Mateusz Górniak
Scenografia: Anna Maria Karczmarska, Mikołaj Małek
Kostiumy: Rafał Domagała

Światło i wideo: Szymon Kluz
Muzyka:
Justyna Banaszczyk

Choreografia: Iza Szostak
Charakteryzacja: Zuzanna Siemińska, Liliana Szłapa-Boratyńska

Asystentka dramaturga: Jowita Mazurkiewicz

Obsada: Bartosz Bielenia, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Ewelina Pankowska, Piotr Polak, Magdalena Popławska, Jan Sobolewski

Premiera: 9 czerwca, duża scena Nowego Teatru

Terminy: 9-11, 13-14 czerwca

13 czerwca po spektaklu zapraszamy na spotkanie z zespołem twórczym.

Bilety: 100, 65/45 PLN

***

Grzegorz Jaremko

Reżyser teatralny, absolwent AST w Krakowie. Zadebiutował w 2017 roku Iwoną, księżniczką Burgunda Witolda Gombrowicza w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. W 2019 roku wyreżyserował w TR Warszawa przedstawienie Woyzeck na motywach dramatu Georga Büchnera. W tym samym roku odbyła się także premiera Chromy na podstawie eseju Chroma. Księga kolorów Dereka Jarmana w Teatrze Studio w Warszawie. W 2021 roku powrócił do Teatru Studio, gdzie wystawił Raj. Potop, adaptację pierwszej części Trylogii klimatycznej Thomasa Köcka.

Nagrodzony za reżyserię Iwony, księżniczki Burgunda podczas Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu w 2018 roku. Jego przedstawienia prezentowane były również na festiwalach Pierwszy Kontakt w Toruniu oraz Forum Młodej Reżyserii w Krakowie, którego został laureatem w 2017 roku. W 2020 roku Woyzeck znalazł się w selekcji Fast Forward w Staatsschauspiel Dresden.

W 2018 roku Jaremko znalazł się na skróconej liście zgłoszonych do Paszportów Polityki. Trzy lata później Polityka uznała Raj. Potop za jeden z najważniejszych spektakli sezonu. Reżyser był także wielokrotnie wyróżniany w plebiscycie Najlepszy, najlepsza, najlepsi miesięcznika Teatr.

Inne projekty reżysera to między innymi interdyscyplinarne instalacje łączące performance, sztuki wizualne i muzykę m.in.: Sześć Osiem w ramach projektu Obcy w domu. Wokół Marca ’68 w koprodukcji TR Warszawa/Muzeum POLIN (2017). Zrealizował także eksperymentalne słuchowiska: Nuda to brak katastrof dla Krytyki Politycznej (2021) oraz Pryzmat w ramach programu Radio-Teatr Komuny Warszawa i Radia Kapitał (2022), którego premiera odbyła się na festiwalu Ephemera.

Współpracował również z Teatrem Polskim w Podziemiu, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Austriackim Forum Kultury, był także kuratorem (wspólnie z Joanną Klass) wielu wydarzeń performatywnych w Curie City w Warszawie (2020).

6 czerwca | 19.00

Jeż i lis. I robak. O pojmowaniu współczesności u Kafki

Łukasz Musiał

Wykład towarzyszący premierze Przemiana

Fascynacja życiem i twórczością pisarza zwykle narasta w epokach napięć, kryzysów, przesileń. Tak jest i teraz: gdy wracają kryzysy, powraca też Kafka. Słupek „kafkometru” drgnął, bardzo wyraźnie. Przyjrzymy się, co te drgania mówią o nas i o naszym świecie. 

Wstęp wolny

9 czerwca | 17.00

Open Lab: Elena Rabkina

Finał rezydencji badawczej projektu Future Laboratory Eleny Rabkiny. Tematem pracy Rabkiny są relacje między tym, co publiczne, a tym, co prywatne w przestrzeni teatralnej.

Wstęp wolny

12 czerwca | 19.00

Nowa Książka: Octopussy. Opowiadania postporno Agnieszka Szpila

Spotkanie z autorką poprowadzi Paulina Januszewska.

Wstęp wolny, Nowa Księgarnia

14 czerwca | 19.00

Przemiana i przemiany. Przyjemność porażki

Iwona Kurz

Wykład towarzyszący premierze Przemiana

Wykład jest wyprowadzonym z kilku Kafkowskich obrazów komentarzem do współczesnych propozycji, w których na nowo definiowana jest podmiotowość – jako płynna, niestabilna, z istoty nieskończona, a na dodatek pozbawiona ciężaru, bo nie wymagająca sukcesu w jej performowaniu.

Wstęp wolny

15 czerwca | 19.00

Nowa Książka: Mam tak samo jak ty  Dorota Masłowska

Spotkanie z autorką poprowadzi Anda Rottenberg.

Wstęp wolny, Nowa Księgarnia

19 czerwca | 19.00

Nowa Książka: Dwie powieści ruchu Mateusz Górniak

Spotkanie z autorem poprowadzi Adam Kaczanowski

Wstęp wolny, Nowa Księgarnia

Więcej: nowyteatr.org

Źródło:

Materiał nadesłany