10 kwietnia zakończył się 13. interdyscyplinarny festiwal wielkopostny Nowe Epifanie organizowany przez Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucję kultury m.st. Warszawy. Tematem przewodnim 13. edycji Festiwalu był Jezus. Artyści festiwalowi podjęli próbę odpowiedzi na pytanie - Kim dzisiaj jest dla nas syn cieśli z Nazaretu? Za kogo ludzie go uważają?
Przez 40 dni, od Środy Popielcowej do Niedzieli Palmowej, widzowie uczestniczyli w spektaklach, koncertach, warsztatach oraz wydarzeniach kulinarnych. Odbyło się 27. wydarzeń, w projekty zaangażowanych było ponad 180 artystów. Z programem Festiwalu zapoznało się w tym roku ponad 3000 osób.
Przyszłoroczna 14. edycja Festiwalu Nowe Epifanie odbędzie w terminie 22 lutego - 2 kwietnia.
Na tegorocznej edycji Festiwalu pokazanych zostało osiem premier teatralnych powstałych jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii - warsztatu zorganizowanego latem we współpracy z teatrami w całej Polsce: Teatr Powszechny w Warszawie, Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, Teatr Rampa, Kielecki Teatr Tańca, Teatr Ludowy w Krakowie. Swoją wizję odpowiedzi na pytanie o postać Jezusa zaprezentowało nowe pokolenie reżyserek i reżyserów: Tobiasz Berg, Judyta Berłowska, Aleksandra Bielewicz, Olga Ciężkowska, Agata Koszulińska, Marta Streker, Krzysztof Popiołek, Jan Kanty Zienko, Michał Zdunik.
Na tegoroczną edycję kompozytor Ignacy Zalewski stworzył premierową kompozycję „Bardo thodol, czyli wyzwolenie poprzez słuchanie” - utwór o umieraniu bez strachu. W ramach kontynuacji cyklu muzyki dawnej zespół Graindelavoix zaprezentował utwory z najnowszej płyty „Josquina dés Prés”. Artyści zaprosili również na pokaz filmowy „Van Eyck Diagrams. Spuścizna historyka sztuki, Gerarda Van Den Ackera” - filmowe dzieło Björna Schmelzera z udziałem zespołu. W ofercie muzycznej Festiwalu zaprezentowane zostały również koncerty Katarzyny Szwed i Julianny Bloodgood w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Chóru VRC w Kościele Pokamedulskim.
W tym roku kurator wizualny Dawid Zalewski zaprosił widzów na instalację „Agape/Fileo. Kobieta mierząca się z krucyfiksem” Aleksandry Koper w Station of Art Gallery.
Monika Kucia wraz z Leną Piękniewską zaprosiły na wydarzenie artystyczno-kulinarne „Ten, kto nie tańczy, nic nie rozumie” będące kontynuację spektaklu „12 kobiet” z 2020 roku. Pokaz odbył się w Państwowym Muzeum Etnograficznym.
Program tegorocznej edycji uzupełniały wydarzenia towarzyszące realizowane w współpracy z Muzeum Pana Tadeusza przy Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich. Spotkania były transmitowane online na festiwalowych social mediach.
***
Organizatorem Festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucja kultury m.st. Warszawy, której zadaniem jest stawianie pytań o kondycję etyczną człowieka w odniesieniu do uniwersalnych wartości: dobra, prawdy i piękna, a także wolności, solidarności i dialogu. Centrum działa w obszarze kultury, nauki, edukacji oraz budowania zaangażowanego i odpowiedzialnego społeczeństwa. W działaniach programowych Centrum Myśli Jana Pawła II korzysta z intelektualnego, duchowego i kulturowego dziedzictwa Karola Wojtyły – Jana Pawła II, wskazując na jego uniwersalny wymiar.
Partnerzy – Teatr Ludowy w Krakowie, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr Powszechny w Warszawie, Teatr Rampa na Targówku, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, TR Warszawa, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Teatr Collegium Nobilium, Kielecki Teatr Tańca, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Muzeum Pana Tadeusza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Teatr Układ Formalny, Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu, Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie, Ruch Muzyczny, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Flanders State of the Art, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Station of Art Gallery, Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, eWejściówki.pl, biletyna.pl.
Patroni medialni – Polskie Radio PR 2, TVP Kultura, Miesięcznik Teatr, E-teatr.pl, Teatralny.pl, Teatrologia.info.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Projekt współfinansuje m. st. Warszawa.