Wojciech Faruga odebrał we wtorek z rąk Artura Jóźwika, dyrektora Biura Kultury UM st. Warszawy, nominację na dyrektora Teatru Dramatycznego im. Gustawa Holoubka w Warszawie na pięć sezonów artystycznych.
Powołanie Farugi na stanowisko dyrektora Teatru Dramatycznego odbyło się w trybie pozakonkursowym, co wymagało uzyskania zgody na odstąpienie od procedury konkursowej od Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kadencja Farugi, który został powołany na pięć sezonów artystycznych, rozpoczęła się 1 listopada.
Faruga już od czerwca był zatrudniony w Teatrze Dramatycznym jako konsultant ds. programowych, aby przygotować repertuar na sezon 2024/2025. We wtorek nowy dyrektor przedstawił częściowo plany na przyszłość. Wśród premier sezonu 2024/2025 zaplanowano m.in. prapremierę adaptacji książki Elizy Kąckiej "Wczoraj byłaś zła na zielono" w reżyserii Anny Augustynowicz. W planach na ten sezon jest też m.in. spektakl "Anioły w Warszawie" Julii Holewińskiej i Wojciecha Farugi - o epidemii AIDS w Polsce w latach 80. i 90. Inne planowane przedstawienia to "Jeden dzień z życia Abeda Salamy" na podstawie reporterskiej książki o życiu arabskich mieszkańców Jerozolimy Nathana Thralla w reżyserii Joanny Bednarczyk i Pawła Miśkiewicza oraz adaptacja musicalu "Hair" w reżyserii Małgorzaty Warsickiej.
Wojciech Faruga studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, a także w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego.
W Teatrze Dramatycznym w Warszawie przygotował akcję performatywną "Kniaź Patiomkin. Siedem snów Schmidta o rewolucji" według Micińskiego (2008). Był współscenarzystą (2010- 2016) wydarzeń w ramach akcji Domu Spotkań z Historią "Wyłącz system" (m.in. "Radiostacja" i "Tele-le-wizor"), a także współautorem odcinka serialu teatralnego "XIX>XXI. Powrót do przyszłości" dla Centrum Nauki Kopernik i zwycięskiej koncepcji ekspozycji Muzeum Katyńskiego.
Jego prace teatralne często powstają w oparciu o autorskie scenariusze, nierzadko przygotowuje do nich również scenografię. W kolektywie teatralnym 52°43’N19°42’E PROJECT Faruga zrealizował wielokrotnie pokazywane na międzynarodowych festiwalach spektakle "Carson City" (scenariusz, reżyseria, scenografia) i "San Fernando Valley" (reżyseria, scenografia).
Był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK (2012-2021) oraz 18. Światowego Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ (2014)
Wyreżyserował takie spektakle, jak: "Wszyscy święci" (Teatr Polski, Bydgoszcz), "Betlejem polskie" (Teatr Dramatyczny, Wałbrzych), "W środku słońca gromadzi się popiół" (Teatr Stary), "Prawy lewy na obcasie" (Tbilisi International Festival of Theatre), "Trędowata. Melodramat" (Teatr Polski, Bydgoszcz, wideo), "Balladyna. Kwiaty ciebie nie obronią"(Teatr Dramatyczny, Wałbrzych), "Lalka. Najlepsze przed nami" (Teatr Powszechny, Warszawa), a także "Spowiedź motyla"(Teatr Ateneum, również scenografia), "Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś" Teatr Polski, Bielsko-Biała), "Maria Antonina. Ślad królowej" (Teatr Polski, Bydgoszcz, również scenografia), "Antoniusz i Kleopatra" (Teatr Jaracza, Łódź) oraz "Mewa" (Teatr Powszechny, Warszawa), "Rosemary" (Teatr Śląski, Katowice, także scenografia), "Dekalog" (Royal District Theatre w Tbilisi, Teatr Narodowy, Warszawa), "Walentyna" (Teatr TV), "Nieważkość" (Teatr Nowy Proxima, Kraków, także scenografia), "Matka Joanna od aniołów" (Teatr Narodowy, Warszawa) i "Tysiąc nocy i Jedna. Szeherezada 1979" (Teatr Słowackiego).
W 2020 r. został powołany na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy na cztery sezony artystyczne.
W 2023 r. zadebiutował na scenie warszawskiej Opery Narodowej - Teatru Wielkiego realizacją opery "María de Buenos Aires" Piazzolli, a w 2024 r. zrealizował operę buffa "Cosi fan tutte" Mozarta. "Różne są drogi reżyserów, którzy przychodzą do opery. Moja droga jest tą, która wiedzie od teatru dramatycznego. Jednak pomysł na reżyserowanie opery nie jest przypadkowy. Myślę, że najlepiej to nazwać marzeniem, które się spełnia tu, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej" - powiedział PAP Wojciech Faruga. "Nie widzę aż tak wielu różnic między operą a teatrem, choć wielu uważa operę za coś skostniałego, bardzo konwencjonalnego" - dodał.
Wojciech Faruga otrzymał wiele nagród, m.in. na: 11. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy za "Wszystkich świętych", 19. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w Warszawie za "Betlejem polskie", 48. Worldfest Independent Film Festival w Houston – Platinum Remi Award za "Walentynę". Został również uhonorowany Nagrodą im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie teatralnym 2022/2023.