EN

27.01.2025, 15:19 Wersja do druku

Warszawa. Wobec kryzysu klimatycznego: spektakl z Belgii i dyskusja w Komunie

Silke Huysmans i Hannes Dereere, znani z dokumentalnego podejścia do teatru, wystąpią w Komunie Warszawa 30 i 31 stycznia ze spektaklem, który porusza temat wyczerpania złóż naturalnych Ziemi.

fot. mat. teatru

Aneksem do "Out of the Blue" będzie spotkanie z udziałem Michała Zadary, Aleksandry Litorowicz oraz Małgorzaty Kuciewicz i Simone'a De Iacobisa ze studia Centrala. Porozmawiamy o projektach, które reagują na wyzwania kryzysu klimatycznego. 

TEATR DOKUMENTALNY

OUT OF THE BLUE

reż. Silke Huysmans i Hannes Dereere 

30-31 stycznia 2025, godz. 19.00 

Projekcja na ekranie - na niebieskim tle napis it's not too late to safeguard the hidden treasures of the deep. Przed ekranem stoi drewniane biurko z laptopem.

Silke Huysmans i Hannes Dereere, pracując w oparciu o pogłębiony research, wykorzystują wywiady, badania terenowe i nagrania do tworzenia spektakli, które sytuują się między teatrem, filmem, dziennikarstwem i nauką. Interesują ich kwestie społeczne, środowiskowe, polityczne i ekonomiczne.

W „Out of the Blue” zabierają widzów 4500 metrów w głąb Oceanu Spokojnego. Tam, gdzie trwają poszukiwania złóż drogocennych metali. Wiosną 2021 roku na odległych wodach Pacyfiku pojawiły się trzy statki. Pierwszy należał do belgijskiej firmy Deme-Gsr, która eksploruje dno w poszukiwaniu podziemnych zasobów naturalnych. Druga załoga składała się z międzynarodowego zespołu biologów i geologów, którzy przyglądali się tej operacji. Trzeci statek to osławiony „Rainbow Warrior”, należący do aktywistów Greenpeace, którzy protestują przeciwko nadmiernej eksploatacji Ziemi.

Silke i Hannes ze swojego mieszkanka w Brukseli łączyli się ze statkami przez satelitę. Z rozmów, które prowadzili z załogami, wyłania się obraz nowego przemysłu, jakim jest górnictwo głębinowe. Statki reprezentują trzy różne interesy i punkty widzenia: przemysł, naukę i aktywizm.

„Out of the Blue” jest próbą uchwycenia szczególnego momentu w historii planety. Artyści stawiają pytanie, jak głęboko możemy się w nią wwiercać dla zysku i do czego właściwie chcemy się, jako gatunek ludzki, dokopać? Czym ryzykujemy i z jakimi wyzwaniami się mierzymy? Jakie jeszcze mamy możliwości?

Koncepcja i reżyseria: Silke Huysmans i Hannes Dereere

Dramaturgia: Dries Douibi

Outside eye: Pol Heyvaert

Dźwięk: Lieven Dousselaere

Produkcja: CAMPO (Belgia)

Godzinę przed spektaklem zapraszamy na projekcję projekcja trzech filmów krótkometrażowych, które ekspansję człowieka na Ziemi ukazują w różnych kontekstach geopolitycznych. 

Szczegółowe informacje znajdziesz TU.

KUP BILET

SPOTKANIE

STRATEGIE AKTYWISTYCZNE WOBEC KRYZYSU KLIMATYCZNEGO

Zadara / Litorowicz / Centrala

1 lutego 2025, godz. 16.00 

Dyskusję, do której zapraszamy publiczność, poprzedzą prezentacje działań edukacyjnych i proekologicznych, za którymi stoją osoby działające w różnych sektorach sztuki/kultury.

Reżyser teatralny Michał Zadara przedstawi kulisy spektaklu „Smutna rzeka” – o niedawnym zatruciu Odry przez spółki górnicze – i opowie, dlaczego założył Instytut Prawa Performatywnego.  Podobny charakter miał jego wykład performatywny „400 m² nadziei”, który wygłosił podczas zeszłorocznego Festiwalu Łódź Wielu Kultur na łące przy Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Opowiadał o łące jako o spektaklu – alternatywie dla antropocentrycznego teatru, który bierze też przecież udział w wykorzystywaniu ziemskich zasobów.

Kulturoznawczyni Aleksandra Litorowicz z Fundacji Puszka będzie mówić o projektach zazieleniania miasta, takich jak „Plac Nowego Sąsiedztwa” na placu Defilad, „Nowy Plac” przy Nowym Teatrze, „Rezerwat” na Targówku, „Atlas wszystkich mieszkańców” oraz „Społeczne Archiwum Warszawskiej Przyrody”.

„Porozmawiamy o roli projektów artystycznych, badawczych czy animacyjnych, które wnoszą konkretne propozycje i prototypy na rzecz redefinicji relacji człowieka z naturą w mieście – opowiadają historie środowiskowe, pomagają wzmacniać i uodparniać eko/system, a także otwierają głowy na nowe opowieści o świecie nie-tylko-ludzkim. Ważną częścią mini-wykładu będzie skupienie się na miejskim potencjale terenów lokalnych, osiedlowych, codziennych, również tych przy instytucjach kultury.”

Architekci Małgorzata Kuciewicz i Simone De Iacobis ze studia projektowo-badawczego Centrala na przykładzie dwóch projektów – "Domu Wielomateriałowego" i "Pogodowania architektury" – przedstawią ideę architektury chronobiologicznej.

„Proponowana przez nas architektura chronobiologiczna wzmacnia poczucie bycia częścią cyklicznych zjawisk: rytmów dnia i nocy, pór roku i pogody, z wszelkimi tego konsekwencjami. Budynki, pomimo pozoru stabilności są włączone w obieg ruchomej, transformującej się materii świata. Gdy spojrzymy z odpowiedniej perspektywy geologicznej, również gmachy z betonu, granitów i marmurów podlegają rozkładowi. Ułuda trwałości architektury często oparta jest na ekstraktywizmie surowców w odległych miejscach globu. Zaprojektowana nietrwałość domu, może wpisać go w lokalne cykle przyrodnicze. Życie w przeobrażającej się materii, poprzez doświadczenie metabolizmu planety, może dawać poczucie komfortu w sytuacji ciągłej zmiany.”

Godzinę przed spotkaniem zapraszamy na projekcję projekcja trzech filmów krótkometrażowych, które ekspansję człowieka na Ziemi ukazują w różnych kontekstach geopolitycznych.

WSTĘP WOLNY

Spektakl i panel dyskusyjny odbywają się w ramach międzynarodowego projektu „Buried Secrets: Responses to Raw Materials Exploitation”, który jest efektem współpracy czterech europejskich organizacji: Teatru Komuna Warszawa, centrum sztuk CAMPO w Gandawie (Belgia), Freies Werkstatt Theater w Kolonii (Niemcy) i stowarzyszenia Sciaena w Faro (Portugalia).

Projekt „Buried Secrets: Responses to Raw Materials Exploitation” został sfinansowany przez Perform Europe – wspierany przez Unię Europejską program finansowania dla europejskiego sektora sztuk performatywnych. Jego celem jest ułatwianie międzynarodowych kontaktów i kładzie nacisk na praktyki zakorzenione w zrównoważonym rozwoju i inkluzywności, dążąc do przekształcenia sektora sztuk performatywnych i zapewnienia zrównoważonej dystrybucji na całym kontynencie.

Perform Europe jest współfinansowany przez program Unii Europejskiej Kreatywna Europa i realizowany przez konsorcjum sześciu organizacji: IETM – International network for contemporary performing arts, European Festivals Association (EFA), Circostrada, European Dance Development Network, Pearle * – Live Performance Europe oraz IDEA Consult.

Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne