Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie zaprasza na premierę „Ery Wodnika”.
Czy hipisi przegrali? A może po prostu dojrzeli?
Co zostało z ich marzeń o wolności, wspólnocie, duchowym przebudzeniu? Gdzie są dziś dzieci słońca, prorocy miłości, buntownicy od LSD i protest songów? Czy dalej wierzą, że świat można zmienić – czy skończyli w jogowych legginsach i na kursach oddechu, odpuściwszy walkę o lepsze jutro dla wszystkich?
„Era Wodnika” to muzyczna podróż śladem pokolenia, które wierzyło, że miłość wystarczy, by ocalić świat. Że wszystko da się zmienić: muzyką i buntowniczym hasłem „make love, not war”. Co z tej rewolucji zostało? Co z niej wyparliśmy, a co niepostrzeżenie odziedziczyliśmy? Czy utopia wyblakła jak farba na psychodelicznym plakacie?
Spektakl jest opowieścią o spadkobiercach dzieci kwiatów, którzy szukają sensu w czasach, gdy jedynym stałym elementem życia jest aktualizacja systemu w telefonie. To także historia hipisów z PRL-u – tych, którzy w kraju bez konsumpcjonizmu buntowali się przeciwko opresji, systemowi i szarości. Milicja ich śledziła, propaganda wyśmiewała – a oni tańczyli na skwerach, tworzyli komuny, rozkładali namioty i kwiaty tam, gdzie miały rosnąć mury.
„Era Wodnika” to podróż przez czas i kontynenty. Wyprawa nie tylko w świat barwnego mitu, ale też konfrontacja z tym, co z niego zostało. To zderzenie świata marzeń sprzed ponad 50 lat z brutalną rzeczywistością XXI wieku. To opowieść o świecie, który nie stał się lepszy – ale wciąż ma na to szansę.
To historia o tym, jak bardzo wszyscy – niezależnie od wieku – tęsknimy dziś za miłością, pokojem i wolnością - za miejscem, w którym można być po prostu sobą.
PREMIERA 11 października 2025 | duża scena
Spektakle popremierowe: 12, 14, 15 października | 13-16 listopada | 27, 28, oraz 31 (pokaz Sylwestrowy) grudnia.
Fot. Karolina Jóźwiak
Obsada:
Waldemar Barwiński, Anna Gajewska, Anna Karolina Gorajska, Marianna Linde, Kamil Mróz, Agata Różycka, Piotr Siwkiewicz, Anna Szymańczyk, Krzysztof Szczepaniak, Paweł Tomaszewski, Mateusz Weber, Łukasz Wójcik
muzyka na żywo: Kamil Pater i Jacek Prościński
Twórczynie i twórcy:
reżyseria: Małgorzata Warsicka
tekst i dramaturgia: Jarosław Murawski
scenografia, kostiumy, reżyseria świateł: Katarzyna Borkowska
muzyka: Kamil Pater
choreografia: Bartłomiej Gąsior
video i 3D: Emiko
przygotowanie wokalne / trener wokalny: Dorota Kołodziej, Karolina Skrzyńska
asystentka reżyserki: Marianna Linde
asystentka scenografki i kostiumografki: Kinga Kostoń-Hayatullah
inspicjent: Tomasz Karolak
kierowniczka produkcji: Małgorzata Długowska-Błach
FRAGMENTY WYWIADU AGNIESZKI GÓRNICKIEJ Z MAŁGORZATĄ WARSICKĄ I JAROSŁAWEM MURAWSKIM:
Naszym celem jest przypomnienie, że idee, wokół których hipisi się zbierali – idee wolności, pokoju i wspólnotowości – pokojowego oporu – były naprawdę możliwe do wyobrażenia sobie. Za wyobrażeniem, idzie działanie. Ruch hipisowski był w stanie wierzyć w rzeczy, które dziś wydają się być niewyobrażalne. | Małgorzata Warsicka
Mnie jako autora scenariusza najbardziej interesowało, kto nam opowiada tę historię, co przeżywa, czego się dzięki niemu dowiadujemy o grupie, która na stałe wpisała się w historię XX wieku jako synonim kontrkultury – czyli o hipisach. Zarówno tych zachodnich jak i tych, którzy tworzyli wspólnoty w PRL-u – oni byli dla nas dużym odkryciem. | Jarosław Murawski
W poszukiwaniu formy opowiadania o hipizmie, trop spektaklu muzycznego wydawał się jak najbardziej adekwatny. [...] Rozpisujemy tekst na swego rodzaju partyturę muzyczną. Dla nas słowo, sens, obraz i dźwięk są na tym samym poziomie. | Małgorzata Warsicka
Wspólnota i wspólnotowość to są hasła bardzo silnie dziś obecne w przestrzeni publicznej jako remedium na to, z czym mamy do czynienia na zewnątrz - z chaosem świata współczesnego, z tym, że straciliśmy kontrolę nad nim i nad naszym życiem. Że jednym z kluczy do tego, żeby w jakiś sposób się odnaleźć jako istoty ludzkie, jest właśnie budowanie tych małych wspólnot. I to jest idea, która połączyła nas, realizatorów i aktorów AD 2025 z ruchem hipisowskim. Tęsknota za tą wspólnotowością. | Jarosław Murawski
BIOGRAMY:
Małgorzata Warsicka
Reżyserka. Absolwentka Wydziału Reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, gdzie w 2024 roku uzyskała stopień doktora sztuki. Ukończyła również Wydział Architektury i Urbanistyki na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki oraz Podyplomowe Studia Zarządzania Kulturą w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie.
Laureatka prestiżowych nagród, w tym Nagrody za Najlepszy Debiut Reżyserski na festiwalu „Pierwszy Kontakt” w Toruniu oraz Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. Otrzymała także nagrodę za reżyserię na Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz Grand Prix na Ogólnopolskich Konfrontacjach Teatralnych w Opolu i w konkursie „Klasyka Żywa”. Zdobyła również nagrodę publiczności oraz statuetkę „Mieszek” na Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach. Jej praca radiowa „Serce ciemności” została wyróżniona na Festiwalu „Dwa Teatry” w Gdyni. Jest także laureatką programu stypendialnego „Młoda Polska”.
Współpracuje z teatrami w Polsce, Niemczech. Zrealizowała liczne przedstawienia operowe we współpracy z Akademią Muzyczną w Poznaniu i Akademią muzyczną w Bydgoszczy, gdzie prowadziła kursy aktorskie dla wokalistów. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Frycza Modrzewskiego w Krakowie.
Jarosław Murawski
Dramatopisarz, scenarzysta. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, studiował także w tamtejszym Instytucie Historii Sztuki. Ukończył kurs scenariopisarstwa w The National Institut of Dramatic Art w Sydney.
Debiutował na dużej scenie w 2013 roku dramatem poetyckim „Na Boga!” (reż. M. Liber, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), który znalazł się w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i zdobył nagrody m.in. na festiwalach „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu i „Boska Komedia” w Krakowie.
Autor wielu sztuk teatralnych i scenicznych adaptacji, m.in: „Gałgan” (reż. E. Marciniak, Wrocławski Teatr Współczesny, 2013), „Morfina” (na podstawie S. Twardocha, reż. E. Marciniak, Teatr Śląski w Katowicach, 2014, Złota Maska dla najlepszego śląskiego spektaklu 2014 roku), „Humanka” (reż. A. Puszcz, Teatr Polski w Bielsku-Białej; 2016; reż. L. Frankiewicz, Teatr Nowy w Łodzi, 2020; Star Theater w Pekinie i Chengdu, 2022), „Być jak Doktor Strangelove”, reż. M. Liber, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, „Więzi” (reż. O. Apczel, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2019), „Planeta małp” (reż. M. Liber, Teatr Polski w Podziemiu, 2021), „Inny” (reż. L. Frankiewicz i T. Maśląkowski, Bratislavskie Babkove Divadlo, 2020; Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum, 2024), „Resztki” (reż. E. Marciniak, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2022), „Książę Niezłomny” (reż. M. Warsicka, Narodowy Stary Teatr w Krakowie, 2022), „966 czyli zemsta bogów” (reż. M. Liber, Teatr im. Fredry w Gnieźnie, 2023), „Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć” (reż. M. Liber, Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 2023).
Od 2019 r. pracuje także w Niemczech, gdzie w hamburskim Thalia Theater przygotował adaptację „Króla” S. Twardocha („Der Boxer”) oraz „Ksiąg Jakubowych” O. Tokarczuk („Die Jacobsbuecher”, tamże, 2021, obie w reżyserii E. Marciniak). Wiosną 2022 r. w niemieckim Teatrze Narodowym (Deutsches Theater Berlin) odbyła się premiera jego sztuki „Werther. Ein Spiel von Liebe und Freudschaft” na podstawie J.W. Goethego (reż. E. Marciniak). Jesienią 2024 współtworzył spektakl „Alles was wir nicht erinnern” w hamburskim Thalia Theater, reż. G. Gruenewald. W lutym 2025 r. Residenztheater w Monachium wystawił jego adaptację „Salome” na podstawie utworu O. Wilde’a i opery R. Straussa w reż. E. Marciniak. Na napisanie sztuki o Krzysztofie Komedzie otrzymał w 2015 roku stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego („Komeda”, Teatr IMKA/Teatr Nowy w Łodzi, reż. L. Frankiewicz, 2016).
Na podstawie jego „Humanki” K. Trzaska zrealizowała spektakl Teatru Telewizji (pt. „Humani”, 2016). Jesienią 2022 r. w Pekinie i Chengdu odbyła się chińska premiera tej sztuki (pt. „Humanoid”), przygotowana przez Star Theater Company. Autor książki „Paczłorkowcy” (Wydawnictwo Wytwórnia, 2021), uznanej w rankingu „Gazety Wyborczej” za jedną z 10 najlepszych książek dla dzieci i młodzieży 2021 roku.
 
 
      