EN
28.10.2022, 11:05 Wersja do druku

Warszawa. W listopadzie premiera spektaklu familijnego „Wyspa Jadłonomia” w STUDIO

„Wyspa Jadłonomia” to kulinarno-podróżniczo-kryminalno-rewolucyjny spektakl familijny inspirowany „Jadłonomią” – cyklem popularnych książek kucharskich Marty Dymek oraz propagowaną przez autorkę filozofią roślinnego gotowania. To przedstawienie, które zachęca do zielonego aktywizmu w obszarze własnego talerza i własnego świata. Premiera sztuki „Wyspa Jadłonomia” zaplanowana jest na 18 listopada o godz. 19.00 na Scenie Malarnia w STUDIO teatrgalerii.

fot. mat. STUDIO teatrgalerii

„Wyspa Jadłonomia” to kolejne przedstawienie realizowane przez Macieja Podstawnego i Dorotę Kowalkowską z myślą o wzmacnianiu dziecięcej i nastoletniej sprawczości oraz potrzebie międzypokoleniowej edukacji przez teatr. Poprzednie spektakle zrealizowane przez ten zespół, „Greta i Ostatni Wieloryb” czy „Królowa Śniegu”, zyskały uznanie widzów i wiele nagród związanych ze sztuką dla młodzieży. Tym razem duet twórców zaprosił do współpracy nad scenariuszem dramatopisarza Jana Czaplińskiego. Wśród inspiracji można wymienić oczywiście i przede wszystkim serię „Jadłonomia” Marty Dymek, ale również „Alicję w Krainie Czarów”, „Spirited Away”, czy „W krainie bogów” Hayao Miyazakiego.

„Wyspa Jadłonomia” to spektakl o zmianie myślenia. Ale ponieważ samo myślenie nie wystarczy również o potrzebie działania. Pełne humoru i grozy, zwrotów akcji i gorzkiego śmiechu przedstawienie, zaprasza do świata, w którym z dziećmi i młodzieżą rozmawia się poważnie, bez udawania, że świat jest lepszy niż jest. Komiksowa opowieść o małej rewolucjonistce zachęca do wspólnej refleksji dzieci i dorosłych – refleksji o tym, co można zrobić na co dzień, by żyć zdrowiej, odpowiedzialniej i z myślą o lepszej przyszłości planety, ludzi i nie-ludzkich istot. Spektakl o odpowiedzialnym jedzeniu stawia publiczność przed wspólnym wyzwaniem troski o świat, który wymaga leczenia i natychmiastowej interwencji ekologicznej, etycznej, a również kulinarnej. Sceniczny świat wyspy zaprojektowała Kaja Migdałek wzbogacony przez wideoinstalacje Przemysława Tokarskiego. Na Wyspie Jadłonomia spotkamy postaci grane przez: Daniela Dobosza, Tomasza Nosinskiego, Maję Pankiewicz, Marcina Pempusia i Ewelinę Żak. Muzykę skomponowałtwórca tworzącego alternatywną muzykę dla dzieci, Jerz Rogiewicz.

Damian Kalita i Katarzyna Tadeusz z Działu Edukacji STUDIO wraz z nowo powstałą Fundacją Jadłonomia zaprasza na cykl wydarzeń edukacyjnych towarzyszących „wegańskiemu” spektaklowi. Jak zapowiada Marta Dymek: To jest dopiero początek. Już wkrótce ruszy Fundacja Jadłonomia. Będzie zajmować się ograniczaniem ilości zjadanego i kupowanego mięsa, na rzecz żywności roślinnej. Dla dobra ludzi, planety i zwierząt. Szczegóły wydarzeń edukacyjnych: www.teatrstudio.pl

„Wyspa Jadłonomia” na podstawie książki „Jadłonomia” Marty Dymek

Premiera: 18 listopada o godz. 19.00

Kolejne terminy:

19 listopada o godz. 16.00, 21-23 listopada o godz. 18.00, 24 listopada o godz. 11.00,

3 grudnia o godz. 16.00, 4 grudnia o godz. 15.00 i 18.00,

24 stycznia 2023 o godz. 18.00, 25 stycznia o godz. 11.00 i 18.00,

21 lutego o godz. 18.00, 22 lutego o godz. 11.00,

1 kwietnia o godz. 12.00, 2 kwietnia o godz. 16.00, 4 kwietnia o godz. 11.00,

11 czerwca o godz. 16.00, 13-14 czerwca o godz. 11.00

Rezerwacje dla grup szkolnych: Katarzyna Tarłowska, [email protected]

REŻYSERIA: Maciej Podstawny

KONCEPCJA: Dorota Kowalkowska, Maciej Podstawny, Jan Czapliński

SCENARIUSZ: Jan Czapliński

WSPÓŁPRACA SCENARIUSZOWA: Dorota Kowalkowska, Maciej Podstawny

SCENOGRAFIA, KOSTIUMY: Kaja Migdałek

MUZYKA: Jerzy Rogiewicz

VIDEO: Przemysław Tokarski

INSPICJANTKA: Maria Lejman-Kasz

KIEROWNICZKA PRODUKCJI: Justyna Pankiewicz

ASYSTENTKA PRODUKCJI: Zuzanna Magda Melnyk

STAŻ W DZIALE PRODUKCJI: Łucja Żurek

OBSADA: Daniel Dobosz, Tomasz Nosinski, Maja Pankiewicz, Marcin Pempuś, Ewelina Żak

TWÓRCY

Marta Dymek: autorka strony Jadłonomia i kultowych książek pod tym samym tytułem. Jej książki były wydane za granicą, wystawiane w Pawilonie Polskim na EXPO oraz wielokrotnie nagradzane. Od ponad dekady prowadzi autorskie programy telewizyjne, rubryki w prasie oraz podcasty. Wkrótce do tych działań dołączy Jadłonomia Fundacja. A wszystko po to, by wspólnie z nieprzekonanymi zastanawiać się, dlaczego warto jeść roślinnie.

Maciej Podstawny - absolwent krakowskiej PWST i filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pochodzi z Bielska-Białej, mieszka w Krakowie, w Żywieckim Parku Krajobrazowym na granicy polsko-słowackiej, czasami na północy Europy. Zrealizował: „Kajzara. Odyseję 1982”w Teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie, w Łaźni Nowej „Skowyt”, wg tekstów bitników; w Teatrze Dramatycznym Wałbrzychu „Moby Dicka czyli koniec demokracji w państwie wielorybów” i „Lorda Jima. Ćwiczenia z czytania powieści Josepha Conrada” (w koprodukcji z Teatrem Współczesnym w Szczecinie), a w Teatrze Nowym w Zabrzu „Ku Klux Klan. W krainie miłości”. W ostatnich sezonach: „Upiory” Ibsena w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu, „Hańba” wg Coetzeego na MALTA Festival Poznań 2019 i „teraz każdy z was jest rzeczpospolitą” Sebastiana Majewskiego wg „Diabła” Żuławskiego. Jego najnowsze realizacje to: fantazja o konkursie Eurowizji „Ancora tu” w Wałbrzychu i „Baśnie Andersena” w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Jest autorem i współautorem kilku przedstawień i projektów teatralnych dla dzieci i młodzieży, m.in. scenariusza wielokrotnie nagradzanej „Łaumy, czyli czarownicy” (Wałbrzych) i „Niekończącej się opowieści” (Warszawa) Magdaleny Miklasz i reżyserem „Królowej śniegu” (Zabrze, z Dorotą Kowalkowską; realizacja nagrodzona Złotą Maską w 2021 roku). Laureat – wspólnie z Dorotą Kowalkowską – Nagrody Specjalnej 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki

Współczesnej za spektakl „Greta i ostatni Wieloryb”. Pedagog AST w Krakowie od 2010 roku, aktualnie prodziekan Wydziału Reżyserii Dramatu. W latach 2015-2018 Dyrektor Artystyczny Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Zwolennik nurtu głębokiej ekologii. Niestety, jeszcze nie weganin. Czasami fotograf i reżyser świateł.

Dorota Kowalkowska - Pedagożka teatru, dramaturżka, kuratorka, autorka tekstów krytycznych o teatrze. Od września 2022 w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy pełnomocniczka dyrektorki ds. programowych. Od listopada 2021 dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ. W latach 2020–22 kierowniczka działu literackiego w Teatrze Narodowym. W latach 2013–20 pracowała w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, najpierw jako kierowniczka literacka, potem jako pedagożka teatru programująca działania edukacyjne i partycypacyjne. Kuratorka m.in. projektów „Z OGNIEM W GŁOWIE – spotkania z niemiecką dramaturgią dla młodzieży” (wspólnie z Iwoną Nowacka), „Poruszyciele#Wałbrzych” (wspólnie z Pawłem Sakowiczem), czy programu międzypokoleniowej edukacji teatralnej „OBSERWATORIUM. Otwarty Uniwersytet Teatru”. Współtworzyła spektakle dla dzieci i młodzieży z Maciejem Podstawnym: „Greta i ostatni wieloryb” (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), „Królowa śniegu” (Teatr Nowy w Zabrzu). Jako dramaturżka współpracowała także z Klaudią Hartung-Wójciak (spektakl dla młodzieży „Dziki” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu) i Wojciechem Farugą („Balladyna. Kwiaty ciebie nie obronią” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu oraz „1970” w Teatrze Ochoty w Warszawie), jako pedagożka teatru – z Jakubem Skrzywankiem („Kiedy mój tata zamienił się w krzak”, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu) oraz Magdaleną Miklasz („Tutaj jest wszystko”). Wspólnie z Łukaszem Zaleskim stworzyła dwa spektakle partycypacyjne z młodzieżową grupą „Pierwsza Zasada”, uczniami technikum ENERGETYK w Wałbrzychu („Mapa gwiazd. Krzesła mieszkają na Neptunie” i „Tu marzeń nie spełniamy”), a w 2019 roku z stworzyła z tą grupą spektakl o edukacji seksualnej „Wenus z Milo i inne lekcje”. W Łaźni Nowej w Krakowie kuratorowała projekt dla młodzieży „21 postulatów dla przyszłości teatru”, zrealizowany z udziałem nastolatków z sześciu teatrów w Polsce i we współpracy z Michałem Buszewiczem. Laureatka pierwszej edycji Nagrody im. Haliny Machulskiej i Nagrody Specjalnej w 26. Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Jan Czapliński – dramaturg, dramatopisarz, tłumacz. Studiował na wydziale Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej. W teatrze współpracował m.in. z Anetą Groszyńską („Zapolska Superstar”, „Sienkiewicz Superstar”, „Głód”), Eweliną Marciniak („Księgi Jakubowe”, „Stańczyk”, „Die Bartolomäusnacht”), Piotrem Ratajczakiem („Bohater roku”, „Szewcy”), Radosławem Rychcikiem („Łysek z pokładu Idy”, „Dwunastu gniewnych ludzi”). Stypendysta m.st. Warszawy, laureat nagród za działalność artystyczną, m.in. nagrody za najlepszy tekst w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, medalu Bieniasza, medalu Młodej Sztuki.

Jerzy Rogiewicz – kompozytor, perkusista, improwizator i songwriter. Studiował kompozycję w Krakowie (m.in. u Krzysztofa Pendereckiego), obecnie mieszka w Warszawie. W swojej muzyce łączy klasyczne wykształcenie z miłością do improwizacji i dźwiękowego eksperymentu (np. płyta „Kolędy”, na perkusję solo). Jako perkusista często współpracuje z pianistą i kompozytorem Marcinem Maseckim, eksplorując obszary muzyki jazzowej i klasycznej/awangardowej. Twórca (razem z Igorem Nikiforowem) popularnego duetu songwriterskiego Jerz Igor, tworzącego alternatywną muzykę dla dzieci. W 2023 ukaże się jego bajka muzyczna Król Maciuś I na orkiestrę symfoniczną, chór i solistów, na podstawie książki Janusza Korczaka, z tekstem adaptowanym przez Grzegorza Uzdańskiego. Od kilku lat bardzo intensywnie działa na polu muzyki filmowej (m.in. muzyka do filmów „Fucking Bornholm” Anny Kazejak, „Krew Boga” Bartka Konopki, „Miasto” Marcina Sautera, „Piekna Łąka Kwietna” Emi Buchwald).

Przemysław Tokarski – dziennikarz, operator kamery, dokumentalista. W 2007 roku Pracował dla Regionalnego Tygodnika Informacyjnego w Kamiennej Górze (redaktor, fotograf) Od 2008 pracuje dla Telewizji Wałbrzych (redaktor, operator kamery) i od 2010 dla portalu Walbrzych24.com (redaktor, fotograf). Od 2015 roku prowadzi własną działalność - usługi video w ramach, której regularnie współpracuje m.in. z instytucjami kultury: Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia, Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA, Filharmonia Sudecka im. J. Wiłkomirskiego, Fundacja im. Księżnej Daisy vin Pless. Współautor filmów dokumentalnych „Tutejsi. Od Waldenburga do Wałbrzycha” i „Sokołowsko - Zapomniana Perła Dolnego Śląska". Współtwórca w zakresie multimediów spektakli „Pani Bovary" i „Ancora Tu" w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu oraz „Baśni Andersena" w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu (reż. M. Podstawny) oraz teatralnych projektów filmowych: „Jak dobrze żyć", „I tak zrobimy wam teatr", „Szaniawski 1964-2019". Producent licznych spotów reklamowych i teledysków.

Więcej informacji o wydarzeniach i biletach na stronie www.teatrstudio.pl.

STUDIO teatrgaleria

pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa

www.teatrstudio.pl

STUDIO teatrgaleria to jedna z najważniejszych eksperymentalnych scen w Polsce zarządzana przez dyrektora naczelnego Romana Osadnika od 2011 roku. W kwietniu 2016 roku kierownictwo artystyczne teatru objęła reżyserka Natalia Korczakowska, a galerii ‒ krytyczka i historyczka sztuki Dorota Jarecka. Pierwszą zaplanowaną premierą roku 2023 będzie spektakl Łukasza Twarkowskiego w „The Employees”, który zabierze publiczność w kosmiczną podróż ze społecznością skolonizowaną przez biurokrację i antyludzkie zarządzanie, poszukującą istoty humanizmu (premiera: 21 stycznia 2023). Natomiast Robert Talarczyk zmierzy się z najnowszą powieścią noblistki Olgi Tokarczuk „Empuzjon” (premiera warszawska: 19 maja 2023), dyrektorka artystyczna STUDIO, Natalia Korczakowska w spektaklu „Królowa Śniegu” z Marią Peszek w roli Kaja i Janem Peszkiem w roli Królowej Śniegu zaproponuje publiczności zabawę narracją kultowej baśni Andersena w poszukiwaniu jej aktualności (premiera: 13 czerwca 2023).

Źródło:

Materiał nadesłany