Teatr Komuna Warszawa przygotowuje się do trzech premierowych pokazów. Architekt Maciej Siuda, artysta Rafał Dominik i reżyserka Gosia Wdowik zrobili grę komputerową, która dzieje się w Komunie. Kompozytorka Barbara Kinga Majewska, twórca muzyki eksperymentalnej Michał Libera i artysta Łukasz Sosiński przygotowali esej audiowizualny o mrocznej stronie produkcji instrumentów. Radio Kapitał szykuje słuchowisko o zakamarkach ludzkiego mózgu i antySylwestra na koniec roku.
A już w ten weekend spektakl gościnny Teatru 21.
TEATR / / CENTRUM SZTUKI WŁĄCZAJĄCEJ / TEATR 21
LIBIDO ROMANTICO, reż. Justyna Wielgus
7-9 grudnia, godz. 19.00
Spektakl rekomendowany osobom od 16. roku życia.
Tekst na podstawie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza oraz improwizacji Aktorów i Aktorek.
200 lat temu premierze „Ballad i romansów” towarzyszył skandal obyczajowy i niepokój społeczny. Mickiewicza oskarżono o niemoralność i perwersyjność. Przemówił językiem grupy o najniższym statusie społecznym, oddając jej prawo do ucieleśnienia jej fantazji i pragnień. Przepełnione erotyzmem, zmysłowością, miłosnym szaleństwem teksty spełniały również rolę emancypacyjną, stając się manifestem nowej wrażliwości, znosząc hierarchie klasowe i postulując demokrację uczuć. “Balladami” wprowadził nowe, niedopuszczane społecznie obrazy, które uderzyły z całą mocą w mieszczańską pruderyjność.
Czy jego teksty dziś mogą wywołać podobny niepokój? W "Libido romantico" aktorzy i aktorki, twórcy i twórczynie rzucają wyzwanie współczesnemu społeczeństwu. Sięgając po klasyczne i wydawałoby się ujarzmione, narodowe, uświęcone teksty narodowego wieszcza i odnajdują w nich swój głos.
Obsada: Maja Kowalczyk, Daniel Krajewski, Aleksander Orliński, Piotr Sakowski, Aleksandra Skotarek, Magdalena Świątkowska, Justyna Lipko-Konieczna, Justyna Wielgus, Wisłomira Nicieja, Michał Pęszyński
Kostiumy i scenografia: Wisła Nicieja
Muzyka: Zoi Mikhailova
Wideo: Wojtek Kaniewski
Światło: Monika Sidor
Dźwięk: Jakub Buchner
Dramaturgia i scenariusz: Justyna Lipko-Konieczna
Reżyseria: Justyna Wielgus
Informacje o bezpłatnych wejściówkach TU.
PREMIERA! ARCHITEKTURA / NOWE MEDIA
SCENA PRZYSZŁOŚCI
Rafał Dominik / Maciej Siuda / Gosia Wdowik
15 grudnia, godz. 19.00
"SCENA PRZYSZŁOŚCI. Teatr jako wehikuł społeczno-ekologicznej transformacji".
Jaka powinna być „scena przyszłości” w trzecim dziesięcioleciu XXI wieku? Jaka architektura teatralna odpowiada na wyzwania przyszłości zagrożonej katastrofą klimatyczną, kolejnymi falami migracji, nadziejami i obawami, jakie niosą nowe technologie i sztuczna inteligencja?
Zamiast korporacyjnych wizualizacji i sprzedażowych makiet multidyscyplinarny dream team Dominik–Siuda–Wdowik przygotowuje… grę komputerową!
W hyperpopowej estetyce japońskich gier narracyjnych pokażą projekt przebudowy obecnej siedziby Teatru Komuna Warszawa – z soc-modernistycznej szkoły „tysiąclatki” w tętniące życiem ekologiczne centrum progresywnej sztuki, tańca, muzyki i aktywistycznego miejskiego sąsiedztwa. To sceneria dla zwariowanych przygód wschodzącej gwiazdy polskiej sztuki performatywnej.
To trzeba zobaczyć! W to trzeba zagrać!
„Zbieraj jabłka mocy razem z nami!”
Po projekcji zapraszamy na spotkanie z udziałem m.in. Gosi Wdowik i Macieja Siudy, które poprowadzi Bogna Świątkowska. Będziemy rozmawiać o tym, dlaczego warto rewitalizować istniejącą architekturę, zamiast wznosić nowe wieżowce i dlaczego w centrum Warszawy potrzebne są takie niekomercyjne miejsca.
Więcej o projekcie Scena przyszłości TU
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.
#KPOdlakultury #KPO
WSTĘP WOLNY
WERNISAŻ! ARCHITEKTURA / WZORNICTWO
PRACE DLA TEATRU
Wystawa studentek i studentów School of Form
15 grudnia, godz. 18.00
Wystawa towarzysząca wydarzeniu "Scena Przyszłości. Teatr jako wehikuł społeczno-ekologicznej transformacji". Studenci czwartego roku School of Form, kierunku Wzornictwo, specjalizacji Communication Design i Product Design, zaproponują rozwiązania kompatybilne z projektem rewitalizacji budynku przy Emilii Plater 31.
WSTĘP WOLNY
MUZYKA / NOWE MEDIA
ORGANA ORGANICUM. ESEJ AUDIOWIZUALNY
Barbara Kinga Majewska / Michał Libera / Łukasz Sosiński
20 grudnia, godz. 19.00
Pierwszy z cyklu esejów audiowizualnych na temat wykorzystania materiałów zwierzęcych i roślinnych w budowie instrumentów muzycznych. Poświęcony jest fortepianowi, kości słoniowej i hebanowi oraz wszystkiemu, co się z tym wiąże: kolonializmowi, kłusownictwu, dystynkcjom społecznym ufundowanym na idei sztuki wysokiej, a w szczególności muzyki klasycznej z jej zamiłowaniem do detalu, wirtuozerii i „opanowania” instrumentu.
Osią narracyjną tego epizodu jest historia przytoczona w książce „Hunter’s Tracks” Johna A. Huntera. Legendarny organizator safari (a także pierwowzór męskiego bohatera „Pożegnania z Afryką”) opowiada w niej o tajemniczym kliencie, który na kongijską sawannę przybył z własnym fortepianem.
koncepcja, libretto, dźwięk: Barbara Kinga Majewska i Michał Libera
obraz: Łukasz Sosiński
konsultacje naukowe: Piotr Cichocki, Agata Stanisz, Monika Żyła
Więcej o projekcie "Organa Organicum" TU
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.
#KPOdlakultury #KPO
SŁUCHOWISKO + ROZMOWA / / RADIO KAPITAŁ
TAK DZIAŁA MÓZG (KIEDY ŚNI)
Asia Wojsiat / Gosia Wdowik / Rafał Ryterski / Weronika Murek
21 grudnia, godz. 19.00
Sen to jedna z najważniejszych ludzkich potrzeb, lecz o jego istotności przekonujemy się zwykle dopiero wówczas, gdy przytrafiają nam się kłopoty z zasypianiem. Ten odmienny stan świadomości zawsze inspirował nie tylko artystki. Dzisiaj dzięki nauce jesteśmy w stanie lepiej rozumieć jego mechanikę – i lepiej pomagać osobom zmagającym się z zaburzeniami snu.
Najnowsze słuchowisko Radia Kapitał to próba połączenia tych dwóch światów – nauki i sztuki. Punktem wyjścia są tu wybrane fragmenty książki dr Joanny Wojsiat "Tak działa mózg. Jak mądrze dbać o jego funkcjonowanie". Na jej podstawie artystki zaproszone przez radio do współpracy – reżyserka Małgorzata Wdowik, pisarka Weronika Murek oraz kompozytor Rafał Ryterski – przygotują radio-esej o tym, jak nasz mózg funkcjonuje wobec złożoności procesu śnienia i zasypiania.
W słuchowisku usłyszymy głosy Jaśminy Polak i Magdaleny Kuty.
Po słuchowisku zapraszamy na rozmowę o funkcjonowaniu mózgu z Magdaleną Niedźwiecką-Anuszczyk, psychopedagożką, brainolożką (trenerką dobrostanu), założycielką Pracowni Pozytywnego Uczenia się Sensos w Łodzi.
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.
#KPOdlakultury #KPO
WSTĘP WOLNY
IMPREZA
AAAANTYSYLWESTER
31 grudnia, godz. 22.00
Jeśli myśl o robieniu planów na tę noc wywołuje u Was niepokój, to wiedzcie, że nie jesteście w tym same. Domówka, rejw, ucieczka w Bieszczady, co by tu wymyślić tym razem… W tej kwestii możemy przyjść z pomocą.
Radio Kapitał i Teatr Komuna Warszawa zapraszają na tradycyjne już, TRZECIE obchody AAAAAAAnty-Sylwestra
AAAAAAA w programie znów dwie sceny:
• główna, na której wystąpią zaprzyjaźnione z Radiem osoby DJskie + VJskie, przynosząc ulgę wszystkim cierpiącym na zespół niespokojnych nóg,
• mała, w strefie odbodźcowania z muzyką ambientową, gdzie będzie można usiąść, odpocząć i porozmawiać w spokojniejszych okolicznościach.
Ciepłe posiłki oraz napoje podczas AAAAAAnty-Sylwestra zapewni Caravan of Love.
Naaaatomiast tego w programie nie mamy:
• dress code’u
• obowiązkowych toastów i życzeń
• grupowego odliczania do północy
• rasizmu, seksizmu i homofobii
I pula blind bird: 69 zł – od 3.12 do 10.12 lub wyczerpania puli
II pula: 87 zł – od 11.12 do 30.12
III pula: 110 zł – w dniu imprezy.
AAAAA w dodatku, kupując wejściówkę, wspierasz dalsze funkcjonowanie Radia Kapitał – pierwszego społecznościowego radia internetowego w Polsce!
Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.