EN

5.05.2022, 12:08 Wersja do druku

Warszawa. „The Rape of Lucretia” wraca na scenę Polskiej Opery Królewskiej

W maju na scenę Polskiej Opery Królewskiej wróci „The Rape of Lucretia” („Gwałt na Lukrecji”) Benjamina Brittena w reż. Kamili Siwińskiej. Najbliższe spektakle odbędą się 7, 8, 12 i 13 maja o godz. 19.00 w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.

fot. mat. teatru

O swojej inscenizacji Kamila Siwińska, reżyserka spektaklu, mówi „Dzieło Brittena jest piękne, dobre i mądre, ale zawsze warto się zastanowić, jak to rezonuje ze współczesnością i jak nas dziś dotyka. Co dziś może ono wnieść do naszego życia? Myślę, że w momencie, kiedy wciąż toczy się i powraca dyskusja na temat przemocy wobec kobiet, ale także przemocy w różnych środowiskach: w szkolnictwie, w tym w artystycznym, w pracy, w instytucjach kultury, to przedstawienie może być głosem w tej dyskusji.”

Opera The Rape of Lucretia (Gwałt na Lukrecji), napisana w 1946 roku, stanowi w twórczości Benjamina Brittena (1913-1976) zwrot ku formie o intymnym i kameralnym charakterze. Niewielka obsada – zarówno wokalna, jak i instrumentalna – ukazuje geniusz twórcy w zakresie kształtowania brzmienia zespołu. Poszczególne arie są niezwykle sugestywne, ale i zróżnicowane – przejmująca delikatność współbrzmień w scenach nocnych jest przeciwstawiona sile ekspresji fragmentów mocniej nacechowanych emocjonalnie.

Tematem opery jest na wpół legendarna historia Lukrecji, której piękno i wierność zostały zbrukane przez niegodny czyn Sekstusa z etruskiego rodu Tarkwiniuszy. Antyczna opowieść o miłości, honorze i zdradzie daje asumpt do psychologicznego spojrzenia na akt przemocy i los ofiary, nierówność w relacji mężczyzny i kobiety, ich różne postawy wobec świata. W dramacie Lukrecji, w sposób symboliczny, odbija się także sytuacja ówczesnego Rzymu, niszczejącego pod panowaniem etruskiej dynastii. Dodatkowo, w dziele Brittena podjęta zostaje próba wpisania tej historii w chrześcijański kontekst. Wielowymiarowość dzieła daje pole do popisu dla interpretatorów – zarówno realizatorów, jak i wykonawców, spośród których nie tylko każdy śpiewak, ale i każdy instrumentalista jest solistą.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE LILIANNA KRYCH

REŻYSERIA, SCENOGRAFIA, WIZUALIZACJE KAMILA SIWIŃSKA
RUCH SCENICZNY TOBIASZ BERG
REŻYSERIA ŚWIATEŁ PAULINA GÓRAL
KOSTIUMY SCENICZNE TOMASZ ARMADA
KOSTIUMY FILMOWE MARLENA SKONECZKO
ASYSTENT DYRYGENTKI KAROL SZWECH
ASYSTENTKA REŻYSERKI AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL–GIERLACHDOROTA LACHOWICZ
KONSULTACJE JĘZYKOWE SEAN PALMER

OBSADA

MALE CHORUS SYLWESTER SMULCZYŃSKI, RAFAŁ ŻUREK
FEMALE CHORUS ALEKSANDRA KLIMCZAK, JOANNA TALARKIEWICZ
COLLATINUS SŁAWOMIR JURCZAK, REMIGIUSZ ŁUKOMSKI
JUNIUS PAWEŁ MICHALCZUKWITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
TARQUINIUS PIOTR HALICKI, SZYMON MECHLIŃSKI, GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
LUCRETIA DOROTA LACHOWICZANNA RADZIEJEWSKA
BIANCA MAŁGORZATA BARTKOWSKA, KATARZYNA KRZYŻANOWSKA
LUCIA IWONA HANDZLIK, MARIA ZŁOTEK

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENTKA LILIANNA KRYCH

Bilety na www.ewejsciowki.pl
Więcej informacji na www.operakrolewska.pl

Źródło:

Materiał nadesłany