3 i 4 marca w TR Warszawa, w ramach Festiwalu Nowe Epifanie odbędzie się spektakl „Obraz/y uczuć” w reż. Krzysztofa Popiołka.
To nie jest zwyczajny spektakl. Na projekt „Obraz/y uczuć” składają się pokaz teatralny w reżyserii Krzysztofa Popiołka z aktorami Teatru Ludowego z Krakowa oraz spotkania ze współczesnymi autorytetami myśli i idei. 3 marca spotkanie z Katarzyną Kasią - filozofką, wykładowczynią akademicką, publicystką i dziennikarką radiowo-telewizyjna; 4 marca z Ignacym Dudkiewiczem - filozofem, bioetykiem, publicystą i dziennikarzem. Spotkania poprowadzi Piotr Sikora – redaktor Tygodnika Powszechnego, wykładowca filozofii w Akademii Ignatianum w Krakowie
„Obraz/y uczuć”
reżyseria: Krzysztof Popiołek
koncepcja dramaturgiczna: Weronika Murek
muzyka: Bartosz Dziadosz
OBSADA: Iwona Sitkowska, Wojciech Lato, Ryszard Starosta, Robert Ratuszny
Producent: Teatr Ludowy w Krakowie
Po jednej stronie współczesnego sporu toczącego się wokół wiary, pojawiają się narracje o profanacjach, bluźnierstwie i obrażaniu uczuć religijnych. Po drugiej – zarzuty o powierzchowność praktyk religijnych, kłamstwo i hipokryzję. Dlaczego to tak wygląda? Jakie argumenty mają niewysłuchane strony? Potrzeba nam platformy dialogu, która umożliwiłaby nowe spojrzenie. Jednocześnie kiedy słyszy się pytanie: „Czy chciałby Pan/chciałaby Pani porozmawiać o Jezusie?” – reakcją jest zażenowanie. Ale może „rozmawiać o Jezusie” to rozmawiać o tym, gdzie znaleźliśmy się z naszym humanizmem w XXI wieku, obojętnie czy określamy siebie jako wierzący, postwierzący, niewierzący czy ateiści? Gdzie jest nasze chrześcijaństwo, kiedy na naszej granicy umierają ludzie? Największą zniewagą, jaką możemy popełnić w stosunku do wiary, to wyobrażać sobie, że kiedykolwiek mogłaby potrzebować pomocy państwa. Że może istnieć coś takiego jak zbrodnia przeciwko religii. Im bardziej religia potrzebuje policji, tym bardziej ujawnia swoją słabość, swoją fałszywość. I nikomu nie wolno się z tego śmiać. Pod groźbą art. 196 kk.
***
Program teatralny na 13. edycję Festiwalu Nowe Epifanie przygotowali:
Judyta Berłowska/ Amadeusz Nosal
Olga Ciężkowska/ Jan Kanty Zienko
Paweł Dobrowolski, dyrektor Festiwalu - Program teatralny po raz kolejny ułożyliśmy z premier, które są wynikiem Laboratorium Nowych Epifanii. Dla mnie jako dyrektora ten ośmiodniowy warsztat organizowany w miesiącach letnich na Mazurach, jest sercem całego Festiwalu. Co roku, blisko 50 młodych osób twórczo zajmujących się teatrem zapraszamy do podjęcia dialogu z religią w ponadkonfesyjnym wymiarze. Podczas warsztatu uczestnicy mają okazję wypracowywać koncepcje swoich przedstawień i skonfrontować je z reakcjami pozostałych uczestników oraz specjalistów z dziedzin filozofii, teologii czy psychologii. To co Państwu prezentujemy w ramach Festiwalu, to premiery, które wykluły się podczas Laboratorium. Wszystkie podejmują temat główny tj. postać Jezusa. Jest to osiem spojrzeń – czy to osobistych, czy to bardziej problemowych – na tę centralną dla naszej kultury figurę syna człowieczego. Poza wszystkim cieszy mnie tak liczna obecność młodych artystów i artystek w programie tegorocznych Epifanii. Dzięki temu mam pewność, że będą to nie tylko nowe, ale przede wszystkim młode Epifanie.
3 marca, „Obraz/y uczuć”, reż. Krzysztof Popiołek, TR Warszawa, spektakl
4 marca, „Obraz/y uczuć”, reż. Krzysztof Popiołek, TR Warszawa, spektakl
19 marca, „Filoktet ex machina”, reż. Agata Koszulińska, Teatr Powszechny, spektakl
20 marca, „Filoktet ex machina”, reż. Agata Koszulińska, Teatr Powszechny, spektakl
26 marca, „SM. Masochistyczne obrazy ojciec - syn”, chor. Tobiasz Sebastian Berg, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, spektakl
27 marca, „SM. Masochistyczne obrazy ojciec - syn”, chor. Tobiasz Sebastian Berg, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, spektakl
29 marca, „Kierunek zwiedzania”, reż. Aleksandra Bielewicz, Teatr Collegium Nobilium, spektakl
29 marca, „Kierunek zwiedzania”, reż. Aleksandra Bielewicz, Teatr Collegium Nobilium, spektakl
1 kwietnia, „Umiłowane”, reż. Michał Zdunik, Teatr Rampa, spektakl
2 kwietnia, „Umiłowane”, reż. Michał Zdunik, Teatr Rampa, spektakl
3 kwietnia, „Umiłowane”, reż. Michał Zdunik, Teatr Rampa, spektakl
7 kwietnia, „Pasolini. Sny przed końcem”, reż. Judyta Berłowska, Komuna Warszawa/Szkoła, spektakl
8 kwietnia, „Pasolini. Sny przed końcem”, reż. Judyta Berłowska, Komuna Warszawa/Szkoła, spektakl
9 kwietnia, „W siebie wstąpienie”, reż. Marta Streker, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, spektakl
10 kwietnia, „W siebie wstąpienie”, reż. Marta Streker, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, spektakl
10 kwietnia, „jezus”, reż. Jan Kanty Zienko, Olga Ciężkowska, Komuna Warszawa/Szkoła, spektakl
10 kwietnia, „jezus”, reż. Jan Kanty Zienko, Olga Ciężkowska, Komuna Warszawa/Szkoła, spektakl
***
„Czemuś mnie opuścił?” to hasło 13. interdyscyplinarnego festiwalu wielkopostnego Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucję kultury m.st. Warszawy. Festiwal rozpocznie się 2 marca i potrwa do 10 kwietnia. W programie: osiem premier teatralnych, koncerty, instalacja, wydarzenie kulinarne. Bilety do nabycia poprzez stronę noweepifanie.pl
Partnerzy – Teatr Ludowy w Krakowie, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr Powszechny w Warszawie, Teatr Rampa na Targówku, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, TR Warszawa, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Teatr Collegium Nobilium, Kielecki Teatr Tańca, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Muzeum Pana Tadeusza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Teatr Układ Formalny, Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu, Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie, Ruch Muzyczny, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Flanders State of the Art, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Station of Art Gallery, Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, eWejściówki.pl, biletyna.pl.
Patroni medialni – Polskie Radio PR 2, TVP Kultura, Miesięcznik Teatr, E-teatr.pl, Teatralny.pl, Teatrologia.info.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Projekt współfinansuje m. st. Warszawa.