EN

26.01.2022, 15:44 Wersja do druku

Warszawa. Teatr Guliwer i Teatr 21 łączą siły w premierowym spektaklu „Królestwa”

Już od 12 lutego widzowie Teatru Lalek Guliwer będą mogli zobaczyć na deskach dużej sceny premierowy spektakl „Królestwa” w reżyserii Justyny Sobczyk we współpracy z Izą Chlewińską, który powstaje w koprodukcji z Teatrem 21. Przedstawienie powstaje na podstawie tekstów Marty Stańczyk, aktorki w spektrum autyzmu związanej z Teatrem 21 i jest jednocześnie pierwszym w historii Guliwera spektaklem, stworzonym dla osób o różnych wrażliwościach sensorycznych, w tym dla osób w spektrum autyzmu.

fot. mat. teatru

Przedstawienie powstało na podstawie historii wymyślonych i zilustrowanych przez Martę Stańczyk podczas pierwszej fali pandemii. Materiały te stały się dla twórców spektaklu inspiracją do spojrzenia na świat każdej istoty jak na osobne królestwo. Fabuła jest pretekstem do uważnej obserwacji naszej planety, dostrzegania potrzeb i różnorodności jej mieszkańców. Realizacja spektaklu w Teatrze Guliwer odbywa się z aktywnym udziałem autorki Marty Stańczyk, która w spektaklu kreuje postać Eustachii, królowej planety Wenus.

- W czasie pandemii, w ramach "Strategii przetrwania" napisałam historyjki o siostrach zakonnych Klementynie i Bernardecie. A teraz, na ich podstawie powstaje spektakl "Królestwa" w Teatrze Guliwer. Ja też biorę w nim udział. Cieszę się, bo lubię grać w spektaklach dla dzieci. Z radością pracuję w zawodowym teatrze. Lubię przychodzić na próby i pokonywać lęki. Dobrze czuję się wśród ekipy teatru. Wszyscy są mili i rozmawiają ze mną poważnie. Nie mogę się już doczekać premiery – opowiada o pracy nad premierowym spektaklem autorka Marta Stańczyk.
Przedstawienie reżyseruje Justyna Sobczyk, twórczyni warszawskiego Teatru 21.

- Historyjki napisane i narysowane przez Martę w czasie pierwszego lockdownu, zafascynowały mnie natychmiast. Nie mogłam uwierzyć, że Marta na swoje bohaterki wybrała dwie zakonnice, symbolicznie najbardziej zamknięte na świat zewnętrzny figury kobiece. Jest w tych historyjkach prostota, zdecydowanie, działanie i zachwyt różnorodnością świata! To, jak Marta widzi świat jest mi bliskie, jest dla mnie inspirujące, zabawne i otwierające – mówi Justyna Sobczyk, reżyserka spektaklu.

Nad realizacją spektaklu obok Justyny Sobczyk i Marty Stańczyk, czuwa wielu znakomitych tworów: Iza Chlewińska odpowiedzialna na choreografię i współpracę reżyserką, Magdalena Łazarczyk - twórczyni scenografii, Wisła Nicieja - autorka kostiumów i lalek, kompozytor Sebastian Świąder, Justyna Czarnota w roli dramaturżki oraz Jan Domicz odpowiedzialny za video i reżyser światła Sebastian Klim.

Przedstawienie będzie dostosowane do potrzeb osób o różnych wrażliwościach, w tym ze spectrum autyzmu. Podczas wizyty w teatrze widzowie będą mogli skorzystać z pokoju rozładowania napięcia i wyregulowania emocji. Natomiast przed przedstawieniem - skorzystać z „Przewodnika po spektaklu”, który pozwoli przygotować się do samej wizyty i dowiedzieć więcej o spektaklu.

- Ta realizacja otwiera Teatr Guliwer dla osób neuroróżnorodnych. Przygotowujemy się do niej z odpowiedzialnością, angażując wszystkie siły teatru. Aktorki i aktorzy, twórczynie i twórcy, pracowniczki i pracownicy techniczni oraz z działu obsługi widza uczestniczyli w szkoleniach, pogłębiających wiedzę na temat uczestnictwa widzów neroróżnorodnych w wydarzeniach artystycznych, oraz z zakresu dostępności sensorycznej i komunikacji z osobami w spektrum autyzmu. Spotkanie z Teatrem 21 i Martą Stańczyk traktujemy jako ważne wydarzenie w naszej pracy, które wspiera nasze starania w budowaniu instytucji otwartej i dostępnej dla wszystkich, bez względu na uwarunkowania społeczne czy kulturowe – mówi dyrektor Teatru Guliwer Robert Drobniuch.

Spektakl "Królestwa" jest koprodukcją Teatru Guliwer i Teatru 21. Program Teatru 21 / Centrum Sztuki Włączającej jest współfinansowany przez m.st. Warszawę. Więcej informacji i bilety dostępne są na www.teatrguliwer.pl.

Opis spektaklu:

Eustachia – królowa Wenus od dawna lubiła oglądać Ziemię i jej mieszkańców. Zachwycało ją, że żyje tu tyle istot i dla każdego jest miejsce. Teraz królowa przygląda się siostrom zakonnym, Bernardecie i Klementynie. Pewnego dnia zamykają one drzwi na klucz i wyruszają w podróż balonem. Zabierają ze sobą mądrą owcę o imieniu Kostka. Wznoszą się pod chmury i czują się szczęśliwe jak ptaki. Podczas lądowania w parku, widzą słynnego pawia Waleriana – opiekuna marzeń i snów, który jeszcze nie raz będzie pojawiał się na ich drodze. Potem wsiadają do batyskafu i opuszczają się na dno Oceanu Spokojnego. Tańczą z rybami, a owca Kostka spotka ośmiornica Cyryla. Zakochuje się w nim i ich światy łączą się we wspólne królestwo. Siostry zakonne ciągle chcą być w ruchu i mieć dużo wrażeń. Nawet gdy są w domu, oglądają kosmos przez teleskop. Dzięki temu poznają Eustachię – królową Wenus i zaprzyjaźniają się z nią.

Marta Stańczyk (autorka tekstu)
Od 2005 jest aktorką Teatru 21. Jest uzdolnioną plastycznie i muzycznie autystką, obdarzoną niezwykłą wyobraźnią. Maluje, rysuje, szyje, szydełkuje, rzeźbi w glinie, gra na pianinie. Pisze i ilustruje krótkie “historyjki”. Uwielbia tworzyć nowe słowa i imiona. Jej prace plastyczne wystawiane były w Muzeum Etnograficznym w Warszawie, w Galerii Art Brut we Wrocławiu i na kilku zbiorowych wystawach uczniów Szkoły “Dać Szansę”. Wykonała też plakaty do spektaklu Teatru 21 “Portret”. Teatr fascynował Martę od zawsze. Pomimo autyzmu czuje się związana z grupą aktorów Teatru 21. W 2020r wraz z grupą osób, że spektrum współtworzyła instalację "Ten pokój chce" w CSW Zamek Ujazdowski.

Justyna Sobczyk (reżyseria)
Twórczyni warszawskiego Teatru 21, pedagożka teatru, reżyserka, wykładowczyni na Akademii Teatralnej w Warszawie, współkieruje studiami podyplomowymi Pedagogika teatru na Uniwersytecie Warszawskim z ramienia Instytutu Teatralnego. Ukończyła dwuletnie studia podyplomowe pedagogika teatru Universität der Künste w Berlinie, otrzymując tytuł Master of Arts, a wcześniej pedagogikę na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz zaoczny wydział wiedzy o teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organizacji: GFPS, DAAD. Absolwentka programów Fundacji Szkoła Liderów. Od 16 lat związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Poza Teatrem 21 wyreżyserowała również: Teatralny Plac zabaw Jana Dormana w Instytucie Teatralnym (2012),  Ciało Pedagogiczne (współpraca Instytutu Teatralnego oraz Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjnych i Szkoleń, 2015) „Ojczyzna” w Teatrze Polskim w Poznaniu (2016) , „Szewcy” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (2017), „Superspektakl” wspólnie z Jakubem Skrzywankiem (Teatr Powszechny, 2017), „Wróg- instrukcja obsługi” (Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 2018), „Mur” (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2019), "Hamer" (Teatr 21/ Teatr Studio, 2021). Kuratorka projektu Szkoła Empatii Stosowanej w ramach projektu Biennale Warszawa - Przestrzeń bez końca (kuratorka Agata Siwiak, 2019).
Od stycznia 2020 pracuje na rzecz Centrum Sztuki Włączającej - powołanej przez Teatr 21 społecznej instytucji kultury, dedykowanej sztuce osób z niepełnosprawnościami oraz edukacji włączającej.
Laureatka nagród indywidulanych: „Kamyka Puzyny” przyznawanego przez miesięcznik „Dialog” i Instytut Książki (2016) za działalność teatralną i pedagogiczną, łączącą sztukę ze społecznym zaangażowaniem oraz nagrody „Wdechy” wręczanej przez magazyn Cojestgrane24.pl w kategorii CZŁOWIEK ROKU. Wraz z Teatrem 21 otrzymała Paszport Polityki w kategorii “Teatr” za „przedstawienia uczące wrażliwości na to, co nieoczywiste i dawanie każdym z nich wspaniałego przykładu praktykowania różnorodności, włączania i współpracy na poziomie ludzkim, społecznym, artystycznym i instytucjonalnym”.

Teatr 21 – aktywny od 2005 roku zespół teatralny, którego aktorami są głównie osoby z zespołem Downa i autyzmem. Teatr 21 stworzył kilkanaście spektakli prezentowanych w teatrach i instytucjach w całej Polsce. Grupa występowała na festiwalach krajowych (m.in. Wrocław, Poznań, Gdańsk, Kraków) i zagranicznych (Praga, Berlin, Helsinki, Freiburg). Oprócz działalności artystycznej Teatr 21 zajmuje się edukacją, pedagogiką teatru, działalnością wydawniczą, organizuje konferencje, wykłady i pracuje w międzynarodowych sieciach. W 2021 zespół został nagrodzony Paszportem POLITYKI w kategorii “Teatr “.

Centrum Sztuki Włączającej – prowadzona przez Teatr 21 od 2020 roku społeczna instytucja kultury współfinansowana przez m.st. Warszawę, w całości poświęcona twórczości artystów z niepełnosprawnościami. Centrum Sztuki Włączającej i Fundacja Teatr 21 planują otworzyć swoją siedzibę na warszawskiej Pradze Północ, jednak ciągle zbierane są fundusze na niezbędny remont tego miejsca. Spektakl "Królestwa" powstał w ramach trzeciego sezonu Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 zatytułowanego “Nie zostawiaj nikogo w tyle”, dotyczącego roli idei bioróżnorodności i zrównoważonego rozwoju w pracy na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami w polu kultury i sztuki.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne