W repertuarze otwierającym sezon znalazły się dwa spektakle oraz wystawa. W dniach 14, 15 września zagramy monodram Marzeny Trybały w reżyserii Sylwestra Biragi "Ja, córka Rasputina". W sobotę 16 września, w ramach cyklu #Polacyrobiąteatr #Polkirobiąteatr - pokażemy spektakl Polskiego Teatru z Wilna w reżyserii Jana Buchwalda "Kantata na cztery skrzydła". W naszej galerii do końca września trwa wystawa Weroniki Leczkowskiej "Pasja wg. Weroniki".
JA, CÓRKA RASPUTINA
Akcja spektaklu rozgrywa się w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicę śmierci Feliksa Jusupowa, który zabił jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin był prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczą, mroczną i złowrogą postacią. Maria wspomina swoje życie, które nierozłącznie niesie ze sobą wspomnienia o historii świata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji człowieka z tragicznym losem. Spektakl daje nam możliwość spojrzenia na historię Rosji i świata przez pryzmat życia nieszczęśliwej kobiety.
Z recenzji
Jeżeli możecie, biegnijcie do Drugiej Strefy, do Teatru Druga Strefa, na monodram Marzeny Trybały, „Ja, córka Rasputina” w reżyserii Sylwestra Biragi. Trybała gra wspaniale. Wyciska ze sztuki Rafaela Akopdżaniana tyle, ile się da. Wulgarna i subtelna. Nie da się tego pogodzić? Zobaczcie Trybałę. Potrafi.
Łukasz Maciejewski / aict.art.pl
W “Rasputinie” przeniosły się akcenty, z głównego tematu sztuki - przekleństwa życia z piętnem ojca o złej sławie i odpowiedzialności dzieci za winy swych ojców na problem historycznej odpowiedzialności mocarstwa światowego za czyny swych władców i koszmaru ucieczki przed złem.
Aleksandra Pieterwas / Stolica
Maria Rasputina, w wykonaniu Marzeny Trybały to kobieta pogodzona. Nie ma w niej goryczy a sentymentu jest w sam raz. Nie ma w niej nienawiści ani zbytniej przesady. Marzena Trybała pięknie przedstawiła nam Marię akceptującą swój los, pomimo dramatycznych wydarzeń jakich doświadczyła w związku ze stygmatem nazwiska jakie nosiła.
MaGa / Notatnik kulturalny
JA, CÓRKA RASPUTINA
autor: Rafael Akopdżanian
tłumaczenie: Walentyna Mikołajczyk-Trzcińska
reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga
wykonanie: Marzena Trybała
plakat: Jan Wawrynkiewicz
realizacja techniczna: Eligiusz Baranowski
Premiera 31 marca 2023 Teatr Druga Strefa Warszawa
Spektakl został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu ZASP oraz Miasta st. Warszawa
Link do biletów:
https://www.teatr2strefa.pl/event-details/ja-corka-rasputina-monodram-1-4
https://www.teatr2strefa.pl/event-details/rasputina-1-2
16 września 2023 godz. 19.00
KANTATA NA CZTERY SKRZYDŁA
Polski Teatr w Wilnie zaprasza na porcję zabawnych wzruszeń i refleksji w przedstawieniu na podstawie współczesnej polskiej komedii, której akcja wykracza poza realne, codzienne doświadczenie i w pogodny, żartobliwy sposób przybiera wymiar metafizyczny. Sztuka Roberta Bruttera to interesujący tekst dramatyczny, o cechach inteligentnej, „afirmatywnej” humanistycznej komedii, która staje się także rodzajem moralitetu, dając szansę na refleksję psychologiczną oraz etyczną.
Znajdującą się na skraju załamania Dziewczynę, odwiedzają dwaj Aniołowie, usiłujący wszelkimi sposobami odwieść ją od desperackiego czynu. Zadanie niełatwe wobec zdecydowanej postawy desperatki, toteż Aniołowie urabiają sobie ręce po łokcie, aby uratować Dziewczynę i tchnąć w nią wiarę w siebie. Czy im się uda?
Autor: Robert Brutter
Reżyseria: Jan Buchwald
Scenografia: Greta Subatavičiūtė
Obsada:
Dziewczyna - Bożena Sosnowska
Amhiel - Mirosław Szejbak
Beatiel - Roman Niedźwiecki
Spektakl zrealizowany przy wsparciu finansowym Ambasady RP w Wilnie i Instytutu Polskiego w Wilnie.
Spektakl pokazywany w ramach cyklu #Polacyrobiąteatr #Polkirobiąteatr
Teatr Druga Strefa jedyny teatr w Polsce od 2018 roku cyklicznie prezentuje spektakle robione przez Polskie artystki i Polskich artystów - mieszkających na stałe poza Polską.
Czas trwania 90 minut | Kategoria wiekowa 15+
Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Miasto stołeczne Warszawa
Link do biletów:
https://www.teatr2strefa.pl/event-details/kantata
WYSTAWA
Pasja wg. Weroniki
O wystawie
Moją wielką pasją jest ratowanie starych figur Matki Boskiej i dawanie im nowego, odmiennego życia. Połamane i obdrapane w moich rękach zyskują nowy blask. Gdy do mnie docierają niosą ze sobą zapach starego domu lub kapliczki i szarość. Gdy mnie opuszczają są zwykle kolorowe niczym motyle. Żadna z nich nie ma jednak obraźliwego charakteru, jedynie niezwykły: czy współczesna Matka Boska mogłaby mieć kolczyk w brwi? A czy mogłaby mieć czarny kolor skóry? A tatuaż? A turban? Takie pytania nie są niewłaściwe, są jedynie złamaniem tradycji przedstawiania Maryi jako gładko uczesanej kobiety w skromnych, powłóczystych strojach. Renowacja figurek to dla mnie również cudowny czas przebywania z samą sobą i własnymi myślami. Spisuję te codzienne treści (które nieuchronnie wpływają na powstające Matki i vice versa) i dołączam do moich figurek. Teksty te będziecie mogli odsłuchać podczas oglądania Matek.
O mnie
Z wykształcenia jestem matematykiem, z zawodu od 20 lat “szefową” we własnej firmie, z pasji samotną podróżniczką rowerową. Uwielbiam kolory, dlatego zawsze jest ich wokół mnie dużo. Uwielbiam też pisać - choć nigdy nic dużego nie dokończyłam, to mam cały komputer tekstów. Kocham sport (w tym roku biegam, na jesień chciałabym przebiec maraton). Jestem również żoną artysty, matką dorosłych i jeszcze niedorosłych dzieci, człowiekiem empatycznym. Aktualnie przechodzę klimakterium, więc nie podchodź zbyt blisko, bo możesz oberwać. To chyba właśnie ten życiowy wkurw zwany przekwitaniem sprawił, że dorosłam do tego by robić w życiu tylko to, co lubię naprawdę: szefowanie w firmie zamieniłam na korepetycje z matematyki, ręce zaś same ruszyły do pracy twórczej.. Dlaczego akurat Matki? Pierwsza przyszła przypadkiem – znalazłam ją potłuczoną w urbeksie (opuszczone domy i fabryki są często celem moich rowerowych eskapad – tu obserwuję przemijanie). Zrobiło mi się jej żal – zabrałam więc, posklejałam i „pokolorowałam”. I na nowo odkryłam, że uwielbiam tworzyć (prace plastyczne zawsze mi sprawiały przyjemność, ale zawsze pozostawały na bocznicy życia). Kolejne nie były już przypadkiem - wciągnęło mnie to zajęcie bez reszty!
Wystawa Weroniki Leczkowskiej
Kurator Sylwester Biraga
Historie Weroniki czytają: Halina Chrobak, Aleksandra Kowalczyk, Anna Sandowicz, Walentyna Sizonenko, Justyna Zbiróg-Dąbrowska
Aby wysłuchać historii Weroniki zabierzcie ze sobą na wystawę smartfony i słuchawki.
Wstęp wolny, ale można wesprzeć naszą działalność kupując bilet - cegiełkę.
Wystawa potrwa do 30 września 2023.
Działalność Teatru Druga Strefa współfinansuje Miasto stołeczne Warszawa
Link do terminów: https://www.teatr2strefa.pl/event-details/pasja-wg-weroniki-wystawa-2023-09-13-16-00