EN

9.02.2021, 13:30 Wersja do druku

Warszawa. Teatr Ateneum otwiera się dla widzów

Teatr Ateneum wraca do gry, w pełnym reżimie sanitarnym. W lutowym repertuarze, na wszystkich spragnionych żywego kontaktu, czekają: „Artur Andrus - recital kabaretowy”, „Kwartet” w reż. Wojciecha Adamczyka, „Kasta la vista” w reż. Eweliny Pietrowiak oraz "Cesarz" w reż. Mikołaja Grabowskiego.

fot. Bartek Warzecha

„Artur Andrus - recital kabaretowy” - Walentyki w Ateneum

13 i 14 lutego na deskach Ateneum na widzów będzie czekać Artur Andrus. Wieczór na pewno będzie wyjątkowy, bo Andrus mówi i śpiewa. Najczęściej o tym, co wcześniej zobaczył, usłyszał albo przeczytał. A czasem zmyślił. O smutnym tureckim ojcu, którego cyniczne córki wyjechały do Szwajcarii, o Bardotce zamawiającej w barze „Szalona krewetka” absynt z rumem, o nieświeżym kangurze w Watykanie i innych równie prawdopodobnych zjawiskach. Z takich opowieści i piosenek składa się jego „Recital kabaretowy”.

Termin: 13 i 14 lutego

„Kwartet”, czyli aktorski popis gwiazd Ateneum

„Kwartet” Ronalda Harwooda (1999) jest jedną z najbardziej znanych sztuk teatralnych słynnego brytyjskiego dramaturga, powieściopisarza i scenarzysty filmowego, laureata Oscara w 2002 roku za najlepszy scenariusz adaptowany Pianisty Romana Polańskiego. Rzecz dzieje się w domu spokojnej starości dla artystów-weteranów, gdzie spotykają się dawni sceniczni partnerzy z genialnego  kwartetu z IV aktu opery Rigoletto Giuseppe Verdiego. Jedna z par kwartetu była niegdyś małżeństwem… Swego czasu sławni, młodzi i piękni, dziś są siedemdziesięciolatkami pełnymi zgryźliwości i wzajemnych zabawnych złośliwości, wspominającymi z sentymentem i nieukrywaną miłością minione czasy. Ostatnim rzutem na taśmę próbują odtworzyć kwartet Verdiego, który w finale sztuki zabrzmi jak wyzwanie rzucone światu przez byłych wirtuozów operowego śpiewu. I po raz któryś okazuje się, że prawdziwa sztuka jest nieśmiertelna. „Kwartet” był i jest aktorskim popisem dla czworga gwiazd „starej daty” każdego teatru, w Ateneum reprezentowanych przez Magdę Zawadzką, Marzenę Trybałę/Sylwię Zmitrowicz oraz dwóch Krzysztofów, Gosztyłę i Tyńca.

Termin: 18, 20, 27, 28 lutego

„Kasta la vista” - komedia absurdu

„Kasta la vista”  w reż. Eweliny Pietrowiak to komedia absurdu, przewrotny i pełen czarnego humoru traktat o współczesnym świecie: pozornej sprawiedliwości, równości i wolności w dobie powszechnej globalizacji.

Jacek Kraft to agent nieruchomości, który z powodzeniem prowadzi zawodową działalność. Pewnego dnia przychodzi do banku, aby wypłacić pieniądze. Nieoczekiwanie pojawiają się kłopoty z realizacją transakcji, a z pozoru błaha sprawa urasta do poważnego problemu. Jacek przestaje być panem własnych pieniędzy… i życia. Zaczyna się ryzykowna gra. W obsadzie: Krzysztof Tyniec, Artur Barciś, Marzena Trybała, Maria Ciunelis, Elżbieta Kępińska. 

Termin: 21, 24 lutego

„CESARZ” wciąż aktualny

Teatralna adaptacja słynnej książki Ryszarda Kapuścińskiego. "Cesarz" to wielogłosowa opowieść o władcy Etiopii Hajle Sellasje I i jego dworskiej świcie. Pod koniec lat 70-tych "Cesarz" był w Polsce lekturą obowiązkową. Czytelnicy bez trudu odnaleźli na dworze etiopskiego monarchy totalitarny „czerwony dwór” KC PZPR. Ale "Cesarz", poddając analizie mechanizmy dworskie, bo to one z etiopskiego dyktatora czynią wszechmocnego władcę, zawiera przesłanie uniwersalne. Kapuściński mistrzowsko żongluje w "Cesarzu" różnymi stylistykami literackimi, od reportażu po barokową ornamentykę, czym jeszcze bardziej przybliża temat współczesności. Tak jak ponadczasowe są, sportretowane w "Cesarzu", ludzkie ambicje, niemoc, strach, ale też niegodziwość, dwulicowość i podłość. 

W obsadzie: Maria Ciunelis, Julia Konarska/ Paulina Gałązka , Dorota Nowakowska, Wojciech Brzeziński, Tomasz Schuchardt, Janusz Łagodziński, Marian Opania. 

Termin: 27, 28 lutego

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne