Na scenę Mazowieckiego Instytutu Kultury powracają spektakle eksperymentalnego teatru fizycznego – Stowarzyszenia Sztuka Nowa w dniach 18 i 19 września.
18 września
BLACK SQR w reżyserii Dawida Żakowskiego i choreografii Eweliny Sobieraj
- polemika z radykalną reformą teatralną Grotowskiego i zasadnością rewolucji społecznej w sztukach performatywnych XXI wieku. Twórcy zadają pytania: gdzie są granice rewolucji? i czy reżyser ma prawo degradować performera?
19 września
JESTEŚMY WSPANIALI w reżyserii Dawida Żakowskiego i choreografii Dominiki Wiak
- inicjacyjna podróż w głąb świata wspomnień i próba wydobycia z nich najwspanialszych momentów życia. To również próba stworzenia bezpiecznych warunków dla wychwytywania płynnych aspektów tożsamości.
Przez kulturowe obrazki, technologie, normy społeczne, osobiste rany i doświadczenia widz prowadzony jest energią #corecore.
18 września (śr.), godz. 19.00
Co połączyło Sztukę Nową i mocno eksperymentalny teatr fizyczny z suprematyzmem Kazimierza Malewicza i jego Czarnym kwadratem?
I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski – wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru XX wieku, którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w Black SQR?
Black SQR jest rozmową o rewolucji – nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku.
Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru Grotowskiego i post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatralna Grotowskiego była bardzo radykalna, zakładała rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele.
Podczas spektaklu Black SQR pytania się rodzą, mnożą i osaczają. Czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi?
Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa?
Czy metody Grotowskiego były w porządku? Czy można je dziś powielać?
Gdzie są granice rewolucji? Czy reżyser ma prawo degradować performera?
Czy nie ma innych narzędzi w teatrze?
Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei i wzniosłych celów?
To problem, który wszyscy próbują rozwiązać. Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez konfrontację z metodą Grotowskiego mówi: zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się.
W Black SQR Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności i stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego.
Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera i widza. reżyseria i
dramaturgia: Dawid Żakowski
asystent reżysera: Maciej Tomaszewski
współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz
choreografia: Ewelina Sobieraj
muzyka: Gamid Ibadullayev
reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski
reżyseria dźwięku: Adam Jankowski
scenografia: Sebastian Żwirski
artysta wizualny: Konrad Tułak aka NGHTLOU
produkcja i koordynacja: Iwa Ostrowska
performerzy: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska, Agata Zataj
produkcja: Teatr Sztuka Nowa
JESTEŚMY WSPANIALI | SZTUKA NOWA X MIK
19 września (śr.), godz. 19.00
Jesteśmy wspaniali to inicjacyjna podróż w głąb świata wspomnień i próba wydobycia z nich najwspanialszych momentów życia. To również próba stworzenia bezpiecznych warunków dla wychwytywania płynnych aspektów tożsamości.
Jak pisze Paweł Mandziewski, performer i autor dramatu, na którym Sztuka Nowa oparła swój spektakl:
Tożsamości nie wybieramy. Tożsamość stoi na półce z półproduktami, wśród piosenek z radia, religii, pomiędzy językami i słodzoną żywnością. Termin przydatności zazwyczaj kończy się z przemijającym pokoleniem. W każdej nowej partii wprowadzane są zmiany, poprawki, schematy aktualizowane do obecnych wymogów, trendów, potrzeb, doświadczeń.
Paweł Mandziewski
Tytuł spektaklu powstał z inspiracji powieścią Wspaniali jesteśmy tylko przez chwilę. Jej autor ─ Ocean Vuong opowiada matce historię swojego życia. Jako wietnamski imigrant w USA żyje na skraju dwóch różnych światów. Wchodzi w dojrzałość bez punktu, którego może się chwycić. Mimo to czuje, że wśród szarości i trudów życia człowiek przez kilka chwil może być piękny. Spektakl ma charakter performatywny. Ruch wyzwala, kolorami zamalowuje czarne kontury pamięci. Przez kulturowe obrazki, technologie, normy społeczne, osobiste rany i doświadczenia widz prowadzony jest energią #corecore.
#corecore to internetowy ruch estetyczny i artystyczny, którego celem jest uchwycenie wrażliwości społecznej po 2020 roku;
#corecore to produkty kultury młodzieżowej lat 20. XXI wieku, inspirowane TikTokiem;
#corecore to emocjonalny kolaż, szybki montaż obrazków kultury i muzyka.
reżyseria: Dawid Żakowski
tekst: Paweł Mandziewski
dramaturgia: Patrycja Babicka
choreografia: Dominika Wiak
kurator artystyczny: Konrad Tułak aka nghtlou
muzyka: Kasai
kostiumy: Jagoda Komorowska
produkcja: Iwa Ostrowska / Stowarzyszenie Sztuka Nowa
plakat: Askar Vein i Piotr Wardziukiewicz
performerzy: Maria Bijak, Paweł Mandziewski, Mateusz Nguyen, Paula Szewczyk, Agata Zataj
Produkcja spektaklu Jesteśmy wspaniali powstała w ramach projektu Repertuar Sztuki Nowej 2023-25 wspieranego finansowo przez m. st. Warszawa oraz programu Przestrzenie Sztuki finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Program dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Łodzi.
współorganizator: Mazowiecki Instytut Kultury
koordynatorka: Magdalena Chabros [email protected]
Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
Bilety od 32 zł, dostępne na www.mik.waw.pl/repertuar/#