EN

21.12.2020, 09:50 Wersja do druku

Warszawa. Świąteczne spotkania z artystami Polskiej Opery Królewskiej.

Artyści Polskiej Opery Królewskiej zapraszają na specjalnie przygotowane świąteczne muzykowanie. Niech muzyka sprawi, że nadchodzące Święta Bożego Narodzenia wypełni spokój i miłość, a Nowy Rok przyniesie nadzieję, której tak bardzo potrzebujemy.

fot. mat. teatru

KOLĘDY KAMERALNIE

24 grudnia, godz. 19.00

Teatr Królewski w Starej Oranżerii  w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej

Materiał będzie dostępny do 26 grudnia do godziny 19.00.

W polskiej obyczajowości kolędy zajmują miejsce szczególne. Chętnie śpiewane zwłaszcza przy wigilijnym stole, są wyrazem przywiązania do tradycji. Choć wszystkie podejmują temat Narodzenia Pańskiego, to często można w nich także dostrzec nawiązania do polskiej historii i kultury. Uniwersalne przesłanie przenika się z tym, co lokalne, rodzime. W trudnych dla narodu momentach wspólny śpiew dodawał nadziei i odwagi.

Podczas koncertu usłyszymy kolędy w ich tradycyjnych wersjach. Zabrzmią nastrojowe kołysanki, jak Gdy śliczna panna czy Jezus malusieńki, ale i pieśni nawiązujące do narodowych tańców, choćby uroczyste Bóg się rodzi, utrzymane w charakterze poloneza. 

W najdawniejszych wiekach „kolędowanie” wiązało się ze zwyczajem składania noworocznych życzeń. Niech i dziś te przepiękne utwory, w wykonaniu Artystów Polskiej Opery Królewskiej, wniosą do Państwa domów świąteczną radość i wleją w serca nadzieję.

PROGRAM

Dzisiaj w Betlejem, oprac. Stanisław Halat

Wśród nocnej ciszy, oprac. Stanisław Halat

Lulajże Jezuniu, oprac. Stanisław Halat

Przybieżeli do Betlejem, oprac. Stanisław Halat

Cicha noc, oprac. Stanisław Halat

Gdy śliczna panna, oprac. Katarzyna Paciorkiewicz-Jarmuła

W żłobie leży, oprac. Marcin Jamroży

Jezus malusieńki, oprac. Stanisław Halat

Bóg się rodzi, oprac. Stanisław Halat

Z narodzenia Pana, oprac. Katarzyna Paciorkiewicz-Jarmuła

WYKONAWCY

JUSTYNA STĘPIEŃ - SOPRAN

DOROTA LACHOWICZ - MEZZOSOPRAN

LESZEK ŚWIDZIŃSKI - TENOR

WOJCIECH GIERLACH - BAS

MUZYCY ORKIESTRY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

W SKŁADZIE:

KATARZYNA PACIORKIEWICZ-JARMUŁA - SKRZYPCE

MARCIN JAMROŻY - SKRZYPCE

AGNIESZKA LECH - SKRZYPCE

MARIUSZ LECH - ALTÓWKA

DOROTA SMOLIŃSKA - WIOLONCZELA

KAROL SZWECH - DYRYGENT

fot. mat. teatru

TELEMANN / BACH 

KONCERT BOŻONARODZENIOWY

26 grudnia, godz. 19.00

Zamek Królewski w Warszawie

Kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej

Materiał będzie dostępny do 31 grudnia do godziny 19.00.

Forma kantaty cieszyła się ogromną popularnością w epoce baroku. W protestanckich Niemczech utwory z tego gatunku pełniły ważną funkcję podczas obrzędów, stąd katalogi twórczości kompozytorów posługujących w kościołach pełne są kantat przeznaczonych na kolejne święta roku liturgicznego. Szczególną urodą odznaczają się te pisane na Boże Narodzenie.

Georg Philipp Telemann jest autorem ponad tysiąca siedmiuset kantat. Jedną z nich jest O Jesu Christ, dein Kripplein TWV 1:1200 – utwór wykonywany drugiego dnia świąt Bożego Narodzenia. Proste i przejmujące brzmienie chóru otwiera i wieńczy kompozycję, okalając dwie piękne sopranowe arie rozdzielone recytatywem. Utrzymane we włoskim stylu, zachwycają melodyką.

Równie radosny charakter ma kantata BWV 133 Johanna Sebastiana Bacha – kompozytora, który dokonał syntezy osiągnięć poprzednich twórców parających się tym gatunkiem. Utwór powstał i został prawykonany w 1724 roku w Lipsku, w trzeci dzień oktawy Bożego Narodzenia. Pełna uroku ruchliwa partia instrumentów znakomicie oddaje radosny nastrój, a subtelnie stosowane figury retoryczne  podkreślają wyrażane w tekście uwielbienie i zaufanie wobec Nowonarodzonego. Warto pamiętać, że Bach najprawdopodobniej nie dysponował dużym zespołem wokalnym, a czterogłosowe chóry wykonywane były przez kwartet śpiewaków. By najwierniej oddać brzmienie oryginału, w taki też sposób wielogłosowe fragmenty zostaną wykonane podczas dzisiejszego koncertu.

PROGRAM

Georg Philipp Telemann – Kantata O Jesu Christ, dein Kripplein, TWV 1:1200

O Jesu Christ, dein Kripplein ist

Neugebornes Menschenkind

O Kind, vor dem das Höllenreich erschrickt

Wenn mich Welt und Satan schrecken

Die ihr schwebt in grossem Leiden

Johann Sebastian Bach – Kantata Ich freue mich in dir, BWV 133

Ich freue mich in dir

Getrost! Es faßt ein heil’ger Leib

Ein Adam mag sich voller Schrecken

Wie lieblich klingt es in den Ohren

Wohlan, des Todes Furcht und Schmerz

Wohlan, so will ich mich

WYKONAWCY

OLGA PASIECZNIK - SOPRAN

MARTA BOBERSKA - SOPRAN

ANETA ŁUKASZEWICZ - MEZZOSOPRAN

SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR

WOJCIECH GIERLACH - BAS

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

W SKŁADZIE:

MAGDALENA RUCIŃSKA - SOPRAN

JOANNA TALARKIEWICZ - ALT

PAWEŁ KOWALEWSKI - TENOR

MATEUSZ MICHAŁOWSKI - BAS

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ 

CAPELLA REGIA POLONA

W SKŁADZIE

I SKRZYPCE Michał Piotrowski – koncertmistrz

 II SKRZYPCE Noemi Kuśnierz 

 ALTÓWKA Natalia Reichert 

WIOLONCZELA Maciej Łukaszuk 

KONTRABAS Grzegorz Zimak 

TEORBA Filip Zieliński 

OBOJE D'AMORE Tytus Wojnowicz, Franciszek Bielak

KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT

Do realizacji wydarzeń wykorzystano oświetlenie dofinansowane ze środków  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Wydarzenie organizowane pod Mecenatem PZU.

Partnerem Polskiej Opery Królewskiej jest Biuro tłumaczeń Lidex.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne