EN

25.10.2024, 15:34 Wersja do druku

Warszawa. STUDIO teatrgaleria: w listopadzie patrzymy w słońce oczami Hanny Orzechowskiej

Do 17 listopada w Galerii STUDIO trwa wystawa poświęcona twórczości Hanny Orzechowskiej „Patrząc w słońce. Hanna Orzechowska” (kuratorka Luiza Nader).

fot. Hanna Orzechowska

Wystawa skupia się na centralnym motywie jej praktyki artystycznej – spojrzeniu w słoneczną tarczę, rozpatrując je jako figurę doświadczenia granicznego. Zdecydowana większość dzieł i archiwaliów artystki eksponowana jest po raz pierwszy. Widzenie słońca z zamkniętymi oczami, śledzenie powidoków pod powiekami, ale też „widzenie ciałem”, wejrzenie w siebie, kreowanie wizerunków kobiecej podmiotowości, śnienie, określają część wystawy w dolnej przestrzeni Galerii Studio. Górna przestrzeń galerii poświęcona jest problematyce widzenia z otwartymi oczami: w świetle dnia, ale i w oślepiającym świetle wybuchającego słońca, w czarnym blasku wydarzenia i doświadczenia liminalnego. 14 listopada odbędzie się promocja książki „Patrząc w słońce. Hanna Orzechowska" z udziałem Agaty Jakubowskiej, Luizy Nader i Agaty Siecińskiej.

Natomiast w teatrze trwają próby do spektaklu Mahagonny – Ein Songspiel / Afterparty” w reżyserii Krystiana Lady, składającego się z dwóch części: MAHAGONNY – EIN SONGSPIEL autorstwa Weilla i Brechta i AFTERPARTY Katarzyny Głowickiej – polskiej kompozytorki na stałe mieszkającej i pracującej w Holandii, do tekstów Bartosza FISZA Waglewskiego. Odpowiedź Głowickiej i Waglewskiego na songi Weilla i Brechta jest zainspirowana historiami dzisiejszych warszawiaków i warszawianek – tych zastałych i tych przyjezdnych, tych z wyboru i tych z przymusu. Całość spektaklu utrzymana jest w konwencji songspielu, w którym historia jest opowiedziana poprzez songi i muzyczne interludia. Zapraszamy już w grudniu! Premiera: 8 grudnia 2024 na Dużej Scenie im. Józefa Szajny.

fot. Sisi Cecylia

Ponadto na afiszu listopadowym STUDIO: 

„Polowanie na osy. Historia na śmierć i życie” w reżyserii Natalii Korczakowskiej na podstawie reportażu Wojciecha Tochmana, który podważa nasze stereotypowe myślenie o osobach odizolowanych i wyłączonych ze społeczeństwa (2, 3, 7, 8, 9, 10 listopada z napisami w jęz. angielskim). Przed spektaklem w dniu 7 listopada odbędzie się Starter teatralny z krytyczką teatralną Katarzyną Niedurny. W grudniu natomiast spektakl zostanie pokazany na 17. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BOSKA KOMEDIA w ramach sekcji PURGATORIO, która  prezentuje najciekawsze spektakle pozakonkursowe, bez których nie da się mówić o obrazie polskiego teatru ostatnich miesięcy (11 grudnia, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie),

- mistrzowski monodram Ireny Jun Stara kobieta wysiaduje” na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza o tym samym tytule. Aktorka została doceniona w sezonie 2023/24 przez miesięcznik „Teatr” i otrzymała nagrodę specjalną za konsekwentne tłumaczenie poezji na język teatru, za znalezienie oszczędnej a pełnej formy dla twórczości Różewicza i odsłonięcie jej aktualnych, dojmujących brzmień” (2, 9, 24, 25 listopada)24 listopada na rozmowę z Ireną Jun o Tadeuszu Różewiczu i poezji zaprasza Mariusz Szczygieł. Uczestnicy spotkania otrzymają egzemplarz książki To co najważniejsze. Irena Jun i Stanisław Brudny w rozmowie z Remigiuszem Grzelą” wydajnej w 2015 roku przez STUDIO,

- spektakl o genach, rodzinie, rodowodzie, długach, przypadkach, losie i przeznaczeniu „Oda do radości” w reż. Wojtka Ziemilskiego z gościnnym udziałem Anny Dzieduszyckiej (3 listopada),

- najnowszy projekt choreografki Ramony Nagabczyńskiej „Anonimowi performerzy” podejmujący temat zjawiska występowania na scenie (10, 11 listopada). Spektakl zostanie również zaprezentowany przed czeską publicznością na Festivalu Norma 2024 w Pradze (16 listopada),

- teatr jednego aktora w dwóch językach, po polsku i po śląsku czyli Byk” w reżyserii Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha (16, 17 listopada),

- transmisja opery „Tosca” w reżyserii Davida McVicara w ramach cyklu pokazów The Met: Live in HD. Przed pokazem prelekcja Marka Weissa (23 listopada)

- Ewa Błaszczyk w monodramie „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam” o jednej z najbardziej wyrazistych dziennikarek swojej epoki (30 listopada, 1 grudnia).

W Teatrze Śląskim w Katowicach powraca teatralna adaptacja Empuzjonu” w reżyserii Roberta Talarczyka na podstawie „horroru przyrodoleczniczy” Olgi Tokarczuk (9, 10, 11 listopada). Spektakl jest koprodukcją STUDIO z Teatrem Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach i Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.  Również multisensoryczne widowisko The Employees” Łukasza Twarkowskiego wraca na międzynarodową trasę, a w kosmiczną podróż z załogą statku 6000 wybierze się hiszpańska publiczność w Teatre Lliure w Barcelonie (22, 23, 24 listopada).

Gościnnie w STUDIO:

- o tym Kto jest odpowiedzialny za Bałtyk?” porozmawiamy podczas listopadowej premiery PISMA (4 listopada),

- nagrodzony na Festiwalu Fringe w Edynburgu główną nagrodą The Scotsman’s Fringe First 2024 performans „The Border / Granica” Antoniny Romanovej i Moniki Wachowicz o tworzeniu nowego, intymnego języka [Nie]Obecnych, który przestaje być „drutem kolczastym”. Bezpłatne wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Perform[ing] Poland”, którego organizatorem jest Instytut im. Jerzego Grotowskiego (6 listopada)

Na www.teatrstudio.pl znajduje się repertuar teatru do połowy lutego 2025. Vouchery świąteczne do teatru dostępne są już na stronie STUDIO. Bilety na spektakle repertuarowe można zakupić w ramach akcji „Stać Cię na teatr” aż do wyczerpania puli promocyjnej. 

***

Patrząc w słońce. Hanna Orzechowska 

23 września – 17 listopada 2024

Kuratorka: Luiza Nader

Współpraca: Fundacja Arton

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

***

Mahagonny – Ein Songspiel / Afterparty, reż. Krystian Lada

MAHAGONNY – EIN SONGSPIEL 

autorstwa Kurta Weilla i Bertolda Brechta 

AFTERPARTY

muzyka: Katarzyna Głowicka 

tekst: Bartosz FISZ Waglewski

premiera: 8 grudnia 2024

Spektakl współfinansowany przez Kurt Weill Foundation for Music, Inc., New York, NY

***

Anonimowi performerzy, choreografia: Ramona Nagabczyńska

premiera: 6 września 2024, STUDIO

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

STUDIO teatrgaleria

pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa

teatrstudio.pl

Źródło:

Materiał własny