EN

23.01.2024, 08:43 Wersja do druku

Warszawa. Spotkanie wokół książki „Widma Białoszewskiego. Głos-Teatr-Trans”

Instytut Teatralny zaprasza 24 stycznia o godz. 18.00 na spotkanie z cyklu „Książka w teatrze”, poświęcone książce „Widma Białoszewskiego. Głos-Teatr-Trans” Jacka Kopcińskiego. Wstęp wolny.

fot. mat. Instytutu Teatralnego

Książka „Widma Białoszewskiego. Głos-Teatr-Trans” jest zapisem wieloletniej przygody intelektualnej, której sprawcą był Miron Białoszewski „do słuchu” – poeta rejestrujący na taśmie utwory własne i poetów romantycznych, i niczym widmo ciągle obecny na zachowanych nagraniach.

Białoszewski po to nagrywał swoje wiersze i prozę, stwierdza autor, by zatrzymać siebie w poetyckim uniesieniu lub reporterskim porywie; kiedy poeta mówi przed mikrofonem czwartą część „Dziadów” czujemy, że tę romantyczną partyturę myśli, uczuć i przeżyć traktuje jako dzieło napisane specjalnie dla niego. Kopciński, znawca dramaturgii i teatru Białoszewskiego, bada te tajemnicze momenty transu akustycznego, wsłuchując się w głos poety. Wyjątkowa recytacja „Dziadów” wykonywanych solo przez Białoszewskiego brzmi w uszach Kopcińskiego jak zaklęcia współczesnego guślarza usiłującego wywołać z tekstu Mickiewicza widmo tego, co w nim samym sekretne i wyparte, a teraz powracające za sprawą akustycznego performansu.

Oprócz szkiców poświęconych nagraniom poety, jego stosunkowi do twórczości Mickiewicza i tradycji romantycznej, książka zawiera m.in. interpretację tajemniczego cyklu „Frywole”, będącego zapisem transgresyjnego doświadczenia z pogranicza życia i śmierci oraz opis opartego na tekstach Białoszewskiego spektaklu „Pudełko”, którego współautorem był Kopciński. Tom zamyka transkrypcja ścieżki dźwiękowej Gustawa zestawiona z tekstem dramatu Mickiewicza.

Rozmowę z autorem poprowadzi Marta Bukowiecka, literaturoznawczyni, dr IBL PAN, a fragmenty książki oraz omawianych tekstów Mirona Białoszewskiego przeczyta Adam Woronowicz.

Jacek Kopciński

Historyk literatury, dramatolog, krytyk teatralny. Autor książek: „Gramatyka i mistyka. Wprowadzenie w teatralną osobność Mirona Białoszewskiego” (1997), „Którędy do wyjścia? Szkice i rozmowy teatralne” (2002), „Nasłuchiwanie. Sztuki na głosy Zbigniewa Herberta” (2008), „Transformacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia” (2012/3), „Powrót Dziadów i inne szkice teatralne” (2016), „Wybudzanie. Dramat polski- interpretacje” (2018).

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

Źródło:

Materiał własny