EN

11.12.2023, 16:01 Wersja do druku

Warszawa. Spektakle „Bolero+” oraz zmiany w repertuarze TW-ON

Trzy fascynujące dzieła choreograficzne autorstwa dyrektora Polskiego Baletu Narodowego Krzysztofa Pastora w tryptyku „Bolero+”.

fot. proj. Adam Żebrowski wg zdjęcia Ewy Krasuckiej z Dawidem Trzensimiechem w „Moving Rooms” Krzysztofa Pastora

Jednym z niekwestionowanych sukcesów Pastora jest ekspresyjna choreografia „Moving rooms”, zrealizowana w 2008 roku dla Holenderskiego Baletu Narodowego. Jej areną są klarownie rysowane i stale zmieniające się przestrzenie świetlne, a tkanką muzyczną – wirtuozowski „Koncert klawesynowy” Henryka Mikołaja Góreckiego, poprzedzony fragmentem pierwszego „Concerto Grosso” Alfreda Schnittkego. Balet od razu zdobył popularność w Amsterdamie, a potem zaprezentowany został z sukcesem przez holenderski zespół podczas występów gościnnych w Rosji i Chinach. Balet był także jedną z pierwszych zagranicznych prac Krzysztofa Pastora, jaką przeniósł na scenę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i stał się z miejsca prawdziwym przebojem repertuarowym. Zespół z powodzeniem pokazywał go na obu scenach Opery Narodowej, gościnnie w innych polskich teatrach, a także w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Houston, w Czechach, Finlandii oraz dwukrotnie na Litwie.

W swoich autorskich baletach choreograf bardzo chętnie sięga do czystych form muzycznych, które wzorem swych holenderskich mistrzów obrazuje na scenie neoklasycznym, ale zawsze bardzo ekspresyjnym językiem tanecznym. Abstrakcyjne z pozoru kompozycje choreograficzne, pełne są jednak nastrojów, podtekstów, relacji i emocji. Nie tylko wypełniają scenę tańcem, ale proponują oryginalną interpretację muzyki. Tak jest również w przypadku pierwszego „Koncertu fortepianowego” Wojciecha Kilara. Choreograf upodobał sobie ten utwór, bo sięgał już do jego poszczególnych części trzykrotnie – najpierw w swoim balecie „Dracula”, a potem realizując koncertowe wersje taneczne „Preludium” i „Toccaty”. Nie sięgał jak dotąd do środkowej części „Corale”, dlatego postanowił teraz zebrać swoje dotychczasowe prace w całość, by pełną formą muzyczno-choreograficzną „Kilar Concerto” oddać hołd kompozytorowi w dziesiątą rocznicę jego śmierci.

Całość pierwszego autorskiego tryptyku Krzysztofa Pastora wieńczy efektowne „Bolero” Ravela. Choreografia powstała w 2012 roku na zamówienie Holenderskiego Baletu Narodowego i już od premiery zyskała ogromne uznanie wśród miłośników sztuki baletowej. Balet znalazł się także w repertuarze zespołów baletowych Litwy i Łotwy, a od 2023 roku wchodzi do repertuaru Baletu Opery Rzymskiej.

W tym sezonie Polski Balet Narodowy obchodzi również swoje 15-lecie jako zespół baletowy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Jubileusz ten stanowi okazję do świętowania zarówno artystycznego, jak i organizacyjnego rozwoju zespołu, który zdobył uznanie zarówno krajowe, jak i międzynarodowe.

MOVING ROOMS (wznowienie)

Choreografia: Krzysztof Pastor

Muzyka: Alfred Schnittke (Concerto grosso, fragment), Henryk Mikołaj Górecki (Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową)

Prapremiera: 19/06/2008: Het Nationale Ballet, Amsterdam

Premiera polska: 17/11/2012, Polski Balet Narodowy, Warszawa

KILAR CONCERTO (prapremiera)

Choreografia: Krzysztof Pastor

Muzyka: Wojciech Kilar (Koncert na fortepian i orkiestrę)

Prapremiera: 15/12/2023, Polski Balet Narodowy, Warszawa

BOLERO (wznowienie)

Choreografia: Krzysztof Pastor

Muzyka: Maurice Ravel

Prapremiera: 18/10/2012, Het Nationale Ballet, Amsterdam

Premiera polska: 25/11/2016, Polski Balet Narodowy, Warszawa

Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej poprowadzi Marta Kluczyńska

Spektakle 15/16/17 grudnia 2023 oraz 27/28 marca i 28 kwietnia 2024

Bilety dostępne na stronie teatrwielki.pl lub w kasach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

***

Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie,

ogłaszając repertuar sezonu 2023/24 informowaliśmy, że premiera opery „Borys Godunow” Modesta Musorgskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego uzależniona jest od zakończenia wojny w Ukrainie.

Wojna wciąż trwa.

Kierując się koniecznością zaplanowania prac zespołów artystycznych, Dyrekcja Teatru Wielkiego - Opery Narodowej podjęła decyzję o przeniesieniu premiery na kolejny sezon (2024/25).

Na afisz powróci zatem dzieło, które swoją premierę miało w czerwcu tego (2023) roku – opera „Peter Grimes” Benjamina Brittena w reżyserii Mariusza Trelińskiego, której kierownictwo muzyczne objął Michał Klauza.

Na ten spektakl zaprosimy Państwa: 5, 7, 9 czerwca 2024 roku.

O „Peterze Grimesie” prasa pisała:

Muzycznie jest to spektakl znakomity. Przede wszystkim znów, jak w przypadku „Billy’ego Budda” sprzed czterech lat, powierzono batutę Michałowi Klauzie i wybór nie mógł być lepszy. Pięknie wydobył zarówno dramat, jak komediowość dzieła. Znakomity był też chór, no i większość śpiewaków, których tu jest dość długa lista. Peter Wedd w roli tytułowej jest wstrząsający, przede wszystkim dlatego, że wydobył z tej postaci jej zwyczajność, a przecież jest w tej historii figurą Innego.

Dorota Szwarcman, blog „Co nam w duszy gra”

Sukces tej premiery w Operze Narodowej ma kilku ojców. Są nimi nie tylko reżyser Mariusz Treliński, ale także dyrygent Michał Klauza i wspaniały brytyjski tenor Peter Wedd.

Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”

Cieszymy się, że możemy umożliwić Państwu obejrzenie tego spektaklu jeszcze w tym sezonie artystycznym.

Ze względu na zmianę dynamiki prac na scenie, mogliśmy do tegorocznego repertuaru dodać także uwielbiane przez Państwa spektakle repertuarowe:

• balet „Dracula” – 21, 22 maja 2024 roku oraz 16 czerwca 2024 roku;

• operę „Aida” – 25, 26 maja 2024 roku

oraz spektakl, który będzie miał swoją prapremierę 21 kwietnia 2024:

• „Pinokio” – 24 kwietnia 2024 roku.

Ten tytuł szczególnie polecamy Państwa uwadze – na nowy balet Anny Hop zostały już ostatnie bilety, dodatkowy termin umożliwi Państwu udział w tym oczekiwanym wydarzeniu.

Sprzedaż biletów na dodane do repertuaru wydarzenia rozpoczęła się 8 grudnia o godz. 11.00 – oprócz biletów na spektakle „Aidy”, o sprzedaży których poinformujemy w najbliższym czasie.

W sezonie 2023/24 Teatr Wielki – Opera Narodowa wprowadziła także nową formułę programów operowych i baletowych. Poza tradycyjnym wydaniem w formie papierowej dostępne są teraz programy elektroniczne wszystkich spektakli repertuarowych, wystawianych do końca roku w formacie pdf i e-pub. Wydawnictwa związane z wydarzeniami premierowymi publikować będziemy bliżej terminu ich wystawienia. Do zakupu zapraszamy za pośrednictwem strony internetowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej: butik.teatrwielki.pl.

Źródło:

Materiał nadesłany