Rozpoczynamy 14. sezon teatralny w Nowym Teatrze. Po pół roku przerwy w graniu na scenie. W marcu świat się nagle zatrzymał, a jednocześnie pędził dalej. Teatr z dnia na dzień miał się przenieść do sieci. Sztuka w wersji online. I tak się stało.
Stanęliśmy na głowach i zrobiliśmy to. A stojąc tak na tych głowach, zmieniając perspektywę, dziwiliśmy się, że do tej pory tak mało było nas w sieci. Ta aktywność już na pewno z nami zostanie. A wszystko dzięki Wam – nasze wydarzenia publikowane online oglądało blisko 250 tysięcy osób. To zobowiązuje.
Nowy sezon rozpoczynamy więc „live” i „online’. Bez wychodzenia z domu proponujemy międzynarodowy projekt „Pocztówki Email Art”, a także nietypowe spotkania z mistrzami teatru „Dom. Muzeum Artysty”. Nowe projekty otwierają słowa klucze: wspólnota i współpraca, a także dychotomia: intymność i polityczność. Jedyny reżim, jaki uszanujemy, to reżim sanitarny. Wszystkie prace, do oglądania i uczestniczenia, w których chcemy Was zaprosić mają wytrącać z poczucia rozleniwienia i wygody. Nie chodzi o komfort, a o zaangażowanie. Zapewniamy pełne bezpieczeństwo, ale tylko w kwestii sanitarnej, reszta jest wyprawą bez zabezpieczeń.
//Premiery//
24 września 2020
„Grupa warszawska” reż. Eglė Švedkauskaitė – spektakl dla młodzieży 12+
Jak dorasta się w czasach kryzysu klimatycznego?
Spektakl o aktywizmie. Twórczość litewskiej reżyserki charakteryzuje analityczne podejście do współczesnego społeczeństwa. Pracując z młodzieżą skupia się na problemach dotyczących tożsamości i ekologii, wierząc, że teatr dociera często w rejony niedostępne dla innych dyskursów. Z czym młodzi będą identyfikować się w przyszłości? I czy jest sposób na przeciwstawienie się nihilizmowi?
29 września 2020
„Enter Full Screen”
Reżyseria: Wojtek Ziemilski
Premiera w ramach projektu „European Ensemble”, którego kuratorem jest Oliver Frljić
Koprodukcja z Schauspiel Stuttgart i Zagreb Youth Theatre
Spektakl online, na zoomie. A teraz uwaga: być może to metafora Europy. Albo Unii. Uniwersalny język Europy ma taką niezręczną jakość - jakby był substytutem. Żeby w to wejść, trzeba skupić się na tym, że to nie jest wirtualne.
10, 12, 14, 15, 17, 19, 21, 22 listopada 2020
„Rodzina”
Reżyseria: Markus Öhrn
Serial na żywo
10. odcinkowy niskobudżetowy serial livestreamowany w Internecie. Scenariusz ma być bardzo elastyczny i reagować na bieżące wydarzenia.
Obsada: Magdalena Popławska, Jaśmina Polak, Bartosz Gelner i Piotr Polak
10 grudnia 2020
„Wstyd”
Reżyseria: Małgorzata Wdowik
Tematem jest poczucie wstydu, ale też research nad słabością, tym, co ukrywamy. To kolejny po „Strachu” i „Gniewie” spektakl Wdowik o emocjach.
Styczeń 2021
„Powrót do Reims” Didier Eribon
Reżyseria: Katarzyna Kalwat
Koprodukcja z Łaźnią Nową i Festiwalem Boska Komedia.
Kim byłby „polski Eribon”? Czym jest w Polsce „kawiarniana lewica”, kim intelektualiści z dużych ośrodków, kim współcześnie jest „polska klasa robotnicza”, której wyobrażenie w socjologicznej, artystycznej i politycznej narracji wydaje się radykalnie rozmijać ze złożonością stanu faktycznego.
Jacek Poniedziałek pochodzi z robotniczej rodziny z krakowskiej Olszy, której mieszkańcy, jak mieszkańcy setek podobnych dzielnic w Polsce, stali się ofiarami politycznej transformacji związanej z upadkiem komunizmu. Praca w teatrze i następnie przeprowadzka do Warszawy stały się dla aktora możliwością ucieczki i zdefiniowania siebie na nowo. Osobista historia autora i równoległa aktora mają szansę dialogować ze sobą, stawiając pytania o to, jaki jest koszt ucieczki i poszukiwania własnej tożsamości.
Styczeń 2021
„Salvage”
Katarzyna Wolińska
Spektakl w ramach cyklu choreograficznego Poszerzanie pola
Koprodukcja z Art Stations Foundaton Grażyny Kulczyk
Multidyscyplinarna przestrzeń choreograficzna, koncert tańca z gatunku naukowo-fantastycznego. Salvage wyłania się między wysypiskiem Historii – garbage - a Ocaleniem - salvation – (China Mieville). Salvage to kontener przyszłości mieniący się miriadami tańca, historii, śpiewów, i zjaw(isk) nadprzyrodzonych. A wszystko to - z odzysku. Punktem wyjścia jest namysł nad warstwą symboli związanych z historią oraz ruchami oporu – gestami, pomnikami, ruchem, transformacjami. Jak opowiadać i przetwarzać, co pozostało nam po przeszłości, tak aby nie wrócić do faszyzmu (w odniesieniu do myśli Zygmunta Baumana).
Luty 2021
„Mothers Milk”
Ramona Nagabczyńska
Spektakl w ramach cyklu choreograficznego Poszerzanie pola
Koprodukcja z Art Stations Foundaton Grażyny Kulczyk.
Choreografka chciałaby się skupić wokół tematu podjętego we wcześniejszym projekcie „Body Parts”, a zatem ukutemu przez Julię Kristevę w dziele „Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie", terminowi „abjection” jako możliwej broni w kobiecej emancypacji. Spektakl czerpać będzie z form i estetyki sztuki operowej.
Kwiecień 2021
„Odyseja. Historia dla Hollywoodu”
Reżyseria: Krzysztof Warlikowski
Koprodukcja z Centrum Onassis Ateny, Comedie de Clermont-Ferrand, Festival des Comediens Montpelier, Theatre La Colline Paryż, Schauspiel Stuttgart.
Inspirowana „Odyseją” Homera
Na podstawie „Powieści dla Hollywoodu” i „Króla kier znów na wylocie” Hanny Krall
To wędrówka od Homera i jego bohatera Odysa do Hanny Krall i jej bohaterki Izoldy, Żydówki, która przez całą wojnę dokonywała czynów godnych Odysowych zmagań, aby uratować męża. Krzysztof Warlikowski buduje panoramę nieoczekiwanych analogii. W wędrówce wolnych skojarzeń przeprowadza przez zaskakujące pejzaże i konstelacje postaci, badając stan naszej gotowości na kolejną globalną awanturę ludzkości, a także podaje kilka sprawdzonych sposobów na przetrwanie.
Spektakle koprodukowane przez Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, które również powstają w ramach drugiej edycji produkcyjnego programu choreograficznego Nowego Teatru i Art. Stations Foundation „Poszerzanie pola”:
„Dance Mom” Wojtek Grudziński
Artyści chcą odnieść się do cielesnego, a nie emocjonalnego związku syna z matką. Chcą performować ich podobieństwa i różnice, a te zawsze łączą się z powierzchnią: skórą, gestem, fakturą. To ryzykowna podróż: co jest na poziomie ciała dopuszczalne we wspólnym tańcu matki i syna, gdzie pojawia się niezręczność, a wreszcie przekroczenie?
„Expiria” Agnieszka Kryst – solo dance
W latach 20. XX wieku taniec ekspresjonistyczny (wolny taniec) praktykowany, wykonywany i komponowany był głównie przez kobiety. Stanowił dla nich formę wypowiedzi i oporu, był narzędziem emancypacji i rewolucji. Kobiece ciało tańczące, wyzwolone z dominującej, i patriarchalnej formy baletu klasycznego sprzeciwiało się wobec narastającego kryzysu społecznego, postępującej mechanizacji i industrializacji. Agnieszka Kryst, choreografka i tancerka za pomocą ruchu eksploruje emocje i dekonstruuje ich wizualne realizacje. Bada ciało i uwalnia jego fizyczny potencjał chcąc na powrót nadać mu siłę sprawczą – funkcję polityczną i krytyczną.
//Festiwale//
18 września – 5 grudnia 2020
Festiwal NOWA EUROPA. Zbliżenia
Program Festiwalu Nowa Europa: Zbliżenia składać się będzie z trzech segmentów wyznaczanych przez osie współpracy i wymiany oraz miejsce, w którym się spotkamy: Warszawę. Zależy nam także, żeby festiwal nie miały charakteru krótkotrwałego wydarzenia, ale stał się regularną praktyką spotkania z ważnymi twórcami teatru europejskiego i światowego. Efemeryczności i „festiwalizacji” życia kulturalnego przeciwstawiamy festiwal w formule on going, trwający cały sezon. Zapraszamy na pierwszą odsłonę.
Współpraca, czyli Fokus: Markus Öhrn
To szeroka prezentacja jednego z najbardziej oryginalnych twórców europejskich, dzięki któremu wciąż żywe są dyskusje o granicach współczesnego teatru. Öhrn buduje transowe widowiska o przemocy, w których zaburza myślenie na temat porządku rodzinnego narzucanego przez tradycje, kwestionuje przyjęte normy i wartości.
W programie: Trzy epizody z życia, Bergman w Ugandzie, w tym premierowe pokazy Oprowadzanie po Domu Artysty, Serial Rodzina.
Wymiana, czyli GOŚCIE
Nowy Teatr od początku istnienia poważnie traktuje program prezentacji spektakli gościnnych. W obliczu braku w Warszawie międzynarodowego forum teatru, stara się wypełniać tę lukę i zapraszać spektakle wytyczające nowe drogi w sztukach performatywnych.
W programie: Farm Fatale Philippe Quesne, Imaginary Europe Olivier Friljić, Wstydliwe widoki Dries Verhoeven, I Love You, Goodbye (edycja polska) Gob Squad
Towarzysząca programowi wystawa feat. Dźwięk skupia się na pracach współczesnych polskich artystek i artystów, dla których działania performatywne lub para-performatywne stanowią główny przedmiot zainteresowania w praktyce artystycznej. Twórcy przygotują nowe dźwiękowe prace, które tematycznie lub formalnie odnoszą się do jednego wybranego spektaklu festiwalu: stanowią artystyczną odpowiedź, poruszają podobne zagadnienia lub proponują inne spojrzenie.
Udział biorą: Przemek Branas, FOQL (Justyna Banaszczyk), kem, Gregor Różański, Zorka Wollny. Kurator wystawy feat. Dźwięk: Michał Grzegorzek
Warszawa, czyli TRANSFER
Jeśli szukać Warszawy, znajdzie się ją – jak to określał ironicznie Sławomir Mrożek – „na wschód od zachodu i na zachód od wschodu”.
Wschody
Zapraszamy do współpracy młodych, utalentowanych twórców z Europy Wschodniej, aby zadebiutowali na scenie Nowego Teatru. Jako pierwszą przestawimy Eglė Švedkauskaitė >„Grupa warszawska”
Zachody
Showcase Generation After 4
14-20 września – wydarzenie online
Czasy są coraz bardziej niespokojne, pytań coraz więcej, a odpowiedzi — coraz bardziej chaotyczne. Co nowego, co dalej? Wszyscy odczuwamy potrzebę zmiany, Zmiany, wielu zmian. Ale sama potrzeba nie jest generatorem nowego porządku. Dlatego w tym roku szukamy nie tylko nowych metod kreacji, nowych źródeł i przewartościowań paradygmatu — wyznaczających terytoria zmian. Przyglądamy się temu, co znane, szukamy w tym szans i ograniczeń. Zaglądamy do głów najradykalniejszych twórców nowego polskiego teatru. Czwarta edycja Polish Performing Arts Showcase to 15 spektakli, performansów i instalacji pokazanych podczas trzech bardzo intensywnych dni. To prezentacja najnowszych zjawisk na polskiej scenie teatralnej, w której udział wezmą przedstawiciele i programatorzy najważniejszych festiwali i instytucji teatralnych z Europy, Azji i Ameryki. Nowa szkoła myślenia, radykalne środki, osobiste wypowiedzi.
W programie:
Jezus Jędrzej Piaskowski, Hubert Sulima, Nowy Teatr
Rodos koncepcja, choreografia Wojciech Grudziński, Komuna Warszawa
Woyzeck reżyseria Grzegorz Jaremko, TR Warszawa
Łuczniczki choreografia Agnieszka Kryst, Fundacja Burdąg
Wracając wciąż do domu reżyseria Magda Szpecht, TR Warszawa
Dobrze ci tego nie opowiem reżyseria Anna Karasińska, Komuna Warszawa / STUDIO teatrgaleria
Erazm / Erasmus reżyseria Anna Smolar, Nowy Teatr
This is an exhibition and I'm an exhibitionist choreografia Ania Nowak
Powrót do Reims reżyseria Katarzyna Kalwat, Nowy Teatr
Części ciała choreografia Ramona Nagabczyńska, Fundacja Burdąg
Capri — Wyspa Uciekinierów reżyseria Krystian Lupa, Teatr Powszechny
Program festiwalu Nowa Europa. Zbliżenia:
14-20 września Showcase Generation After 4
18–19 września Trzy epizody z życia i Bergman w Ugandzie reżyseria Markus Öhrn
25–27 września Grupa warszawska reżyseria Eglė Švedkauskaitė
4 października Imaginary Europe reżyseria Oliver Frljić
7–11 października Wstydliwe widoki reżyseria Dries Verhoeven
10, 12, 14, 15, 17, 19, 21, 22 listopada Rodzina reżyseria Markus Öhrn
6–7 listopada Farm Fatale reżyseria Philippe Quesne
4–5 grudnia I Love You, Goodbye Gob Squad Premiera polskiej edycji
Festiwal sfinansowany z budżetu Miasta St. Warszawy
7-11 października 2020
Festiwal Pawła Mykietyna – Konteksty
Wyjątkowa okazja do szerszego obcowania z twórczością tego niezwykłego kompozytora-wizjonera, który w kolejnych fazach swych poszukiwań wyznacza nowe etapy w rozwoju muzyki polskiej. W muzyce współczesnej nieczęsto pojawiają się tak zjawiskowe meteoryty, mieniące się połyskliwymi fakturami, oszałamiające pięknem i hipnotyzujące swoim pięknem i dramaturgicznie doskonałą narracją, przy wyrafinowaniu i precyzji stosowanych środków. Niemniej te same cechy są też właściwe utworom innego kompozytora, starszego o generację, którego Mykietyn u progu swej drogi wybrał jako główny punkt odniesienia - Pawła Szymańskiego. Stąd jego muzyka jest tu kontrapunktem dla Mykietynowskiego głównego tematu, obok innych ważnych wątków, w tym postaci Włodzimierza Kotońskiego, pod którego kierunkiem obaj ci kompozytorzy ukończyli studia. Podczas czterech koncertów będzie można posłuchać zarówno wczesnych utworów, jak i najnowszych utworów Mykietyna, a cały festiwal pozwala zapoznać się z najnowszą historią muzyki polskiej i jej fascynującymi wątkami genetycznymi.
Ponadto zapraszamy na pozostałe wydarzenia – filmy, koncerty, spotkania literackie (we wrześniu ze Stefanem Twardochem i Hanną Krall), instalacje.
Więcej informacji: www.nowyteatr.org
[email protected]
Bilety: bilety.nowyteatr.org
Repertuar do pobrania: https://nowyteatr.org/pl/aktualnosci/pobierz-repertuar-nowego