EN

16.06.2023, 09:24 Wersja do druku

Warszawa. Ruszyła przedsprzedaż biletów na Festiwal Ciało/Umysł

22. Ciało/Umysł - Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu odbędzie się w tym roku w dniach 6-8 października w STUDIO teatrgaleria.

fot. Giovanni Chiarot

W programie dwa hity prezentowane po raz pierwszy w Polsce: BISONTE Marco da Silva Ferreiry z Portugalii i GRACES Silvii Gribaudi z Włoch oraz premiera niemiecko-polskiego duetu: Martin Clausen i Rafał Dziemidok. Ponadto spektakle młodych polskich twórców – Wiolety Fiuk i Patryka Gackiego z Dzikistyl Company, Dominiki Wiak i Marty Wołowiec, a także wydarzenia towarzyszące – panel, warsztaty, instalacja. Przedsprzedaż startuje 15 czerwca! Bilety w promocyjnych cenach do nabycia poprzez platformę Kicket oraz w STUDIO teatrgaleria.

PRZEDSPRZEDAŻ

Przedsprzedaż biletów na 22. Ciało/Umysł potrwa od 15 czerwca do 31 sierpnia.
Ceny biletów na Dużej Scenie STUDIO teatrgaletria - 80/60 zł (cena regularna od 1 września: 100/80 zł).
Ceny biletów na Małej Scenie STUDIO teatrgaletria - 40/30 zł (cena regularna od 1 września: 50/40 zł).

SPEKTAKLE NA DUŻEJ SCENIE

06.10, g. 20.00
07.10, g. 20.30

BISONTE, Marco da Silva Ferreira, Portugalia, premiera polska, artysta po raz pierwszy w Polsce

Histeria i melancholijna fiesta korowodu osobliwości Marco da Silva Ferreiry! Ze spokoju rodzi się rewolucja, gwałtowność uwalnia pieszczotę. W "Bisonte" granice płci zostają zatarte. Kultura plemienna miesza się z klubową, a taniec współczesny, przeplata się z folk, towarzyskim i hip-hop. W różnorodności jest miejsce dla trudnej, to znów dla pięknej i czułej egzystencji. W ekstatycznym tańcu, postaci są jak emocjonalne cyborgi, niezdolne do zwykłego istnienia. Płaczemy, boimy się, kochamy i pragniemy. Próbujemy sprostać powinnościom chronieni przez bezpieczne pancerze, uwięzieni w pudełkach, które nas określają. Czy jesteśmy gotowi odsłonić intymność i zerwać heteronormatywny gorset? Jak demonstrujemy tożsamość, skoro tak niewiele o sobie wiemy? – pyta portugalski choreograf, który podbija serca widzów na świecie. Bizon (Bisonte) to zwierzę mocy i obfitości, które integruje umysł i serce, a wysiłek z tym, co duchowe i intuicyjne.
● Spektakl zawiera sceny nagości – dla widzów: 12+
● Czas trwania: 60 minut
● Po spektaklu 6.10 spotkanie z artystami

08.10, g. 19.00 | GRACES, Silvia Gribaudi, Włochy, premiera polska

W autoironicznym kwartecie włoska prorokini wyzwolonego ciała z humorem i z poezją kwestionuje zastałe, stereotypowe kanony piękna. "Graces" to spektakl zainspirowany rzeźbą "Trzy Gracje" Antonio Canovy przedstawiającą córki Zeusa: Aglaję, Eufrozynę i Talię, czyli wdzięk, piękno i radość. W przedstawieniu zastępują je trzej tancerze-adonisi oraz ona, Silvia Gribaudi, która podnosi niedoskonałość do rangi sztuki w komicznym stylu. W białej, pustej przestrzeni spotykają się mężczyźni i kobieta wolni od przesądów i uprzedzeń. Wykraczają poza społeczne i kulturowe klisze, płynnie zamieniają się rolami. Lekko, z dystansem, z głęboko empatycznym podejściem zapraszają do zabawy publiczność. "Graces", wielokrotnie nagradzany, został uznany przez włoski magazyn „Danza&Danza” za najlepszy spektakl roku 2019.
● Czas trwania: 60 minut
● Po spektaklu spotkanie z artystami

SPEKTAKLE NA MAŁEJ SCENIE

06.10.g. 18.00 | BESTSELLER, Clausen/Dziemidok, Niemcy/Polska, premiera

Tytuł premiery Martina Clausena i Rafała Dziemidoka "Bestseller" nawiązuje do ekonomicznego wymiaru dziedzictwa. Punktem wyjścia w pracy choreografa jest książka niedawno zmarłego ojca Rafała Dziemidoka, profesora filozofii. Na ile otrzymany po przodkach spadek zyskuje wymiar materialny? W jaki sposób jest on w stanie wzbogacić taneczną praktykę? Czy spuścizna może okazać się w równym stopniu dobrodziejstwem, co cieniem determinującym artystyczną autobiografię? Projekt dotyka także tematów dzieła w funkcji towaru i rozrywki na rynku sztuki, relacji tancerz – publiczność, empatii i doświadczenia wspólnoty w przeżyciu estetycznym.
● Czas trwania: 50 minut
● Po spektaklu spotkanie z artystami

07.10, g. 18.00 | 2 spektakle: MISSPIECE, Dominika Wiak + TENS, Marta Wołowiec - Polska

MISSPIECE, Dominika Wiak, Polska, premiera warszawska
Kogo nie słychać? Jak pisze Rebecca Solnit w "Matce wszystkich pytań", historia milczenia jest kluczem do historii kobiet. "Misspiece" to solowy performans Dominiki Wiak, tancerki, performerki i choreografki młodego pokolenia. Otwiera ona proces poszukiwania własnego głosu i miejsca w świecie zdefiniowanych ról społecznych, binarnych podziałów, tworzonych przez mężczyzn „masterpieces”. Podejmuje śmiałą próbę rozszczelnienia obowiązującego kanonu i odnalezienia w nim herstorii. Artystka odkrywa emancypacyjny potencjał w muzyce house, która staje się przestrzenią manifestacji kobiecego głosu oraz ciała, będącego w ciągłym ruchu, tworzącego i przetwarzającego. W "Misspiece" ciało jest schronem uciszanego głosu i źródłem jego wydobycia.
● Czas trwania 40 min.

TENS, Marta Wołowiec, Polska
W spektaklu "Tens" Marta Wołowiec eksploruje temat ciała jako generatora, przekaźnika i odbiornika energii. Artystka poszukuje organiczności przepływu odczuć fizycznych i wibracji. Interesuje ją podążanie za głosem intuicji, zestrojenie ciała i umysłu. W minimalistycznej kompozycji, do której Wojciech Kiwer tworzy muzykę na żywo, Wołowiec daje czas widzom na zharmonizowanie ich ciał z ciałem performerki. W autorskich pracach młoda artystka koncentruje się wokół energii i ruchu progresywno-transowego. "Tens" (z ang. metoda przezskórnej i elektrycznej stymulacji nerwów, stosowana w terapii przeciwbólowej) w tytule spektaklu sygnalizuje napięcie i uważność, a także siłę, którą można odnaleźć w głębokim wdechu i wydechu, stając mocno na nogach.
● W spektaklu pojawia się efekt stroboskopu
● Czas trwania: 30 min.
● Ok. 19.30 - spotkanie z twórczyniami obu spektakli

08.10, g. 17.00 | PAN ZARAZ, Dzikistyl Company, Polska, premiera warszawska

Wioleta Fiuk i Patryk Dariusz Gacki od lat tworzą autorski teatr tańca Dzikistyl Company, który w Polsce zasłynął oryginalnością stworzonej przez nich techniki, otwierającej kody tańca współczesnego na nowy rodzaj eksploracji. Fiuk i Gacki są autorami ruchu scenicznego do spektakli dramatycznych i muzycznych w całej Polsce. Szerokiej publiczności znani są jako zwycięzcy tanecznych programów telewizyjnych „You Can Dance” i „Got To Dance”. Punktem wyjścia dla spektaklu „Pan Zaraz” jest postać Kalibana – antybohatera szekspirowskiej „Burzy”. Autorzy spektaklu wchodzą w dialog zarówno z dramatem, jak i z innymi tekstami kultury, by dokonać oryginalnej charakterystyki współczesnego „kalibaństwa".
● Dla widzów: 12+
● Czas trwania: 45 minut
● Po spektaklu spotkanie z artystami

***

22. Ciało/Umysł

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

6-8 października 2023, Warszawa, STUDIO teatrgaleria

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak

Dyrektor zarządzająca: Anna Szaniawska

Organizator: Fundacja Ciało/Umysł

Projekt współfinansowany przez Miasto st. Warszawę
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Partnerzy: STUDIO teatrgaleria, British Council

www.cialoumysl.pl

Ciało/Umysł to jeden z najstarszych festiwali tańca w Polsce, miejsce wielu ważnych wydarzeń, odkryć, międzynarodowej współpracy. Konsekwentnie promuje niezależną światową sztukę tańca ze szczególnym nastawieniem na dialog międzykulturowy, wspieranie empatii, wzajemnego zrozumienia i szacunku. Jego powstanie w 1995 roku wiązało się z potrzebą prezentacji prac pierwszej generacji choreografów tańca współczesnego w Polsce po 1989 roku. Dziś festiwal jest imprezą cykliczną, która wypracowała sobie rozpoznawalną na świecie markę jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych tematyce tańca współczesnego w Polsce.

Przez pryzmat europejskiego kraju C/U poszukuje odpowiedzi na istotne pytania natury moralnej i etycznej dzisiejszego świata. Zwraca uwagę na stereotypy tworzone i podtrzymywane przez media, dotyczące wizerunku ciała, pozycji społecznych i wieku. Sięga do prawdziwych ludzkich potrzeb, także w kontekście poszukiwań tożsamości – osobistej, artystycznej, społecznej, kulturowej. Przypomina historię tańca, z której czerpie i odkodowuje ją na nowo, a także na nowo interpretuje polską i światową klasykę taneczną.

Ważnym i charakterystycznym elementem programowym jest czerpanie z potencjału i talentu mieszkańców stolicy, angażowanie do wspólnego działania profesjonalistów i amatorów tańca.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne